Kerthelység

2008. júl 30.

Bifikém

Írta: admin Kategória: Margóra

A rézfán fütyülő, minimum háromlábú tajgarigónak jutott eszébe bármiféle oktatással kapcsolatos témán csicsognia ilyenkor, a tomboló nyári szünet idején. Oktatási miniszterünk azonban – mintha segítő szándékkal sodorná e rovat szálait hónapról hónapra tovább – ismét sziporkázó, minőségjavító bejelentést tett: összevonják a biológia, fizika és kémia (bifikém) tantárgyakat.

Vagyis megint egy kísérlet következik, ami önmagában nem lenne baj, de azért illenék némi óvatosság ezen a területen, hiszen a pedagógiát érintő újszerűségek bevezetése veszélyeket is rejt magában. Mert hiába tételezzük fel a legjobbakat, a mérhető több tudást, a készséggé váló kompentenciát, valami kifutási idő, mintavétel azért szükségeltetne. Az oktatási rendszert megbolygató kísérlet ugyanis igencsak szívszorító drukkal jár, hiszen minden esetben gyerekeken végzik.
Természetesen a 2002 óta tartó nagy honi demokráciánk szellemében: nem azonnal és (még) nem kötelezően vonják össze e tantárgyakat. Ám az az iskola, amelyik ezt már szeptembertől bevezeti, több anyagi támogatást kap a minisztériumtól.
Persze mondhatnám, nincs új a nap alatt, de nem mondok ilyet, mert országló vezetőink azonnal csinálnak egyet, inkább csak szerényen megjegyezném: komputusz.
A komputusz egy komplex oktatási témakör: beletartoznak a számtani műveletek, a geometria, csillagászat, időszámítás és a történeti idők jelentős eseményei, a természeti jelenségek magyarázatai, a földrajz témakörei, valamint a Föld, a természet s az ember létezésére vonatkozó alapismeretek.
A középkorban kialakított tananyag segítségével fejlődtek később önállóvá a különféle tantárgyak, tudományágak. Mint például a biológia, fizika, kémia.
A „sötét” középkorban kialakított tananyag segítségével.
Na, most?

Hajdu Ferenc


Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!