Kerthelység

2014. nov 05.

Becsengetés

Írta: admin Kategória: INTERJÚ

Hogyan készültek a törökbálinti iskolákban az új tanévre? Erről kérdeztük Palkóné Szabó Gabriellát, a Zimándy Ignác Általános Iskola, valamint Keszler Mártont, a Bálint Márton Általános Iskola és Gimnázium igazgatóját.
Örökös Ökoiskola cím, matek edzőtábor, barangolások Mikszáth nyomában – Évkezdés a Zimándyban. Sok újdonságot terveznek az új tanévben?
Palkóné Szabó Gabriella: Újdonságból volt elegendő az előző tanévben, hiszen az oktatási rendszer szinte minden területén változásokkal szembesültünk. Az idei az előzőhöz képest remélhetőleg nem hoz nagy változást. Tavaly bevezettük az új pedagógiai programot az első és ötödik évfolyamon. Ez a munka folytatódik majd most felmenő rendszerben a második és a hatodik évfolyammal.
Nagy öröm számunkra, hogy idén is négy első osztályunk van, ugyanúgy, mint tavaly. Száz kisgyermeket írattak iskolánkba. A magas létszám pozitív visszajelzés. Azt mutatja, hogy az a pedagógiai koncepció, amellyel dolgozunk, továbbra is vonzó a szülők és a gyerekek számára. A Törökbálinton élő családok visszaigazolták számunkra, hogy elégedettek velünk, és ez jó érzés a nevelőtestületnek. Ugyanakkor a növekvő létszám megoldandó problémákat is felvet. Ezek közül a legsürgetőbb megoldásra váró feladat, hogy az iskola étkezőjét kinőttük, a kulturált étkeztetés elengedhetetlen feltétele a bővítés. Előbb vagy utóbb az étkező melletti kis termet minden bizonnyal fel kell áldoznunk a bővítés érdekében.
•    A mindennapi pedagógiai munkában milyen elvek, módszerek mellett köteleződött el az iskola tantestülete?
Ami mellett mi mindenképpen elköteleződtünk, az a differenciált képességfejlesztés. Ez egyszerre jelenti a hátránykompenzációt, az egyes részképességek fejlesztését és a tehetséggondozást. Három jól felszerelt kis tantermünk van a fejlesztő foglalkozások megtartásához, ahol egyénileg, vagy kiscsoportos foglalkozások keretében folyik a munka.
•    Mi kell ahhoz, hogy egy tehetséges gyerek sikeres is legyen?
A tehetséggondozás hatékonyságának mérésére a legjobb eszköz a tanulmányi versenyeken való részvétel. Évek óta kiemelkedő eredményeket érnek el tanulóink a területi, megyei és országos versenyeken magyarból, matematikából, természetismereti tantárgyakból. Ezek azonnali visszajelzések, amelyek a munkánk eredményességét mutatják. Meg kell dolgozni értük. Ma már nem elég, hogy egy jó képességű tanulót egyszerűen elengedjünk egy tanulmányi versenyre. Szükségük van speciális felkészítésre, felkészülésre ahhoz, hogy eredményesek tudjanak lenni. Erre nagyon szép példa, hogy immár harmadik éve, hogy az Erzsébet Tábor Program keretében húsz-huszonöt tehetséges gyermek mehet három tanár kíséretével matematika edzőtáborba. A matematika szakos kollégák sikeres pályázatainak köszönhetően, kora ősszel, a Balaton partján szervezik ezeket a táborokat. Itt a tanulók intenzíven foglalkozhatnak kedvenc tantárgyukkal, és készülhetnek a nagyobb versenyekre. Eközben persze túráznak és sokat játszanak.
