Kerthelység

2013. feb 17.

A törökbálinti autóbusz-közlekedést érintő tervezett változásokról

Írta: admin Kategória: INTERJÚ

Kék buszok helyett sárgák?

Január azzal a hírrel kezdődött, hogy május 1-től a VOLÁNBUSZ veszi át a törökbálinti buszjáratok üzemeltetését. Ki döntötte ezt el, és miért nem tudnak róla a törökbálintiak – kérdeztük Turai István polgármestert.

Ugye én is törökbálinti vagyok. Én sem tudtam erről, miként a 13 ezer törökbálinti polgár. Azt kell azonban mondanom, hogy nem volt teljesen előzmény nélküli a dolog. Azt régóta tudjuk, hogy a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK-val) kötött szerződések – amelyek alapján a BKV buszok járnak Törökbálinton – idén április végével lejárnak. Készültünk is rá, az Önkormányzat létrehozott egy ezzel a kérdéssel foglakozó munkacsoportot, amely komoly munkát végzett Elek Sándor alpolgármester úr vezetésével és Mezei Gyula szakmai segítségével. Elkészült a „Zöld Dél-Buda” nevű, elektromos autóbuszokat alkalmazó közlekedési rendszer kidolgozása. Tavaly decemberben bíztatást kaptunk a BKK-tól, hogy tervezzük úgy a 2013-as költségvetést, hogy a velük kötött szerződés akár év végéig is meghosszabbítható lesz. Ugyancsak decemberben tárgyaltunk a VOLÁNBUSZ vezérigazgatójával, aki jelezte, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot (NFM) irányító Németh Lászlóné miniszter asszony dönteni fog arról, hogy megbízza cégüket az agglomerációs BKV járatok kiváltásával. Nem volt tehát – legalábbis ebben az értelemben – váratlan a döntés. Az más kérdés, hogy arra számítottunk, kikérik az érintett települések véleményét is.
Egyáltalán: miért van szükség erre a szolgáltató-váltásra?
A szaktárca jogszabályi kötelezettségre hivatkozva hozta meg a döntést, mivel a személyszállítási szolgáltatásokról szóló, tavaly elfogadott törvény és az erre vonatkozó uniós rendelet alapján a BKV úgynevezett belső szolgáltatónak minősül, ezért 2013. május 1-jétől Budapesten kívül nem láthat el közszolgáltatási feladatokat. A döntés 9 települést érint: Budakeszit, Budaörsöt, Diósdot, Gyált, Nagykovácsit, Pécelt, Solymárt, Szigetszentmiklóst és Törökbálintot. Ezeket a településeket jelenleg 27 nappali és 8 éjszakai autóbuszvonalon összesen 132 – tartalékkal együtt 150 – autóbusszal szolgálja ki a BKV.
A miniszteri döntés hírének vételével együtt arról is értesültünk, hogy a VOLÁNBUSZ már ki is írta a közbeszerzési tendert új autóbuszok vásárlására. Éppen ez bizonyult a leginkább nyugtalanítónak: a tender mindössze 114 autóbusz beszerzését irányozza elő.
Elektromos autóbuszokat akar vásárolni a VOLÁNBUSZ?
A kiírásból az derül ki, hogy nem, de a jelenlegi BKV járműparknál korszerűbb, alacsony padlós járműveket fognak venni.
Akkor jól értettem: nem kereste meg előzetesen a Minisztérium az Önkormányzatot?
Eddig még nem, és ezt fel is panaszoltuk mi, az érintett települések polgármesterei egy, a Megyeházán tartott megbeszélésen. Érthetetlen, hogy nem tájékozódtak előre, nem kérdezték meg az érintettek véleményét. Erre a megbeszélésre is azért került sor, mert mi itt Törökbálinton elkezdtünk mozgolódni, kapcsolatba léptem a többi polgármesterrel, hogy egyeztessük már a véleményeinket!
Mit tudtak meg a Megyeházán?
