Kerthelység

2008. aug 30.

Kistérségi fesztivál újratöltve

Írta: admin Kategória: INTERJÚ| KULTÚRA

Immár harmadik alkalommal rendezik meg a Budaörs Kistérségi Fesztivált. A hagyományoknak megfelelően a Budaörsi Játékszín vezetése kapott megbízást a kulturális program összeállításának koordinálására és a tíznapos rendezvény lebonyolítására.
Magyar Attila színművészt, a Budaörsi Játékszín művészeti vezetőjét arról faggattuk, milyen újdonságok és változások várhatók a fesztivál programjában, miközben rajta kívül Wenczel Richárdra, a játékszín gazdasági vezetőjére és Salamon Suba Lászlóra, a színház igazgatójára nemcsak a fesztivál lebonyolításának terhe nehezedik, hanem az októberi évadnyitó premier is sok megoldandó feladatot tartogat számukra.
– Az új színházvezetésnek ez lesz az első nagy nyilvános megjelenése. Milyen elképzelésekkel vágtak bele a fesztivál rendezésébe?
– Az az igazság, hogy a fesztivál szervezését örökségül kaptuk a korábbi vezetéstől. Az örökséget az első évben kisebb változtatásokkal tervezzük folytatni. Amikor elbeszélgettünk az érintett települések kulturális szakembereivel, mindenkiben megfogalmazódott, hogy a jövőben a fesztivált fejleszteni kell.
– Mit ért fejlesztésen?
– A korábbiakkal ellentétben, amikor a tíz nap alatt minden településen egyszerre zajlottak a rendezvények, szeretnénk minden esztendőben az adott évre jellemző gondolat köré szervezni a fesztivál programjait. Például az idei esztendő kulturális eseményei országszerte a reneszánsz jegyében zajlanak, jövőre már mi is bekapcsolódhatunk az országos kulturális vérkeringésbe. Ezzel kulturálisan átjárhatóvá tesszük a településeket. Eddig a kistérségi fesztiválokra az volt a jellemző, hogy minden település mind a tíz napra szervezett programokat, ezért a kistérségi szellemiség nem tudott szabadon szárnyalni.
– Mindez jól hangzik, de nem túl rövid a fesztivál tíz napja, hogy minden település azonos feltételekkel mutatkozhasson be?
– Dehogynem, ezért gondolkozunk a fesztivál olyan időbeli kiterjesztésén, ahol lehetőség nyílik a csoportok utaztatására egyik helyszínről a másikra. Itt nem csak az előadóművészekre gondolok, hanem a látogatókra is.
– Mit sikerült az idén megvalósítani a terveikből, hogyan fogadták a kistérség kulturális szakemberei az elképzeléseiket?
– A kistérség nagyon vegyes: a koncerttől a táncegyüttesekig, a képzőművészeti ágakon át az előadóművészekig, az amatőrtől a hivatásos alkotóig minden műfaj képviselője megtalálható. Az a célunk, hogy egy-egy település mutassa meg a tehetségeit és nemzetiségeinek értékeit. Mivel ez már a harmadik fesztivál, így a helyi szervezők már készültek a programokkal. Az új elképzelésekre mindenki nyitott volt, abban állapodtunk meg, hogy a harmadik fesztivál után leülünk és megbeszéljük a következő évi elképzeléseket.
– Ennyire szerények, hogy a nulladik napot vállalták be?
– Szó sincs szerénységről. Az összes érintett település polgármestere és képviselői meghívott vendégként részt vesznek a koncentrált nulladik napon, így a települések vezetői láthatják a budaörsi művészek alkotásait, hírt adhatnak róla az övéiknek, népszerűsítve a mieinket.
– Felrúgták a hagyományokat, eddig augusztus utolsó hetében kezdődött a fesztivál, most szeptember 5-én 17 órakor a Budaörsi Városházán nyitják meg a seregszemlét. Miért változtattak az időponton?
– Nem mi változattunk. A rendezvény időpontját és költségvetését a Kistérségi Iroda határozza meg. Úgy gondolom, hogy nem baj az időpontcsúsztatás. Augusztus utolsó hetében a családok többsége az iskolára készül, ezért a szeptember első hetét követően több érdeklődőre számíthatunk.

Várhegyi István


Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!