Kerthelység

2013. feb 17.

Fogápolási program a Zimándy-ban

Írta: admin Kategória: GYEREKSAROK

Farkas Hajnalka, a törökbálinti Védőnői Szolgálat vezetője, két éve talált rá az Unilever és a Fogorvosok Világszövetségének közös pályázatára, a Live Learn Laugh Programra, melynek keretein belül évente többszáz kisiskolás ismerkedhet meg közelebbről a helyes fogmosás és szájápolás szabályaival.

• Hogyan esett a választás a Zimándy elsőseire, amikor résztvevőket kerestetek a programhoz?
• Egy véletlen folytán kerültem kapcsolatba ezzel a programmal. Érettségi után elvégeztem egy fogászati asszisztensi és dentálhigiénikusi képzést is. Végül nem maradtam meg a fogászatnál, hanem továbbtanultam az Egészségügyi Főiskola védőnő szakán, de a fogápolás kérdésköre továbbra is érdekelt. Iskolai védőnőként azt tapasztaltam, hogy a gyerekek körében bizony komoly hiányosságok vannak ezen a téren, ezért megterveztem és évekkel ezelőtt el is kezdtem egy fogászati programot az elsős általános iskolásokkal.  Évente egy alkalommal tartottam órát minden osztályban egészséges táplálkozás és fogápolás témakörben. A gyerekek, valamint a tanító kollégák is egyaránt örömmel fogadták a kezdeményezést. Megtanultunk helyesen fogat mosni, megtanultuk milyen a jó fogkefe.
A következő lépés egy meghirdetett védőnői továbbképzés volt, amelyen részt vettem. Itt került a címem a „Gyermekeink Egészséges Fogaiért Alapítvány” levelező listájára, és egyszer csak kaptam egy telefonhívást, hogy szeretnék-e bekerülni egy fogászati prevenciós programba. Először kicsit nehezen fért bele a keretbe az abban az évben indult öt zimándy-s első osztály, de végül sikerült bejutnunk.
• Pontosan mit csináltok egy ilyen órán?
• A program keretében félévente tartok fogászati prevenciós foglalkozást, és ehhez minden alkalommal egy kis csomagot is biztosít az LLL program a gyerekeknek, amelyben fogkefe és fogkrém, valamint különböző tájékoztató anyagok vannak. Volt már benne kifestő, kártyanaptár és matricás fogmosás naplói is.
• Tudod mérni valamilyen módon, hogy hogyan fejlődnek a gyerekek?

• Az első foglalkozáson kitöltöttünk egy tesztet a fogmosásról, amit minden alkalommal be kell küldeni a programszervezőkhöz. Most fél évvel később a második foglalkozáson újra kitöltöttük a tesztet, és így lesz ez majd a program utolsó foglalkozásán is. Ennek segítségével mérni tudjuk, hogy mennyire hatékony a program, azaz hogyan fejlődnek a gyerekek, milyen ütemben sajátítják el a helyes fogápoláshoz szükséges ismereteket.
• Értékeltétek a teszteket?

• A teszteket a projektet szervező alapítványnak kell beküldeni, ők értékelik az eredményeket, de azért én is figyeltem a változásokat, és a második teszt kitöltése után örömmel tapasztaltam, hogy milyen sok minden megmaradt a gyerekek fejében, és remélem, hogy ezeket az ismereteket kamatoztatják is nap mint nap és elmesélik otthon a szüleiknek is.



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!