Kerthelység

2012. márc 29.

Könnyűzenével az egyház szolgálatában

Írta: admin Kategória: INTERJÚ

Lemezt jelentetett meg a katolikus templomban, esti miséken játszó zenekar. A könnyűzenei alapokon nyugvó dalokat játszó együttes alapítója és motorja a már több mint húsz éve a templomban gitározó Csaba Pál.
Az utóbbi években katolikus-keresztény körökben egyre népszerűbb, hogy miséken, istentiszteleteken a hagyományos orgonás népénekek mellett megjelennek a gitárral és egyéb más hangszerrel kísért, könnyűzenei alapokon álló dalok is. Törökbálinton mióta része a szentmiséknek ez a fajta dicsőítés?
1989 óta zenélek Törökbálinton, de nem én voltam az első fecske. 1988-ban, amikor a településre költöztem, már voltak kezdeményezések ebbe az irányba. Úgy tudom, Zsigmond Ildikó volt az első, aki elkezdte már a 80-as évek közepén. Hallottam róla hangfelvételt, nagyon szépen gitározott és énekelt. Én az évtized végén jöttem be a képbe, amikor is csatlakoztam a közösség két gitáros tagjához, Mészáros Glóriához és Németh Katalinhoz, akik már gitároztak a délelőtti miséken. Tehát nem én vagyok a legelső, de azóta is folyamatosan zenélek a templomban, így a gitáros egyházzene helyi felépítésében végül is úttörőnek számítok.
A kezdetekben egyből megértő fülekre találtatok a hívek és a papok körében?
Ez az elején egy külön küzdelem volt. Pelsőczy atya kedvelt engem, megengedte, hogy zenéljek a templomban, de eleinte csak korlátozva. Kezdetben a reggel 9-es szentmisén gitározhattunk, de nem zenélhettük végig az egész misét, hanem csak bizonyos dalokat, a többi éneket orgonával kísérte a kántor. Ez többször gondot okozott, mert előfordult, hogy mielőtt belecsaphattam volna a húrokba, az orgonista elkezdett játszani. A másik gond az volt, hogy az orgonás énekek nagyon eltérnek a gitáros énekektől, a híveknek sem jó, ha dalonként váltakozik a hangzás.
Gondolom, a gitáros misék teljesen „legálissá” tételéhez nagyban hozzájárult István atya személyisége, aki szintén játszik gitáron és igazi beatzene-rajongónak számít.
Már Pelsőczy atya idejében is lehetőséget kaptam, hogy egy teljes misét végigzenélhessek, de István atya szerepe vitathatatlan abban, hogy ekkora teret kaptam.
Te személy szerint hogyan kerültél kapcsolatba a keresztény könnyűzenével? Ha jól tudom, a magyarországi keresztény könnyűzene egyik meghatározó alakjával, Sillye Jenővel is dolgoztál együtt.
1984-ben bekerültem egy közösségbe, a Szent Család templomba, ahol Kemenes Gábor atya volt a káplán és ő köré szerveződött egy könnyűzenei együttes, amely kapcsolatban volt Sillye Jenőékkel, akikkel később basszusgitárosként kerültem szorosabb kapcsolatba és éveken keresztül jártam hozzájuk zenélni. Nem voltam a zenekarnak sosem tagja, hanem Kőszeghy Miklósnak, a zenekar basszusgitárosának a helyettese. Nagymaroson, a Katolikus Ifjúsági Találkozón nagyon sokszor játszottam, 1991-ben pedig, amikor Magyarországra látogatott a pápa, a Népstadionban szintén játszottam a Sillye-zenekarban, illetve vidéki koncertekre is többször elkísértem a csapatot. A nagymarosi ifjúsági találkozóknak a 80-as évek végén volt egyfajta hangulatuk, hiszen folyamatos rendőri jelenlét volt a találkozón, előfordult, hogy körbevették a területet, sőt rendszeresen igazoltattak is minket.
Visszatérve a zenekarhoz, a kezdeti egy szál gitáros felálláshoz képest ma már basszusgitár, hegedű, furulya, zongora is felcsendül a miséken. Hogyan jutottatok el idáig?
