Kerthelység

2011. ápr 30.

Bod Péter könyvtárhasználati verseny

Írta: admin Kategória: Nincs kategorizálva

Ahhoz, hogy mindenki értse, milyen interjúról lesz szó, tudni kell, mi is ez a verseny. A verseny célja a könyvtárhasználati eszköztudás, szövegértés, logikus gondolkodás és kreativitás fejlesztése. A Bod Péter országos könyvtárhasználati verseny magyar nyelvű egyéni verseny, bármely magyarországi iskola 7–8. és 9–10. évfolyamos tanterv szerint tanuló diákja nevezhet. Göttli Nórával és Boros Ádámmal, a Bálint Márton Általános és Középiskola tanulóival beszélgettünk.
Hol és mikor volt a verseny?
Ádám: A versenyt Nagykőrösön tartották, ahol az idei téma miatt a városi gyermekkönyvtárban versenyezhettünk. A mostani verseny miatt kétszer utaztunk le a városba, január 31-én és március 7-én.
Hogyan jött az ötlet, hogy elindultok rajta?
Ádám: Nálunk Hódi Beáta tanárnő hirdette három évvel ezelőtt, hogy van ez a verseny. Akkor a levegő volt a témája és valamiért érdekelhetett a dolog, mert akkor átsétáltam még a régi könyvtár épületébe és egészen idáig folytattam. Jövőre sajnos már nem indulhatok, mert ez volt az utolsó év, amikor még befértem a korhatárba.
Nóri: Már évek óta indulunk ezen a versenyen. Még a régi könyvtárba kezdtem én is járni Éva nénihez. Mindenféle könyvtári feladatokat csináltunk, például lehetett polcot örökbe fogadni, amit aztán nekünk kellett rendben tartani. Tavalyelőtt aztán már jelentkezhettünk a versenyre, aminek az alsó korhatára 7. osztály.
Hogyan készültetek a versenyre?
Ádám: Először mindig feltérképezzük a megadott témát, ami ebben az évben a Gyermek- és ifjúsági irodalom az EU-ban volt. Ez eléggé tág témakör és rájöttünk, hogy lehetetlenség erre úgy készülni, hogy mindent átveszünk, ezért különböző gyermekirodalmi díjak díjazottjait néztük át alaposabban, kerestünk olyan könyveket, amelyek összegyűjtik a fontosabb szerzőket. Ezután az egyik könyvből különböző táblázatokat készítettünk, amelyekben név, születési év és nemzetiség szerint listáztuk a fontosabb írókat, költőket. A sok adatot kiegészítve pedig saját élményeket szereztünk azzal, hogy Éva néni által ajánlott több könyvet elolvastunk kortárs gyerekirodalmi szerzőktől. Nekem például újdonságok voltak ezek a könyvek, mert kiskoromban inkább a tudományokkal foglalkozó könyveket lapozgattam.
Nóri: Próbáltuk minél többféle irányból megközelíteni a témát, bár ez elég nehéz volt, mert tágnak és megfoghatatlannak éreztük. Kerestünk könyveket, cikkeket, könyvajánlókat. Az interneten is kutakodtunk könyvtári adatbázisok után.
Milyen feladatok voltak? Hogyan zajlott a verseny? Milyen fordulók voltak?
Nóri: Ez a verseny nem teljesen olyan, mint a többi, ugyanis itt nem a már meglévő „lexikai” tudást kérik számon, hanem a hangsúly az információs problémamegoldásban való jártasságon, vagyis a források kiválasztásának, a dokumentumok használatának módján van.  Természetesen a témában való jártasságra mindenkinek szüksége van. Nagyon nagy segítségemre volt, hogy szeretek olvasni, és sok könyvet olvastam már. Ezt szüleimnek, tanítóimnak köszönhetem, akik mindig buzdítottak az olvasásra.
A verseny nagyon sokszínű: volt szövegértési feladat, vaktérképek, kiselőadás készítése, életrajzokból rájönni a szerzőre, az unió nyelveit fordítani…
A verseny három fordulóból áll; az első a megyei írásbeli és szóbeli. Innen korcsoportonként a három legjobb juthat tovább, ha elérte a maximum pont 70 százalékát. Ezt követi az országos írásbeli forduló, innen a legjobb nyolc versenyző juthat be a szóbeli döntőbe, amit idén Mátészalkán rendeznek meg.
Ádám: Éva néni, a könyvtárosunk, aki felkészített, úgy foglalta össze ezt a versenyt, hogy igazából az élet minden területéről előfordulhatnak benne kérdések. Miután ott áll a hátunk mögött egy egész könyvtár, amiből bármikor levehetjük bármelyik könyvet, ezért rákérdezhetnek művészetre, tudományokra, helyszínekre és szinte mindenre. Szóval a feladatok egy része abból áll, hogy gyakorlatilag műveltségi kérdéseket tesznek fel nekünk. A másik része könyvtárhasználati kérdésekkel foglalkozik, hogyan rendszerezik a könyveket a polcokon, minek alapján csoportosítják, hogyan kell használni a katalógust. Ezek könnyű dolgoknak tűnnek elsőre, de az ördög a részletekben szokott rejtőzni.
Nagykőrösre délelőtt értünk oda, majd megírtuk az írásbeli fordulót. A megyei fordulóban egy napon tartották a szóbeli fordulót is, ahol egy adott témából kellett felkészülnünk egy óra alatt. Az országos forduló szóbeli részére pedig április közepén kerül sor.
Hányadik helyen végeztél, és mit nyertél?
Ádám: A megyei fordulóban második helyezett lettem Nóri után, itt mind a ketten kaptunk egy-egy jutalomkönyvet. Az országos írásbeli fordulón sajnos én nem jutottam tovább, de Nóri itt is tarolt és első lett, amihez nagyon sok dicséret jár. És itt ragadnám meg az alkalmat, hogy megköszönjem Mericsné Várhelyi Évának azt a rengeteg időt, amit arra szánt, hogy minket felkészítsen.
Nóri: Tavaly a korcsoportomban megnyertem az országos versenyt. Idén egy korcsoporttal feljebb kell versenyeznem, a megyei és országos írásbelit is megnyertem, de a döntő még hátra van…
Mi a kedvenc könyved?
Ádám: Az a típus vagyok, aki nem igazán tud magának kedvenc könyvet választani, mindig a legfrissebb élmény, ami megmarad. Így most azt a két könyvet mondanám, amelyeket még a verseny miatt olvastam el: Békés Pál: A kétbalkezes varázsló és Michael Ende: Momo.
Nóri: Kifejezetten kedvenc könyvem nekem sincs. Talán Böszörményi Gyula könyveit szeretem a legjobban.



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!