Kerthelység

2013. jan 21.

Közlemény a törökbálinti autóbusz-közlekedést érintő tervezett változásokról

Írta: admin Kategória: ESEMÉNYEK

A Magyar Távirati Iroda (MTI) közleményéből értesültünk arról, hogy május elsejétől kilenc agglomerációs települést érintően a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megrendelésében a BKV által üzemeltetett autóbuszjáratokat a VOLÁNBUSZ veszi át. A változás Törökbálintot érinti a leginkább érzékenyen.
A szaktárca jogszabályi kötelezettségre hivatkozva hozta meg a döntést, mivel a személyszállítási szolgáltatásokról szóló, tavaly elfogadott törvény és az erre vonatkozó uniós rendelet alapján a BKV úgynevezett: “belső szolgáltató”-nak minősül, ezért 2013. május 1-jétől Budapesten kívül nem láthat el közszolgáltatási feladatokat – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) az MTI-vel.

Az érintett településeket – Budakeszit, Budaörsöt, Diósdot, Gyált, Nagykovácsit, Pécelt, Solymárt, Szigetszentmiklóst és Törökbálintot – jelenleg 27 nappali és 8 éjszakai autóbuszvonalon összesen 132 – állományi tartalékkal együtt: 150 – autóbusszal szolgálja ki a BKV. Már az is nyugtalanító, hogy a VOLÁNBUSZ által a miniszteri döntést követően azonnal kiírt autóbusz-beszerzési tender mindössze 114 autóbusz beszerzését irányozza elő.
Az üzemeltetés átvételének előkészítésében a szaktárca és a közlekedési társaságok mellett a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. és a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. szakértői is részt vesznek. A részletek kidolgozását az elővárosi közlekedés településenkénti és vonalankénti vizsgálata alapozza meg – közölte az NFM. Hangsúlyozták, hogy a szolgáltatási színvonal új, környezetbarát autóbuszok közlekedtetésével, több járat üzemeltetésével és a menetidők csökkentésével javulni fog. A társaság a minisztérium szerint alkalmas arra, hogy a feladatot új járművek beszerzésével és a szolgáltatási színvonal javításával olcsóbban lássa el, mint a BKV – írta az MTI.
A hír január első napjaiban történt vételét követően azonnal megkerestem az érintett települések polgármestereit azzal, hogy egyeztessük álláspontjainkat a tervezett változásokkal kapcsolatban. Felvettük a kapcsolatot a BKK és a VOLÁNBUSZ, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal is. A polgármesteri találkozóra végül is Szűcs Lajos, Pest Megye Közgyűlésének elnöke meghívására tegnap, január 18-án került sor. A megbeszélésen minden érintett település vezetése jelen volt, Törökbálintot Elek Sándor alpolgármester úrral képviseltük. Jelen volt Csenger-Zalán Zsolt országgyűlési képviselő úr, Simon Gábor a VOLÁNBUSZ vezérigazgatója, Vitézy Dávid és Somody László a BKK vezérigazgatója és helyettese, Kerékgyártó János az NFM szakmai főosztályvezetője. Szűcs Lajos megyei elnök rövid bevezetőt mondott, majd szót adott az NFM, a BKK és a VOLÁNBUSZ képviselőinek, akik lényegében a sajtókommunikációból már ismert információkat ismételték meg. Nagykovácsi, Törökbálint, Budaörs, Budakeszi és Gyál képviselői szinte egybehangzóan panaszoltuk fel azt, hogy elmaradt a miniszteri döntést megelőző konzultáció a települések vezetőivel, meglepetésként ért mindenkit a rendelkezés, hivatalos megkeresést pedig még eddig nem kaptunk.
Törökbálint nevében azt kérdeztem a VOLÁNBUSZ vezérigazgatójától, hogy van-e kialakult álláspontjuk az átvételre szánt járatok útvonaláról, menetrendjéről, van-e arra vonatkozóan kalkuláció, hogy az átállás milyen többletkiadásokat fog jelenteni a helyi polgárok számára, különös tekintettel a vonalak zónahatáraira? Az NFM képviselőjétől azt szerettem volna megtudni, hogy van-e szándék, illetve lehetőség a VOLÁNBUSZ tarifarendszerének megváltoztatására, annak érdekében, hogy a lakosságot ne terhelje többletkiadás? Számít-e az NFM, illetve a VOLÁNBUSZ arra, hogy az érintett önkormányzatok a szolgáltatásnak továbbra is finanszírozói legyenek, illetve ha igen, akkor miként szeretnék kezelni igazságosan azt, hogy 9 agglomerációs településtől pénzt várnak a szolgáltatásért, a többiektől, ahova eddig nem járt BKV és a VOLÁNBUSZ látta el a helyközi közlekedést, onnan pedig nem? Van-e lehetőség arra, hogy a Miniszter adott településtől vagy település-csoporttól rendeljen meg elővárosi szemétszállítási közszolgáltatást?