Lényegében azt, amit a sajtóközleményekből, nyilatkozatokból már eddig is tudtunk, de most legalább első kézből. A megbeszélésen minden érintett település vezetése jelen volt. Ott volt Csenger- Zalán Zsolt országgyűlési képviselő úr, Simon Gábor a VOLÁNBUSZ vezérigazgatója, Vitézy Dávid és Somody László a BKK vezérigazgatója és helyettese, Kerékgyártó János az NFM szakmai főosztályvezetője. Szűcs Lajos megyei elnök rövid bevezetőt mondott, majd szót adott az NFM és a VOLÁNBUSZ képviselőinek. Azt hangsúlyozták, hogy a szolgáltatási színvonal új, környezetbarát autóbuszok közlekedtetésével, több járat üzemeltetésével és a menetidők csökkentésével javulni fog. A társaság a minisztérium szerint alkalmas arra, hogy a feladatot új járművek beszerzésével és a szolgáltatási színvonal javításával olcsóbban lássa el, mint a BKV.
Azt próbáltam megtudni a megbeszélésen, hogy van-e kialakult álláspont az átvételre szánt járatok útvonaláról, menetrendjéről, van-e arra vonatkozóan kalkuláció, hogy az átállás milyen többletkiadásokat fog jelenteni a helyi polgárok számára, különös tekintettel a vonalak zónahatáraira? Ez utóbbival kapcsolatban még azt is kérdeztem az NFM képviselőjétől, hogy van-e szándék illetve lehetőség a VOLÁNBUSZ tarifarendszerének megváltoztatására, annak érdekében, hogy a lakosságot ne terhelje többletkiadás? Fontos lenne tudni azt is, hogy számít-e az NFM illetve a VOLÁNBUSZ az érintett önkormányzatokra, kell-e majd továbbra is finanszíroznunk az új járatokat, mert ha igen, akkor az lenne igazságos, ha nem csak a most váltásra kényszerített településektől szednének hozzájárulást, hanem a többi agglomerációs várostól és falutól is, azoktól, ahova eddig nem járt BKV és a VOLÁNBUSZ látta el az elővárosi közlekedést.
Lehet aztán még rengeteg más kérdés is, például az, hogy hol lesz a VOLÁNBUSZ járatok budapesti végállomása, a Kosztolányi Dezső téren, vagy az új Etele téri végállomásukon, használhatják-e majd a budapestiek ezeket a járatokat stb.
Úgy van, rengeteg kérdés merül fel, és az a benyomásom – nem csak nekem, de polgármester kollégáimnak is –, hogy ezekre ma még nem nagyon vannak válaszok. Ha pedig nincsenek, akkor marad a bizonytalanság, és még csak meg sem lehet ítélni a helyzetet. Azt minden esetre hallottuk az NFM főosztályvezetőjétől, hogy nemzetgazdasági szinten szeretnének egy gazdaságosabb megoldást elérni de azt oly módon, hogy ne csökkenjen az ellátás színvonala. A településekkel történő egyeztetést a Minisztérium rövidesen meg fogja kezdeni, de azt már most mondta, hogy az önkormányzatoktól a szolgáltatásért továbbra is számítanak részbeni finanszírozásra, gyakorlatilag a korábbi BKV számára biztosított szinten.
Többször, visszatérően említette főosztályvezető úr, hogy olyan megoldást szeretnének, amelyben minél kevesebb változás történik, és amely legalább a jelenlegi szolgáltatási minőséget és feltételeket biztosítja. Egységes, Budapest-környéki bérletrendszert terveznek a jelenlegi Budapest-bérlet rendszer továbbfejlesztésével. A bérletek érvényessége és ára nem fog változni, csak az arculata. Tisztában vannak azonban azzal, hogy a bevétel-megosztás a BKV és a VOLÁNBUSZ között nem lesz egyszerű. A jelenlegi BKV vonalakon kívánják a VOLÁNBUSZ járatokat is közlekedtetni.
A 272-es és a 172E végállomását továbbra is a Kosztolányi Dezső térre tervezik, hiszen ez szolgálja a „minél kevesebb változtatás” alapkövetelményét. A budapestiek pedig használhatják majd a VOLÁNBUSZ járatait a főváros területén is a Budapest-bérlettel, mert a tarifaközösség kiterjed majd az új járatokra is. Erről már egy héttel a megyeházi találkozó előtt biztosította Miniszter asszony Tarlós István főpolgármestert.
