Kerthelység

2013. ápr 17.

Zimándy-hírek

Írta: admin Kategória: GYEREKSAROK

………  zörej   zene   Zimándy   zene  zörej  ……..

Február utolsó napján zsúfolásig telt meg a Zimándy Ignác Általános Iskola könyvtárterme. Szerte az országból több mint 50 tanító érkezett, hogy bemutató órákkal összekötött szakmai nap keretében az olvasástanításban újonnan megjelent módszerrel, a Mesezene módszerrel ismerkedjenek. Az olvasástanításban paradigmaváltást jelentő modellnek már a születése körül is bábáskodott a Zimándy, hiszen a kipróbálás egyik intézménye volt. A kipróbálást követően pedig annyira megszerették, hogy azóta egyrészt valamennyi első osztályukat ezzel a rendszerrel tanítják, másrészt  olyan professzionális szintre emelték a módszeralkalmazást, hogy – mint azt a szakmai nap is bizonyítja – képzőhelyként működnek. A szakmai nap végén, a tanári szobában beszélgetünk néhányan, az iskola érintett pedagógusai közül.
Hogyan jött az ötlet arra, hogy belevágjanak egy vadonatúj módszer kipróbálásába? – kérdezzük Palkóné Szabó Gabriella igazgató asszonyt.
Krómer Józsefnével, az alsós igazgatóhelyettes asszonnyal évek óta sok szakmai töprengésünk volt az olvasástanításról. Mindketten azt éreztük, hogy a mai gyermekek számára másképpen kellene elővezetni a betűvetést, mint ahogyan ez a jelenlegi olvasástanítási módszerekkel zajlik. Azt gondolom, volt is sok jó ötletünk. Ám amikor Ványi Ágnes, iskolánk hajdani logopédusa megkeresett minket azzal, hogy részt vennénk-e egy új aspektusú olvasástanítási elgondolás, a Mesezene módszer kipróbálásban, nem mondtunk nemet. Amikor pedig megismertük a módszer lényegét, már tudtuk: erre a lehetőségre vártunk.
Mi volt benne a bíztató?
Először is az, hogy a Mesezene bázisa a több évtizede nagy hatékonysággal alkalmazott diszlexia prevenciós olvasástanítási módszer, amely mérnöki pontossággal kimunkált módon vezeti be a gyereket az írásbeliségbe. A Mesezene ezt a módszert érintetlenül hagyja, de ráterít egy motivációs palástot. Tulajdonképpen arról van szó, hogy a kor kívánalmai szerint megalkotott Mesezene módszert a Meixner módszerbe integráljuk.
Mit is jelent ez egészen pontosan? – kérdezzük Krómer Józsefnét.
A Mesezene program alkotói, Ványi Ágnes és Szűcs Antal Mór logopédusok valamennyi betű érkezését mesébe burkolták. Speciális mesék ezek, amelyekbe egyszerű hangszerekkel a fizikai világból érkező hangeffektusokat csempésznek be a tanítók. Az érdekes zajok, zörejek, zenei effektek és természetesen maga a történet elbűvöli a gyerekeket. Különösen annak van jelentősége, hogy ezek a mesék laza szálon összefüggenek egymással, mert a szereplők vissza-visszatérnek. Aki az egyik mese főhőse volt, az később feltűnik egy másik mesében mellékszereplőként. Sihu Huba például főhős a saját, S betűjét tanító órán, de szereplő lesz még a Moto Rozi (R betű) és a Csibe Csabi (Cs betű) mesében is. A gyermekek tehát ismerősként tudják üdvözölni a mesehősöket, akik bizony mind egy-egy hangot/betűt testesítenek meg. A mesék által a gyerekek és a betű közé érzelmi híd épül, amelyen járva számukra izgató, impulzív, csodálatos élménnyé válik az olvasástanulás.
De mi a szerepe a zörejeknek? – tesszük fel a kérdést Ginál Beának és Komendáné Nemes Éva tanárnőknek, akik a szakmai nap igen sikeres bemutató óráit tartották.