Kerékgyártó János az NFM főosztályvezetője azt a tájékoztatást adta, hogy nemzetgazdasági szinten szeretnének egy gazdaságosabb megoldást elérni oly módon, hogy ne csökkenjen az ellátás színvonala. Nem magától akarta ezt a váltást a Minisztérium, hanem egy EU rendelet kötelezi rá. A településekkel történő egyeztetést a Minisztérium rövidesen meg fogja kezdeni. Az önkormányzatoktól a szolgáltatásért továbbra is számítanak részbeni finanszírozásra, gyakorlatilag a korábbi BKV számára biztosított szinten.
Többször, visszatérően említette főosztályvezető úr, hogy olyan megoldást szeretnének, amelyben minél kevesebb változás történik, és amely a jelenlegi kondíciók fenntartását biztosítja. Egységes, Budapest-környéki bérletrendszert terveznek a jelenlegi Budapest-bérlet rendszer továbbfejlesztésével. A bérletek érvényessége és ára nem fog változni, csak az arculata. Tisztában vannak azonban azzal, hogy a bevétel-megosztás a BKV és a VOLÁNBUSZ között nem lesz egyszerű. A jelenlegi BKV vonalakon kívánják a VOLÁNBUSZ járatokat is közlekedtetni.
Jelenleg csak a VOLÁNBUSZ-nak van lehetősége pályáztatás nélkül járatokat indítani a területen, ez egészen 2016-ig így lesz. Ha más is akarna itt szolgáltatni, akkor azt csak pályázat lebonyolítását követően bízhatná meg az NFM – tájékoztatott a főosztályvezető. Meggyőződésem, hogy ezt a kérdést azért fontos tisztázni, mert Törökbálint vezetése nem mondott le a tavaly nyáron kidolgozott “Zöld Dél-Buda” közlekedési koncepciójáról, melynek keretében elektromos autóbuszok közlekedtetésével kívánja megoldani a helyi és helyközi közösségi közlekedést. Most azonban a Képviselő-testület által tavaly ősszel elfogadott és a novemberi közmeghallgatáson bemutatott koncepcióhoz képest van egy új helyzet, ebben sok mindent újra kell értékelni, értelmezni, így az elektromos buszokkal való közlekedést is.
Vitézy Dávid a BKK vezérigazgatója véleménye szerint az EU rendelet jogértelmezése szükséges, mert álláspontja szerint az kifejezetten felhatalmazást ad a BKK-nak a főváros közigazgatási határán túli közlekedésre. Ezt bizonyítja számos nagyváros, főváros példája az Európai Unióban, tehát nem szükségszerű, hogy alávesse magát a főváros ennek a rendelkezésnek. Határozott véleménye, hogy rengeteg apró dolgot kell még szakmai oldalról tisztázni, a zökkenőmentes átállás érdekében, mert a legkisebb hiba elkövetésével az egész szolgáltató-váltás megbukhat. A BKK kész az együttműködésre, ha a Miniszter így határozott, akkor ők ezt tudomásul veszik és minden segítséget meg fognak adni a megoldáshoz.
Álláspontunk szerint problémákat fog felvetni, ha a VOLÁNBUSZ, illetve az NFM az érintett településekkel külön-külön kíván megegyezni. Ez ugyanis konzerválná a finanszírozás jelenlegi helyzetét, hiszen a kialakult rendszer is úgy jött létre, hogy a BKV egyedi megállapodásokat kötött a településekkel. Pár évvel ezelőtt, 2008 tavaszán már egyszer felröppent a hír, hogy a VOLÁNBUSZ veszi át az agglomerációba közlekedő BKV járatokat, de akkor azt a tájékoztatást kaptuk, hogy nem kell majd az érintett önkormányzatoknak a szolgáltatásért díjat fizetniük.
Törökbálint polgármestereként minden lehetséges módon arra fogok törekedni, hogy a szolgáltató-váltás – amennyiben rajtunk kívülálló okból valóban elháríthatatlanul bekövetkezik – a helyi közösségi közlekedés színvonalában csökkenést ne okozzon, annak ára pedig nem, hogy ne emelkedjen, de csökkenjen! Meggyőződésem ugyanis, hogy már a jelenlegi budapesti és környéki bérletkonstrukció is igazságtalan, aránytalanul nagy terhet helyez a törökbálintiakra. Az idő rohan, e sorok írásakor már csak 101 nap van hátra a váltásig. Ha lesz váltás – és most minden jel erre utal – akkor annak garanciákkal lefedett, korrekt szolgáltatási színvonalúnak és árúnak kell lennie. Ez akár azt is jelenthetné, hogy a településeknek ne csak egy lehetőséget legyen módjuk választani. Azt is jelenthetné, hogy több szolgáltató közül, versenyhelyzetből történhetne a választás. Versenyhelyzetből, ami arra kényszeríti a pályázókat, hogy az érintettek – közlekedő polgárok és önkormányzatok – érdekeit is figyelembe vegyék!

2013. január 19.
Turai István, polgármester



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!