Elég hamar elkezdtem dolgozni azon, hogy ne egyedül álljak ki a hívek elé. Nagyon sok jó zenésszel játszottam együtt, de ahogy ők elkerültek Törökbálintról vagy a közösségből, mindig újak után kellett néznem. Nem volt sosem olyan ember mellettem, aki úgy, mint én, az egész életét föltette erre. Az első időkben gitárosok álltak mellettem, de azért voltak már akkor is üde színfoltok más hangszerek képében. Például az akkor még Törökbálinton élő, ma a Sóskúti Ifjúsági Zenekar karmestereként tevékenykedő Kaszás Sándor furulyajátékával színesítette a dalokat, de többször kísért elektromos zongorán Feleki László, akivel nagyon szerettem együtt zenélni. Később szép lassan elkezdtem nyitni más hangszerek felé. Volt több fuvolásunk, furulyásunk, csellistánk.
Tíz évvel ezelőtt találtam ki, hogy legyen állandó basszusgitárosunk, ugyanis az volt a koncepcióm, hogy ne több akusztikus gitáros legyen a csapatban, mert azokat nehéz összehangolni, hanem legyen egy gitáros, egy basszusgitáros és egy egyéb hangszeres zenész. A templomban nincs elég hely ahhoz, hogy egy egész zenekarral lépjünk fel, ezért minden héten más-más kísérő hangszeres zenész játszik velünk, ami nem is nagy baj, hiszen inkább egyszerre kevesebben játsszunk, de az profin szóljon. Körülbelül négy éve van állandó basszusgitárosunk Schwarzkopf Bálint személyében, és nagyjából a kísérő zenészek csapata is állandó.
Meglévő dalokat használtok fel, de ki írja a basszusgitár alapot és az egyéb hangszeres szólókat?
A daloknak a vázszerkezete megvan, de mi szerkesztjük a dalokhoz a basszusgitár szólamot, van, hogy a harmóniákat is átírjuk, és a hangszeres kíséreteket is én írom meg, legyen az cselló, hegedű vagy zongora.
A zenekar történetének megkoronázás az a lemez, amelyet nemrég adtatok ki.
A lemez megjelenésének apropója, hogy egyik énekesünket, Orbán Jankát felkérték, hogy énekeljen fel néhány keresztény dalt hangstúdióban. Janka engem kért meg, hogy kísérjem gitárral, de ha már ott voltunk, elhívtuk a hegedűsünket és a fuvolásunkat is. Ott, a profi stúdióban nyolc számot vettünk fel, de mivel nekem otthon is van egy kisebb házi stúdióm, gondoltam, felveszek a számok mellé annyit, hogy egy lemezre való összejöjjön. A panellakásunkban működő kis „házi stúdióba” aztán meghívtam a zenészeinket is játszani, ami nagyon jó hangulatú zenélés volt. A lemez leginkább a támogatóink számára készült, hiszen együttesünk folyamatosan gondokkal küszködik financiális téren, és úgy gondoltuk, hogy aki támogatja valamilyen formában a zenekart, az megérdemli, hogy kapjon egy ajándék lemezt tőlünk.
A lemezetek ajánlójában azt írod, hogy már előkészületben van egy második is. Ezen milyen dalok lesznek hallhatók?
Egyedülálló módon a zenekarunk régi orgonás népénekeket is játszik. Ez úgy alakult ki, hogy körülbelül tíz éve karácsonykor megkértek, hogy bizonyos karácsonyi énekeket, mint például a Pásztorok, pásztorok vagy a Mennyből az angyal játsszuk már el, hiszen ezek nélkül nem múlhat el karácsonyi mise. Átdolgoztam a dalokat és rájöttem, hogy milyen nagy kincsek, ezért elkezdtem módszeresen elővenni ezeket a dalokat, átdolgoztam őket és hangszeres szólamokat írtam hozzájuk. Mivel nagy sikerük lett és mi is nagyon szeretjük játszani, eldöntöttük, hogy először Magyarországon kiadunk egy olyan lemezt, amelyen orgonás népénekek lesznek hallhatók gitáros kísérettel. A dalok felvétele már elkezdődött az otthoni stúdióban és remélhetőleg az érdeklődők nemsokára a kezükbe vehetik az albumot.

Németh



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!