Tehetséggondozásunk területén másik prioritásunk a nyelvoktatás. Nemzetiségi iskola lévén most már évek óta célul tűzzük ki, hogy nyolcadik év végén a nemzetiségi nyelvet tanuló osztályok tanulói közül a legjobbak középfokú nyelvvizsgát tegyenek. Ehhez megadunk minden segítséget. Ingyenes nyelvvizsga előkészítő tanfolyamot tartunk, próba nyelvvizsgát szervezünk. Az előző két tanévben 11 nyolcadikosunk szerzett középfokú nyelvvizsgát német nyelvből. Angol nyelvből a hatodik és hetedik évfolyamosok közül a legjobbak alap nyelvvizsgát tesznek le. Egy sikeres vizsga nagy ösztönző erővel bírhat.
•    Pedagógiai programjuk tartalmaz évfolyamonként félévkor és év végén közismereti tárgyakból iskolai szintű vizsgákat. Miért tartják ezeket fontosnak?
A vizsgarutin megszerzése fontos feladat. Éppen ezért önként vállalt feladatként több tárgyból is iskolai vizsgákat szervezünk miden évben félévkor és év végén a 6 – 8. évfolyamokon. Ezekre a vizsgákra a pedagógus kollégák állítják össze a „tételsorokat”. A tanulók a tételeket év elején megkapják. A tételek kidolgozása önállóan történik, de tanári segítséget is igénybe vehetnek. A tanítási órákon és a tanítás után is szakítunk időt az eredményes felkészítésre. Tapasztalataink pozitívak, a tanulók komolyan veszik a felkészülést. Ez is jó előkészítése a középiskolai éveknek.
•    Sok tanulójuk távozott az idén hat és nyolc évfolyamos gimnáziumba?
Az elmúlt tanév ebből a szempontból átlagosnak tekinthető. A nyolc évfolyamos gimnáziumok nem túl vonzóak a szülők körében. Hat évfolyamos gimnáziumba minden évben távozik 5-6 tanuló. Az idén pozitív visszajelzésként értékeljük, hogy több olyan gyermeket, aki megírta a központi felvételit és jó eredményt ért el, mégsem vittek el tőlünk. Ez nagy öröm, és egyben nagy felelősség is.
•   Várják-e új sportolási lehetőségek a gyerekeket?
A mozgás, a sport kitüntetett helyet kell, hogy elfoglaljon gyerekeink életében. A mindennapos testnevelés már hat évfolyamon működik, és nagyon jók a tapasztalataink. Szerencsések vagyunk, hiszen van szépen felszerelt tornacsarnokunk, és van városi uszodánk, ami óriási dolog!
Harmadik évfolyamtól felfelé minden osztály heti egy úszásórára jár. A második és harmadik évfolyam egy-egy óráját a Budaörsi Kézilabda Egyesület edzője tartja, ami szintén nagyon népszerű a gyerekek körében. Minden délután van sportolási lehetőség az iskolában. Újdonságként említeném, hogy művészi torna, karate és aerobic foglalkozás is lesz a kedvenc labdás foglalkozások mellett.
•    Ezt a sok programot lehetetlen lenne csak fenntartói és önkormányzati forrásokból finanszírozni. Milyen pályázatokon sikerült eredményesen szerepelniük?
Az elmúlt tanévben is több sikeres pályázatunk volt. Az Erzsébet Táborral kapcsolatos programról már szóltam. Hetedikes diákjaink nagy örömére sikeres lett a „Határtalanul” pályázatunk. Mikszáth Kálmán nyomában címmel utazhatnak jövő tavasszal tanulmányi kirándulásra Szlovákiába. A program egész éves. Előkésztő és értékelő órákat, projektnapokat, és tanulmányi kirándulást tartalmaz. Három angol nyelvű pályázatunk eredményére várunk a következő  témakörökben: Legendák nyomában (irodalom, művészetek), Környezet és kultúra, Tolerancia az iskolában, kulturális különbségek megismerése a szeparáció és a kiközösítés ellen.
Két sikeres ciklus után harmadszor is pályáztunk Ökoiskola témakörben. Legnagyobb örömünkre a tanév kezdetére megérkezett az örömhír: iskolánk környezettudatos programjai elismeréseként elnyerte az Örökös Ökoiskola címet.

