Kerthelység

2012. jún 29.

„Az egész egy felméréssel kezdődött”

Írta: admin Kategória: ESEMÉNYEK

Január 26-án Törökbálint önkormányzatának felkérésére alakult az az ad hoc munkacsoport, amelynek feladata városunk helyi és helyközi közlekedésének felmérése és fenntarthatóságának vizsgálata. A munkacsoport Gyarmati Mihály és Fernengel András képviselők, valamint Gáldi György, Mezei Gyula és Elek Sándor alpolgármester vezetésével látott munkához. Az egész egy széles körű felméréssel kezdődött, és mostanra az ügy meglepő és nagyon izgalmas fordulatot vett. A fejleményekről Elek Sándort és Mezei Gyulát kérdeztük.
Miért volt szükség egy külön munkacsoportra a közösségi közlekedés felméréséhez?
Elek Sándor: A fő ok az, hogy jövő év januárjában lejár a szerződésünk a BKV-val, illetve a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK), amelynek keretein belül már eddig is folyamatosan és évente jelentősen növekvő összegeket volt kénytelen fizetni az önkormányzat azért, hogy a vállalat üzemeltesse a Törökbálint lakosságát kiszolgáló vonalakat. Ez az összeg az idén megközelítőleg 185 millió forint. A növekvő üzemanyagárak miatt a hozzájárulás összege a következő évben valószínűleg jelentős mértékben tovább fog nőni, ezért meg kellett vizsgálni, hogy milyen alternatív lehetőségek állnak rendelkezésre a közösségi közlekedés átszervezésére. Több lehetőséget is megvizsgáltunk, ezek közül az egyik most jutott el a megvalósulás küszöbéhez. A részleteket azonban jobb, ha az ötletgazda, Mezei Gyula ismerteti.
Mezei Gyula: A célunk egy biztonságos, minőségi szolgáltatás megszervezése, amely azonban kevésbé terheli a város amúgy is szűkös költségvetését. Az elmúlt években már többször napirendre került, hogy a vonalakat esetleg átadjuk a Volánnak vagy a minisztériumnak. Ezekkel a megoldásokkal azonban a költségeink nem csökkentek volna jelentősen. Ezért megvizsgáltuk egy saját közlekedési társaság létrehozásának lehetőségét.
Hogyan láttak munkához?
Először is megrendeltünk egy átfogó, a BKV-val egyeztetett felmérést, ahol azt vizsgáltuk, hogy a hét különböző napjain, az egyes időpontokban hányan és milyen jeggyel utaznak a törökbálinti járatokon. Az eredmények nagyon meglepőek voltak. Kiderült, hogy egyes esetekben az utas közönség közel 40 százaléka nem rendelkezett megfelelő vonaljeggyel vagy bérlettel. Tehát az kiderült, hogy a jegyeladás és -ellenőrzés rendszerét mindenképpen át kell gondolni. Közben pedig megkerestünk autóbuszgyártó cégeket, hogy felmérjük egy saját közlekedési vállalat alapításának és működtetésének lehetőségét, költségeit. Először dízelautóbuszokban gondolkodtunk, mert úgy gondoltuk, hogy számunkra más egészen biztosan megfizethetetlen, de aztán az egyik cég felvetette az elektromos autóbuszokra épülő közlekedés lehetőségét. Így került a képbe egy amerikai tőkével működő német központú vállalat, amely Kínában gyártott elektromos szóló buszokat forgalmaz. Az elektromos buszok legnagyobb előnye, hogy nincs lokális károsanyag-kibocsátása. Az üzemeltetése is gazdaságos, hiszen ha megnézzük az utóbbi években az energiahordozók áraiban bekövetkezett változásokat, azt látjuk, hogy egyedül csak az elektromos áram ára emelkedett az inflációval megegyező mértékben.
Kínai buszok Európában?
Furcsán hangzik, de jelenleg egyedül Kínában tudnak olyan akkumulátorokat gyártani, amelyek képesek egy busz méretű járművet kétszázötven kilométeren keresztül ellátni energiával. A titok egy speciális alapanyagban van, amelyből az akkumulátorokat gyártják és amely csak Kínában található.
Ha tegyük fel, lenne is annyi pénze az önkormányzatnak, hogy megvásárolja ezeket a buszokat, akkor is fizetni kell valakinek a villanyszámlát.
Elek Sándor: Az érdekes és nagyon izgalmas egybeesése a dolgoknak, hogy az EU éppen az ötlet felvetődésével egy időben írt ki egy pályázatot, amely pontosan ránk illik: elővárosi közlekedéskorszerűsítés elektromos üzemű járművekkel, független önkormányzatok részére. Ebben a pályázatban a járműpark beszerzésének 85 százalékát az unió, 15 százalékát a magyar állam fedezi, nekünk tehát először csak a pályázattal kapcsolatos költségeket kell állnunk. Folyamatosan egyeztetünk az illetékes minisztériumokkal és szakhatóságokkal, az Elmű és a paksi atomerőmű illetékeseivel, sőt még a Levegő Munkacsoporttól Lukács András is a támogatásáról biztosított bennünket.
Az elmű és a paksi atomerőmű szolgáltatná az „üzemanyagot”?
Több szolgáltatóval is tárgyalunk, hogy a lehető legkedvezőbb megoldást megtaláljuk. A paksi atomerőműben az éjjeli üzemben keletkező többletenergiát vásárolhatnánk meg nagyon kedvező áron, és az Elműnél is az olcsóbb éjjeli áram az, amire szükségünk lenne. A jövő pedig a napenergia, hiszen ezek a buszok már most is napelemmel működnek Kínában. A gyár, ahol gyártják, állítólag teljesen önellátó rendszerű.

