Kerthelység

2008. nov 17.

A vásárlói jogokról

Írta: admin Kategória: Fogyasztó és állampolgár

Közelednek az ünnepek, s a vevőkért máris megindult a kereskedők „rohama”. A vásárlóknak azonban az akciók bűvöletében sem árt a jótállás szabályaival tisztában lenniük.

Nincs annál bosszantóbb, ha az újonnan vett hűtőszekrény vagy az ajándékba kapott mikrosütő, hajszárító, porszívó rövid használat után felmondja a szolgálatot. S ha vásárláskor nem voltunk elég figyelmesek, utólag akár pórul is járhatunk, mivel az érintett üzletben, kereskedőnél dokumentumok hiányában nem érvényesíthetjük vásárlói jogainkat. De mit is jelent az eladói jótállás vagy más néven garancia?

Azoknak a 10 ezer forint feletti, tartós fogyasztási cikkeknek a körét, amelyekre vonatkozik az egyéves kötelező jótállás, a 151/2003. (IX. 22.) számú kormányrendelet melléklete tartalmazza. Ez a kör kibővült idén a bútorral és néhány számítástechnikai eszközzel: a teljes konfigurációban vásárolt számítógépek mellett a 10 ezer forintnál drágább alkatrészekre is kötelező az egyéves jótállás. Bekerültek a kötelező garanciális körbe a pendrive-ok, a szkennerek, valamint a digitális fényképezőgépek memóriakártyái, a projektorok és a műholdvevő antennarendszerek is. Bár nem feltétlenül az ünnepekhez kacsolódnak a javító-karbantartó szolgáltatások, mégis érdemes tudni: tavaly szeptember óta, ha az áfát, anyagköltséget magában foglaló szolgáltatás díja meghaladja a 20 ezer forintot, a javítást-karbantartást végző vállalkozóknak 6 hónapig kötelező a jótállás és az ún. jótállási jegy kiállítása. Ez érinti a háztartási gépek, barkács- és kerti szerszámok, személygépkocsik, motorkerékpárok, órák, hangszerek, telefonok, telefaxok javítását is. Panasz esetén a szolgáltatás igénybevételét a számlával, illetve a jótállási jeggyel igazolhatjuk.

A jótállásról, más néven garanciáról tudni kell: jelenleg minden 10 ezer forintot meghaladó, új tartós fogyasztási cikkért (hűtő, porszívó, televízió, mosógép), valamint bútorért, számítógépért és ezek 10 ezer forintnál drágább alkatrészeiért stb. az eladónak egy évig kötelező jótállnia. Ez 12 hónapig feltétlen garanciavállalást jelent az új termékek javítására, cseréjére (még az akciósokra is!) abban az esetben, ha az a rendeltetésszerű használat ellenére meghibásodott. Ilyenkor a vevő élhet a javítás, csere mellett az esetleges árleszállítás lehetőségével, vagy akár a vételár visszafizetését is kérheti, amit az árut eladó üzletnek, kereskedőnek teljesítenie kell. Ezért fontos, hogy vásárláskor kapjunk a háztartási készülék mellé ún. jótállási jegyet, valamint számlát (blokkot); reklamáció esetén ugyanis e két dokumentumot kell felmutatni.

Vásárlók könyve
Ha a vásárlónak bármilyen panasza van az üzletben vásárolt termékre, azt szóban vagy a vásárlók könyvébe történő bejegyzéssel, írásban teheti meg. A vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni nem lehet. A vásárlók könyve hitelesített, számozott oldalakból áll, és minden, a fogyasztókkal közvetlen kapcsolatban álló kereskedelmi és egyéb helyen (pl. üzletben, piaci elárusító helyen, étteremben, büfében, motelben, benzinkúton) rendelkezésre áll. A vásárlók könyvét az üzletekben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen kell elhelyezni, olyan módon, hogy a fogyasztó segítség nélkül is bejegyzést tehessen.
A szóbeli panaszt azonnal meg kell vizsgálni, és szükség szerint orvosolni kell, míg az írásbeli panaszt a kereskedő harminc napon belül köteles megvizsgálni és írásban megválaszolni. A válaszlevélben tájékoztatni kell a vásárlót arról, hogy amennyiben nem ért egyet az abban foglaltakkal, panaszával milyen szervekhez fordulhat.

A jótállási jegynek tartalmaznia kell – magyar nyelven – a termék, valamint a gyártó nevét, a termék típusát, gyártási számát, a vásárlás idejét, a vevőt megillető jótállási jogokat, azok érvényesíthetőségi határidejét, a jótállásból kizáró feltételeket, a jótállással kapcsolatos jogorvoslat módját stb. A gyártó egy évnél hosszabb jótállási időt is vállalhat, sőt a jogszabály által kötelező körbe nem tartozó árukra is adhat teljes vagy részleges garanciát. Az önkéntes jótállás sajátossága, hogy a 10 ezer forintnál olcsóbb árucikkre is vállalható.

A vásárló jogai
A vevő, ha a megvásárolt termék hibás,
– kérheti a hiba kijavítását,
– a vételár leszállítását,
– a hibás áru kicserélését,
– szolgáltatás esetén a munka újbóli elvégzését.
Termék javítása esetén – a hiba bejelentésétől kezdődően – a jótállási idő azzal az időtartammal meghosszabbodik, amely alatt az áru rendeltetésszerű használatra alkalmatlan volt. Ha a hibás árut ki kell cserélni, illetve a munkát újra el kell végezni, a jótállás újra kezdődik.
A vásárló – a szavatossági szabályokkal ellentétben – nem javíthatja ki maga a hibát, mert ezzel elveszíti a jótállási jogait. Tartós fogyasztási cikkek esetében amennyiben a termék a vásárlástól számított három napon belül meghibásodik, a forgalmazónak ki kell cserélnie. (Kivétel, ha a termékbe beépített biztonsági elemek – pl. elektromos biztosíték – hibásodnak meg.)

A jótállás lényege, hogy a vásárlónak ezen idő alatt nem kell bizonyítania, hogy vétlen a készülék meghibásodásában. Ugyanakkor a kereskedő csak akkor mentesül a jótállási felelősség alól, ha bizonyítani tudja: a vásárló rendellenesen használta a terméket, vagyis az valamilyen külső behatás következtében romlott el. Ha nem, köteles megjavíttatni, kicserélni az árut, vagy annak vételárát visszafizetni. Három munkanapon belüli meghibásodáskor a vásárló javítás helyett a termék kicserélését kérheti. A kötelező jótállási idő lejárta után a tartós fogyasztási cikkekre két év szavatosság jár, így ha olyan árucikk hibásodik meg, amelyre eleve nem volt vagy már lejárt a kötelező szavatossági idő, két évig vissza lehet vinni az üzletbe. Igaz, ebben az esetben csak az első 6 hónapban nem kell a vevőnek bizonyítania a vétlenségét a meghibásodásban: a további másfél évben már neki kell szakértőt kérni és a díját megfizetni.



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!