•    Júniusban lezárult az új épületben a Bálint Márton Iskola első tanéve. A ház birtokbavétele biztosan sok örömmel, és nehézséggel is járt.
Keszler Márton: Igen. Az elmúlt év nagyobbrészt ingázással telt. A régi épületben maradt alsó tagozat számos szintre tagozódott. Ennek az új rendszernek a kialakítása, és ellenőrzése sok munkát adott nekem és a tantestületnek egyaránt. Mostanra úgy látom, sikerült egy jól működő munkarendet kialakítanunk, és bízom benne, hogy az új tanév is zökkenőmentesen folyik majd. Az új épületben a felső tagozat és a gimnázium kapott helyet. Tavaly itt kicsit nehézkesen indult a tanév, hiszen az építési munkák még részben folytak. Meg kellett szoknunk, be kellett laknunk az iskolát. Ez a folyamat még most is tart. Magam is azt gondolom, hogy még egy-két évnek el kell telnie, mire mindannyiunk számára igazán otthonossá válik majd az épület. Egy ilyen bonyolult szerkezet mindig tartogat meglepetéseket. Nem lehet csak úgy egyszerűen beverni egy szöget, hogy feltegyünk egy képet a falra. De azon vagyunk, hogy minél vidámabbá tegyük a mi kis világunkat, éppen ezért azt tervezzük, hogy év elején a gyerekekkel együtt, közmunkában festjük ki, varázsoljuk majd színessé a folyosókat.
•    Minden új épületet lakva ismer meg igazán az ember. Vannak olyan területek, ahol változtatásra van szükség?
Vannak még hiányosságok. Például az árnyékolás technikával akadtak gondok tavaly. A problémát jeleztük az Önkormányzat felé, és reméljük, hamarosan megoldást is találunk rá.
•    Mit szóltak a nebulók az új környezethez?
A gyerekek nagyon élvezik az új épületet. A terek tágasak, a tantermek a legmodernebb felszereléssel bírnak, minden adott ahhoz, hogy gyerekek és pedagógusok mindannyian nagyon jó körülmények között tanuljanak, tanítsanak.  A sportcsarnok és az uszoda kiválóan működik. Egyedül az udvari sporteszközök hiányosak még.  Sok a gyerek, és az udvaron szűkös a hely. Itt még kellene egy kicsit bővíteni.
•    Hányan iratkoztak az idén a Bálint Mártonba?
1110 gyerek jár az iskolába ebben a tanévben. Ebből az alsó tagozatosok körülbelül 440-en tanulnak a régi épületben a felsősök és a középiskolások pedig az új helyen.
•    Mennyiben befolyásolta az új épület az oktatási rendet?
A nagyobb eszközigényű tantárgyak oktatása tavaly szeptemberben kicsit nehézkesebben kezdődött, hiszen a szeptember elsején átadott iskola szertárai még nem voltak teljesen felszerelve, az első hónapokban folyamatosan zajlott a tanszerek beszerzése, és emellett, az államilag előírt új oktatási program bevezetése is, ami a kollégákra fokozott terhet rótt. Nem volt egy könnyű év a tavalyi az ő számukra sem. Magas óraszámban dolgoztak, és ráadásul például a nyelv, testnevelés, informatika tanárok mindkét épületben tartanak órát, ami szintén komoly szervezési feladatot jelentett, de úgy látom sikerült a kollégáknak elég jól megoldani a problémát.
•    Hogyan változott meg az iskola közösségi élete?
A hagyományos rendezvények, bajnokságok, az iskolahét, természetesen folyatódtak a tavalyi évben is, és idén is így lesz. Annak hogy ezt most két helyszínen bonyolítjuk, előnyei és hátrányai is vannak. Van, amikor jól jön az elszeparálhatóság, vagy az hogy egyszerre kevesebb gyereket kell mozgatni, több a tér. De vannak olyan rendezvények is, a mikor jó lenne, hogyha minden korosztály együtt lehetne. Ilyen például a Mikulás ünnepség.  Persze tavaly is megoldottuk a dolgot, a nagyok mentek át a másik épületbe meglepni a gyerekeket. Törekszünk arra, hogy a kicsiknek is legyen alkalmuk bepillantani a nagyok életébe, hiszen nagyon ösztönző lehet, ha látják, hogy hová is juthatnak, ha felcseperednek.
•    Az előző tanév mely eredményeire a legbüszkébb?
A szakköri és sportélet is nagyon élénk. A gyerekek igazán szép eredményeket értek el az elmúlt évben a tanulmányi versenyeken. A középiskolás kosárlabda csapat, amelynek tagjai jórészt általános iskolába is ide jártak, tavaly országos döntőbe jutottak. Ez az eredmény már jó ideje váratott magára, és örülök, hogy sikerült végre megmutatnunk magunkat. Az alsósok ismét döntősök lettek az országos szervezésű Játékos Sportversenyben, amelynek döntőjét itt bonyolítottuk a sportcsarnokban.
A lelátókon több száz szülő és gyerek is lelkesen buzdította a versenyzőket, igazi nagyverseny hangulat volt. Nagy örömömre megalakult az iskola énekkara is. Több kórustalálkozót is tartottunk tavaly az iskola épületében, és igazán nagy reményeket fűzök ehhez a kis csapathoz. A tanulmányi versenyeken is rendszeresen indulunk. Középiskolás csapatunk tavaly megnyerte a Műszaki Egyetem által szervezett országos Energetikai versenyt. A Könyvtárhasználati Versenyen is hagyományosan mindig nagyon jó eredményeket érnek el a gyerekeink, és sorolhatnám még tovább is.
•    Mi a helyzet a tavaly nagy port kavart menza üggyel? Sikerült megnyugtató megoldást találni?
Az Önkormányzat folyamatos tárgyalásokat folytatott az ebédet szállító céggel. Az múlt tanév utolsó hónapjaiban Polgármester úrral együtt, folyamatosan kóstoltuk az ételeket. Az idén elindul az internetes rendszer, amellyel a szülők két menüsor közül választhatnak előre. Az ételek minősége is javult, és az Önkormányzat a következő költségvetési évre új közbeszerzési pályázat kiírását tervezi. Ráadásul a központi szabályozás is sok változtatást ír elő a közétkeztetést szolgáltató cégeknek, ami az egészségesebb étkezést hivatott segíteni. Azt persze nem tudom megmondani, hogy mindezeknek a változásoknak a hatására a gyerekeknek jobban fog-e ízleni az ebéd.
•    Milyen érzésekkel tekint az új tanév elé?
Úgy érzem, hogy az elmúlt évek folyamán folyamatosan fejlődtünk és ez a folyamatot szeretnénk továbbra is fenntartani. A középiskolai osztályokba többszörös a túljelentkezés, ezért egyre jobb tanulmányi és felvételi eredménnyel rendelkező gyerekek iratkoznak be hozzánk. Az általános iskolában is tovább folyik a munka. Túl vagyunk a beköltözéssel járó plusz feladatok nagy részén is, ezért bízom benne, hogy egy igazán sikeres tanévet kezdhetünk el az idén



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!