Az érdekes, zenezörejnek elnevezett, mesét kísérő hangeffektusok egyrészt színesítik a mesélést. Szükség is van erre, hiszen tudjuk, hogy a mai kor gyermekét rengeteg hatás éri: képi és hangi hatások, amelyek a tv-ből, a moziból, az internetről, a számítógépből szinte ömlenek rájuk. A mese szövetébe szőtt hangeffektek felkeltik az érdeklődésüket, és a mesével együtt olyan belső képek megalkotására késztetik őket, amelyek az olvasó emberben is képződnek. Nem véletlenül mondja Vekerdy Tamás, hogy a „mesehallgató” gyerekből lesz az olvasó felnőtt, vagyis, hogy az olvasás előszobája a mesehallgatás – mondja Ginál Bea.
De a zenezörej effektek másra is kellenek – veszi át a szót Komenda Éva. Tudjuk jól, hogy a gyermekeket nem lehet 45 percen keresztül intenzív figyelemre késztetni. Néha megpihentetjük őket. A Mesezene módszer előtt kis versikéket, mondókákat mondattunk velük, most pedig a pihentetés fázisában visszavisszük őket a betűmese varázslatába. Olyan zörejes játékokat játszunk, amelyek alkalmat adnak arra, hogy a gyerekek belebújhassanak a mesehősök bőrébe, még tovább építve az érzelmi hidat gyerek és betű között. Nem beszélve arról, hogy a módszer szaknyelvében zörejkórusoknak nevezett játékok a néha érdekes, néha különleges, néha harmonikus hangzásaival az együttzenélés élményét teremtik meg.
A Mesezene módszer lényege talán az, hogy a gyerekek az óra első percétől az utolsóig ugyanannak a mesének az oltalma alatt álljanak, s hogy érzelmileg érintetté tegyük őket az olvasástanulásban – foglalja össze az elmondottakat az igazgató asszony.
És hogyan élik meg a Mesezene módszert a pedagógusok?
Kicsit félve kezdtünk hozzá, de ez csak az első mesés óráig tartott. Mert amikor megláttuk a gyerekek igazi örömét, lelkesedését, az teljesen befordított minket is a Mesezenébe. Ma pedig már el sem tudjuk képzelni, hogy valaha másképp tanítottunk, hogy valaha nem Gág Ági hozta el a G betűt, Nem Moto Rozi a R betű, és Nem Bubo Réka a B betűt – osztja meg velünk gondolatait Ginál Bea.
A módszerkipróbálás fázisában az alkotók azt kérték a tanítóktól, hogy tartsanak egyszer egy olyan órát, amelyen megvonják a gyerekektől a Mesezene elemeit. Minden osztályban hatalmas volt az ellenállás. Vérmérsékletnek megfelelő megoldások születtek: volt, aki dühében lesöpörte padjáról a könyveit, mások hosszú percekig kérlelték szép szóval, ötletekkel a tanítót, volt olyan osztály, ahol a gyerekek saját maguk írtak mesét az új betűhöz. Szerencsére nekünk már nem kell ilyen kontroll órát tartani – mosolyodik el Komenda Éva.
Hogyan ítélik meg a szakmai nap sikerét?
Az érdeklődőknek eredetileg egymást követő két órát szerettünk volna megmutatni, ám nagyon sokan jelentkeztek a programra. Volt kolléga Egerből, Ráckevéről, Telkiből, Solymárról… nem fértek volna be egy terembe, így két szekcióban folyt a munka. Ezt követően a módszeralkotók, Ványi Ágnes és Szűcs Antal Mór tartottak előadást. Tankönyvbemutatót is hallgathattunk Damo Esztertől, a Meixner rendszerű tanításhoz az AIÓ Kiadó által 2. 3. 4. évfolyamok számára összeállított Hónapról hónapra tankönyvcsaládról. A visszajelzések nagyon kedvezőek voltak, úgy gondolom, hogy szívet-lelket gyönyörködtető bemutató óráink láttán sok pedagógus köteleződött el a Mesezene iránt – fejezi be a beszélgetést az igazgató asszony.

