Kerthelység

2014. júl 02.

Lovaskultúra oktatás a tornaórán!

Írta: admin Kategória: INTERJÚ

Interjú Buder Mártonnal, a Sóskúti Lovas Élménypark ügyvezetőjével

„A lovaskultúra oktatása alatt nemcsak magát a lovaglást, mint gyakorlati oktatást értjük, hanem a magyar hagyományokat ismertető, tenyésztési, származási, etológiai, anatómiai, élettani, tartási, takarmányozási, gondozási, ápolási ismereteket tartalmazó elméleti képzést is. Gyermekeink számára fontos, hogy megismerkedjenek és barátságot kössenek a lóval. A lóval való kapcsolat pozitív irányba befolyásolja személyiségfejlődésüket.” (Kincsem, Nemzeti Lovas Program)
A fenti részletet a Kincsem Nemzeti Lovas programból idéztük. Ennek nyomán szeptembertől, amennyiben az új Kormány elfogadja az általános iskolai lovasoktatásról szóló előterjesztést, két törökbálinti általános iskola harmadik évfolyamos diákjai is az órarendbe integráltan vesznek majd részt lovaskultúra oktatáson. A választások és a kormányalakítás miatt a döntéshozatal még kicsit várat magára, de a felkészülés és a szervezőmunka természetesen most is folyik, hogy kedvező döntés esetén azonnal gőzerővel láthassanak neki az előkészületeknek. Diákok, pedagógusok, lovardások, és minden lószerető ember együtt drukkol azért, hogy a tervek valóra váljanak. Törökbálinton is elindult a felkészülés. A részletekről Brúder Mártont, a Hipposz Sóskúti Lovassport Kft. ügyvezetőjét kérdeztük.
Hogyan esett Önökre a választás a törökbálinti gyerekek lovasoktatásának megszervezésével kapcsolatban?
Mi folyamatosan figyelemmel kísértük az eseményeket. Azt tapasztaltuk, hogy a Klebersberg Intézményfenntartó területi vezetői, az iskolák vezetői, valamint az önkormányzatok is kevés információval rendelkeznek, ezért a Semmelweis Orvostudományi Egyetem Testnevelési Karával karöltve rendezvényt szerveztünk, amelyre meghívtuk az érintetteket, és amelyet megtisztelt jelenlétével az illetékes államtitkár, dr. Budai Gyula is. A rendezvényünk vendégei voltak a törökbálinti iskolaigazgatók és az önkormányzat képviselője is. Az előadók ismertették a törvénytervezetben foglaltakat, felhívtuk a  figyelmet a március 31.-i jelentkezési határidőre, ameddig az iskoláknak jelezni kellett részvételi szándékukat és be kellett építeni a lovas oktatást a tanrendbe. Szerveztünk egy bemutató órát is, hogy prezentáljuk hogyan is kell elképzelni egy harmadikos gyerekeknek tartott lovaskultúra órát. Reméljük, hogy alkalmasságunkat bizonyítani tudtuk a törökbálinti vendégeink előtt is, és ennek köszönhetjük, hogy bennünket választanak.
Milyen előírásoknak kell megfelelnie egy lovardának, amely részt szeretne venni ebben a programban?
A kormánynak készített előterjesztés fogja pontosan meghatározni, hogy milyen alapkövetelményei vannak az oktatásnak. Az oktatási szakmai anyag elkészítését egy szakbizottság végezte, amelyben a lovassport minden szakága képviseltette magát. Segítségükre volt az is, hogy az elképzeléseknek megfelelő lovasoktatásra szerte az országban sok jó példát találhatunk. Azoknak a lovardáknak, amelyek részt kívánnak venni a programban, május 31-ig kell regisztrálni a Magyar Lovassport Szövetségnél és a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalnál. Ezzel párhuzamosan az iskoláknak is jelezniük kellett részvételi szándékukat. Ha széles körben indul a lovasoktatás, az ideális feltételek – tanterem, mosdók, öltözők, fedeles lovarda- kialakítására időt kell kapjanak a lovardák, de feltételezem, a türelmi idő után az oktatást csak a minden feltételnek megfelelő képzési helyek folytathatják. Mi már most jó infrastruktúrával rendelkezünk a hétéves oktatási múlt miatt, de mivel fenn akarjuk tartani az összes jelenlegi szolgáltatásunkat legalább a mostani színvonalon, az iskolai lovas oktatás perspektíváinak fennállása esetén elkerülhetetlen lesz a jelentős beruházás nálunk is.
Milyen szakmai feltételeknek kell megfelelni? Honnan lesz például elég megfelelően képzett ló, és oktató a lovardákban?
A Semmelweis Egyetem Testnevelési Karán 120 lovaskultúra oktató végezte el a képzést, ők lesznek azok, akik az iskolai lovasoktatás szakmai színvonalát biztosítják. Mivel azonban ez a létszám nem elég, a lovasedző végzettségű szakemberek is vállalhatnak oktatásvezetői munkát a lovardákban. A mi lovardánk kedvező helyzetben van, hiszen az Egyetem tanárai és a végzett hallgatók szeretik Lovardánkat, közöttük meg fogjuk találni az oktatásvezetőt, a mostani hallgatók közül pedig többeknek beosztott oktatói állást tudunk kínálni. Amúgy is van gyakorlatunk az oktatásban, ugyanis a SE Testnevelési Kara Lovaskultúra szakcsoportjának gyakorló iskolásai már hetedik éve járnak hozzánk lovasoktatásra. Náluk felmenőrendszerben része az oktatásnak a lovaglás.  A jelenleg oktatásban résztvevő lovakon felül, az oktatásra alkalmas további lovak kiválasztása és beszerzése még előttünk áll. Persze mivel a törvényt még nem fogadták el, a lovak beszerzése kockázattal jár, de mindannyian bízunk benne, hogy szeptembertől valóban elindulhat majd az oktatás.
Egy átlagos osztálylétszámot figyelembe véve mennyi időt lovagolhat majd egy-egy gyermek?
Ez is még alakulóban van. 25-30 fős osztálylétszámra készítjük az oktatási tervet. A gyerekek a bemelegítés után párhuzamosan elméleti oktatást hallgatnak a tanteremben, istállófoglalkozáson vesznek részt, műlovon gyakorolnak és futószáron lovagolnak. A forgatókönyvek szerint mindenesetre azt tervezzük, hogy mindenkinek 10-15 perc egyéni lovaglásra lehetősége lesz egy-egy foglalkozáson.
Mi a helyzet azokkal, akik nem szeretnének felülni a lóra, vagy esetleg a szülők nem szeretnék, hogy a gyermekük lovagoljon?
Az egyértelmű, hogy ez nem lehet kötelező, a szó több értelmében sem. Egyrészt az iskola vezetése eldöntheti, hogy az iskola részt akar-e venni a programban. Másrészt az iskola a gyerekeknek választási lehetőséget biztosít a sportok között. Ha egészosztályos lovaglást választ egy iskola és lesz gyerek, aki semmiképpen nem ül fel a lóra, természetesen annak is meg lehet találni a módját, hogy hasznossá tegyük ezeknek a gyermekeknek is azt a két órát, amit itt töltenek. Hiszen ez az egész nem csak magáról a lovaglásról szól, hanem sokkal tágabb értelemben, valóban a magyar lovaskultúrát hivatott megismertetni a gyerekekkel. Bízom benne, hogy a szükséges döntéseket hamarosan meghozzák, és szeptemberben gyerekek, pedagógusok, és lovasok elkezdhetünk együtt dolgozni ennek a gyönyörű sportnak a felvirágoztatásán.

Perjés



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!