Nyíri Erzsi

Törökbálint a Zöld Dél-Budáért!

Közösségi közlekedés elektromos autóbuszokkal

Lépéskényszer
A Fővárosi Agglomeráció számos településén, így Törökbálint esetében is jövőre lejárnak a közösségi közlekedés ellátására a BKV-val kötött szolgáltatási szerződések. Időben kell felkészülni arra, hogy a határnapot követő időszakra se szűnjön meg a helyi és helyközi autóbusz-közlekedés.
Törökbálint a kialakult gazdasági helyzetén túl megoldást keres arra, hogy miként tudja átalakítani közösségi közlekedési hálózatát oly módon, hogy az fenntartható közösségi közlekedési hálózat legyen. Tisztában van a város vezetése azzal, hogy egyedül – szigetmegoldást koncipiálva – kevés eséllyel pályázhatna a beruházás forrását lehetővé tevő európai uniós források igénybevételére.

Az az elképzelésünk, hogy Törökbálint Dél-Buda településeivel és kerületeivel közösen elektromos meghajtású autóbuszok üzembe állításával alakítsa ki Zöld Dél-Buda közösségi közlekedési rendszerét.

Környezeti és egészségügyi hatások
Az elektromos járművek vitathatatlan előnye, hogy nincs lokális károsanyag-kibocsátásuk. A rendelkezésre álló technológiáknak köszönhetően akár nullára is csökkenthetők az emissziós értékeik.
A zéró emissziónak köszönhetően jelentős terhektől mentesülhet az épített környezet, valamint a lakosság életterülete is. Különösen fontos lenne elektromos autóbuszok (e-buszok) közlekedtetése olyan területeken, amelyek városi zöld szigetként üzemelnek, és amelyek a lakosság számára az elérhető menekülést jelentik a városi légszennyezettségtől. Az e-buszok további előnye, hogy zajterhelésük is jelentősen alacsonyabb egy dízelbuszhoz képest, hiszen közel hangtalanul, rezgésmentesen közlekednek.