Ökonapok a Zimándy-ban

Három napos természetvédelmi projekt rendezvénnyel köszöntötték a tavaszt a Zimándy Ignác Általános Iskolában. Az Öko-iskolában immár harmadik éve jut kiemelt szerep a természetvédelemnek. Az elmúlt években egynapos rendezvényeken mutathatták meg a gyerekek mi mindent tudnak a környezetükről. Idén egy komplex, három napos eseménysorozatnak lehettek részesei. Sőt, még ennél is több időt szántak a gyerekek és a pedagógusok erre a programra, hiszen a „beugró” minden osztálynak egy természetvédelemmel kapcsolatos néhány perces propaganda film elkészítése volt. Március 7-én reggel aztán kezdetét vette a rendezvény.
Az első napon a gyerekek egyénileg dönthették el, hogy milyen programon vesznek részt. Nem volt könnyű választani, hiszen rendkívül sok érdekes, és izgalmas feladattal várták őket tanáraik. A két-három órás iskolai programoktól kezdve (öko-játékok, pl.: teke, , társasjáték készítés – a bábuk sógyurmából készültek műanyag helyett – , divattervezés és ruhakészítés…) az egész napos túrákig számos program várta a gyerekeket. A Törökbálinti Öko-túrán például felkeresték a szelektív hulladékgyűjtő szigetet, és a Hulladékudvart is, ahol elrejtett feladatokat kellett megtalálniuk, és megoldaniuk a vállalkozó kedvű gyerekeknek.
A második napon összegyűltek az osztályok, és mindenki beszámolt előző napi élményeiről a többieknek. Minden csapat készített egy „Ökofát”, amire felragasztották rá az előző napon kapott „Leveleket”, amelyeket a sikeresen megoldott feladatokért kaptak. Miután ezzel készen voltak, nekiláttak az „Öko-tárgy” elkészítésének. Csakis hulladékokból lehetett előállítani, és használhatónak kellett lennie. Született így robot, szűrő, fogas, tolltartó, tölcsér, madáretető, sőt még egy kartonból készült „Ökocsocsó”-asztal is!
Pénteken aztán kezdetét vette az akadályverseny, amelyen a gyerekeknek szükségük volt az előző két napon megszerzett tudásukra és az ügyességükre is. Minden osztály ugyanazon a pályán ment végig, és oldott meg különböző nehézségű gyakorlatokat. Volt szemétválogatás, szemétgyűjtő szigetek bejelölése Törökbálint vaktérképén, a magyarországi Nemzeti Parkokkal kapcsolatos kérdésekre kellett felelni, de mozgósítani kellett az ügyes osztálytársakat is, hiszen kerékpáros akadálypályán és különböző ügyességi feladatokban is helyt kellett állnia a csapattagoknak.
A rendezvényt nagyszabású eredményhirdető ünnepség zárta, ahol átadták többek között a „Legzöldebb osztálynak” járó gyümölcskosarat. Díjazták a legjobb propaganda kisfilmet, és a legjobb „Ökotárgyat” is. Természetesen egyetlen résztvevő sem távozott üres kézzel!
A természetvédelem, és benne a saját szűkebb környezetünk védelme, ápolása mindannyiunk közös ügye. Bízunk benne, hogy azok a gyerekek, akik részt vettek ezen a rendezvényen gondosabban figyelnek majd a környezetükre, és igazi környezettudatos felnőttek lesznek majd. Hiszen a saját életük színhelyéről van szó, és hamarosan rajtuk múlik majd, hogy hogyan is fogunk itt élni mi itt mindannyian, Törökbálinton.

Természetvédelmi projektnap a 2. évfolyamon

Március 1-én a má­sodik évfolyamos gyerekek várakozó zsibon­gá­sával telt meg a Zimándy Iskola Díszterme. Az izgalom oka az volt, hogy a Brother cég munkatársai – azon túl, hogy ajándékot hoztak iskolánknak – játékos környezetvédelmi vetélkedőre invitálták a gyerekeket. A több mint 100 éve alapított japán központú cég kiterjedt multinacionális vállalat, amely világszerte vezető pozíciót tölt be a nyomtatók és kommunikációs technológia területén. A magyarországi képviselet, a Brother International Hungary Kft. nagy hangsúlyt fektet a helyi közösségek támogatására és a környezetvédelmi szemléletmód formálására. Ennek kapcsán adományoztak az iskola alapítványának két többfunkciós nyomtató- fénymásoló eszközt, melyekkel a pedagógusok munkáját kívánták segíteni. Az adomány ünnepélyes átadásán jelen volt iskolánk igazgató asszonya, Palkóné Szabó Gabriella és Hajdu Ferenc, városunk alpolgármestere.
A délelőtt a gyerekeknek a játék jegyében telt: keresztrejtvény, szólások-közmondások, titkosírás megfejtése, puzzle kirakása, madarat-tolláról játék, és a faültetés menetének sorba rendezése várt a rájuk. Mindezzel az erdő élővilágának megóvására, közvetlen környezetünk védelmére hívták fel tanulóink figyelmét, koncepciójukkal szorosan kapcsolódva intézményünk ökoiskolai tevékenységéhez. A program végén nemcsak a győztes csapat kapott ajándékot, vendégeink minden résztvevőt megleptek 1-1 tollal, jegyzetfüzettel.
A nap zárásaként a cég munkatársai és a gyerekek közösen elültettek az iskola udvarán egy platánfát, amely felett a má­sodik évfolyam diákja vállaltak gondnokságot.
Ezúton is köszönetünket fejezzük ki a cég munkatársainak a színes délelőttért és értékes ado­mányukért!

Bartos Zoltánné



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!