Úgy hírlik ez az átállás veszteséget okoz majd a BKV-nak. Hogyan fogadták a váltás hírét?
„Alapból” minden BKV járat veszteséges, de éppenséggel ezek az agglomerációs járatok, amelyek a legkevesebb veszteséget termelik. Köszönhetően persze a nem kevés önkormányzati hozzájárulásnak. Törökbálint esetében több, mint 150 millió forintnak. Vitézy Dávid BKK vezérigazgató véleménye szerint az EU rendelet jogértelmezése szükséges, mert álláspontja szerint az kifejezetten felhatalmazást ad a BKK-nak a főváros közigazgatási határán túli közlekedésre. Ezt bizonyítja számos nagyváros, főváros példája az Európai Unióban, tehát nem szükségszerű, hogy alávesse magát a főváros ennek a rendelkezésnek. Határozott véleménye, hogy rengeteg apró dolgot kell még szakmai oldalról tisztázni, a zökkenőmentes átállás érdekében, mert a legkisebb hiba elkövetésével az egész szolgáltató-váltás megbukhat. A BKK kész az együttműködésre. Ha a miniszter így határozott, akkor ők ezt tudomásul veszik és minden segítséget megadnak a megoldáshoz.
Mi várható, mit fog tenni a törökbálinti önkormányzat és a polgármester? Feladjuk az elektromos buszok használatát?
Nem, de azt tisztán kell látni, hogy jelenleg csak a VOLÁNBUSZ-nak van lehetősége pályáztatás nélkül járatokat indítani a területen, és ez egészen 2016-ig így lesz. Ha más is akarna itt szolgáltatni, akkor azt csak pályázat lebonyolítását követően bízhatná meg az NFM – tájékoztatott a főosztályvezető. Törökbálint vezetése nem mondott le a tavaly nyáron kidolgozott személyszállítási koncepciójáról, az elektromos autóbuszok közlekedtetéséről. Most új helyzet van, ebben sok mindent újra kell értékelni, értelmezni, így az elektromos buszokkal való közlekedést is.
A legnagyobb problémát most abban látom, hogy a VOLÁNBUSZ illetve az NFM az érintett településekkel külön-külön kíván megegyezni. Ez ugyanis konzerválná a finanszírozás mostani helyzetét, hiszen a kialakult állapot is úgy jött létre, hogy a BKV egyedi megállapodásokat kötött a településekkel. Ezért aztán az egyes települések által fizetett hozzájárulások nincsenek köszönőviszonyban a teljesítményekkel, nem állnák ki az összehasonlítás próbáját.
Törökbálint polgármestereként minden lehetséges módon arra fogok törekedni, hogy a szolgáltató-váltás – amennyiben rajtunk kívülálló okból valóban elháríthatatlanul bekövetkezik – a helyi közösségi közlekedés színvonalában csökkenést ne okozzon, annak ára pedig semmiképp ne emelkedjen, sőt csökkenjen! Meggyőződésem ugyanis, hogy már a jelenlegi budapesti és környéki bérletkonstrukció is igazságtalan, aránytalanul nagy terhet helyez a törökbálintiakra.
Az idő rohan, mikor a törökbálintiak e sorokat olvassák, nincs már 100 nap sem hátra a váltásig. Ha lesz váltás – és most minden jel erre utal – akkor annak garanciákkal lefedett, korrekt szolgáltatási színvonalúnak és árúnak kell lennie. Ez akár azt is jelenthetné, hogy a településeknek ne csak egy lehetőséget legyen módjuk választani. Azt is jelenthetné, hogy több szolgáltató közül, versenyhelyzetből történhetne a választás. Versenyhelyzetből, ami arra kényszeríti a pályázókat, hogy az érintettek – közlekedő polgárok és önkormányzatok – érdekeit is figyelembe vegyék!

P.I.



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!