Utazási komfort
A teljes hosszban alacsony padlós, légkondicionált, hő- és fényvédő üvegekkel ellátott, a karosszériát nem rázó motorral közlekedő e-buszban az utazás sokkal kellemesebb, mint egy dízelautóbuszon. Míg a dízeljárműveknél az ülések kb. 60-70 százaléka dobogón található, addig az elektromos hajtás lényegesen kisebb helyigénye miatt csupán néhány ülés található dobogón.

Gazdasági előny
Az elektromos járművek közlekedtetése a gazdaságossági számítások szerint legalább 20 százalékos megtakarítást jelent a dízelbuszokkal szemben. Ez a hosszú távú megtakarítás nemcsak az agglomerációs és fővárosi önkormányzatoknál, de állami szinten is érezteti pozitív hatását. Az utazási komfort növekedése természetesen pénzügyileg is pozitív kilátásokat ígér, hiszen ez várhatóan az utasok számának emelkedését és ezzel együtt a bevételek növekedését fogja eredményezi.
A járműpark beszerzésének egyszeri beruházási költsége a járművek gazdaságos üzemeltetése és hosszú élettartama okán hosszú távon önfenntartó rendszer kialakítását teszi lehetővé.

Törökbálint szerepe
Javaslatunk szerint Törökbálinton és a környező települések belső területein, valamint a Margitszigeten kizárólag, az áthaladó elővárosi autóbuszok gyakorlatilag 80 százaléka lenne elektromos autóbusz. Budapest dél-budai kerületeiben az összes szóló autóbuszt e-buszra lehetne cserélni. Mivel a járművek szolgáltatási területét nem lehet vonalzóval meghúzni, ezért egyes vonalak erejéig a pesti oldal belvárosában, valamint a hegyvidéki kerületben is naponta találkozhatnak majd az utasok a korszerű járművekkel.

Közös érdek
A felvázolt innovatív projekt mindenki számára különösen előnyös változást, fejlődést hozna. Pozitív hatása van az agglomerációs önkormányzatokra, mivel csökkenthető az általuk fizetendő önkormányzati hozzájárulás, a főváros terhei is hasonló mértékben mérsékelhetők a többi alvállalkozónál jelentkező költségekkel szemben. Végül a kormány számára is előnyökkel jár a projekt támogatása, mivel hosszú távon a helyi és helyközi közlekedésért fizetendő normatív támogatás összege csökkenthető lesz.

Felkészülés
Az elektromos autóbuszok közlekedtetésének műszaki, gazdaságossági és szervezési lehetőségét van hivatva kidolgozni a pilot projekt, amelynek keretében – civil, önkormányzati és gazdasági szereplők összefogásával – egy tesztjármű vizsgálatára kerül sor Törökbálint gondozásában. A kínai BYD K9 autóbusza közel másfél hónapon át rója majd Törökbálint és környéke, valamint a főváros útjait és több vonalon részt vesz a személyszállításban is.
A próbaüzem létrejötte a BYD magyarországi képviseletét ellátó Otobus Kft. (Mogyoróssy Tibor ügyvezető) kitartó munkáját dicséri. A tesztbusz vizsgálatába és időszakos használatába a Levegő Munkacsoport (Lukács András) és az AlterBMV Kft. (Mezei Gyula) vállalt szerepet. Az autóbusz energiaellátását az Elmű-Émász térítésmentesen adott Zöld Árammal teszi lehetővé a törökbálinti önkormányzatnál kialakított töltőhelyen.
A teszteredményeket önkormányzatunk szakemberei összegzik és értékelik.

Turai István polgármester

A tesztbusz időszakonként helyben, a Bálintbusz járataként üzemel. Ingyenesen lehet rajta utazni. Július 1-jén, vasárnap, városunk búcsúnapján mutatjuk be a törökbálintiaknak. Ezen a napon is ingyenesen lehet rajta utazni.



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!