Kerthelység

2012. aug 31.

Új a seprű a városgondnokok kezében…

Írta: admin Kategória: INTERJÚ

Beszélgetés Antal Jenővel, a Városgondnokság vezetőjével

A januári testületi döntés után gőzerővel indultak meg a Városgondnokság létrehozásával kapcsolatos szervezési munkák. Áprilisban testületi döntés alapján hivatalosan is megalakult szervezet Antal Jenő vezetésével kezdett munkához, és folyamatosan veszi át a város működtetésének és a hatáskörébe tartozó intézmények üzemeltetésének feladatait. Az eddigi tapasztalatokról és a jövőbeli feladatokról a Városgondnokság vezetőjét kérdeztük.
Milyen előnyöket várnak az összevont Városgondnokság működésétől?
Amikor felvetődött a Városgondnokság létrehozásának gondolata, alaposan körülnéztünk az országban, a környező településeken, és azt tapasztaltuk, hogy a Törökbálinthoz hasonló adottságokkal rendelkező kisvárosok szinte mindegyikében az önkormányzattal szoros kapcsolatban álló, azonban önállóan gazdálkodó cég végzi az üzemeltetéssel kapcsolatos feladatokat. Ennek számtalan előnye van. A közös beszerzések gazdaságosabban bonyolíthatók, a személyi állomány könnyebben mozgatható, jobban szervezhető, sokkal takarékosabban és rugalmasabban működtethető ez a rendszer.
Milyen feladatkörök kerültek közvetlenül a Városgondnokság hatáskörébe?
Gyakorlatilag a közterületekkel kapcsolatos teendők (zöldfelületek, parkok karbantartása, utak, járdák kátyúzása, síkosságmentesítése, hóeltakarítása stb.), az önkormányzati lakások, intézmények fenntartása. Hozzánk került a Városgazda Csoport és az általuk végzett összes feladat. Folyamatosan vesszük át az önkormányzati üzemeltetésben álló intézmények, a bölcsőde, az óvodák, az orvosi rendelők, a TTC focipálya üzemeltetési feladatkörét, valamint a temető fenntartását is. Kivétel ez alól a két önálló működtetésű iskola (Zimándy, Bálint Márton) és a művelődési ház gondozása, ahol a műszaki állomány továbbra is a korábbi szervezet része. A felsorolás közel sem teljes, de a pontos, tételes leírást az érdeklődők megtalálhatják a vonatkozó testületi határozatban. Fontos megjegyezni, hogy a beruházási feladatok az önkormányzat hatáskörében maradtak.
Az új intézmény létrehozása járt létszámcsökkentéssel, illetve -bővüléssel?
Átcsoportosításokról van szó, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények állományában lévő dolgozók most egy új szervezetben folytatják munkájukat. A Városgondnokságon a bérük az áthelyezés után megegyezik a régivel, nincs szó a bértömeg növekedéséről.
Mit jelent az, hogy a Városgondnokság önállóan gazdálkodó szervezet? Milyen anyagi források állnak rendelkezésre?
Az önkormányzat a szakfeladatonkénti feladatcsoportok végrehajtására a költségvetésében elkülönített összegeket biztosítja a Városgondnokság részére, amelyekkel aztán felelősen és elszámolhatóan gazdálkodunk. Természetesen folyamatos egyeztetés van az önkormányzat és a Városgondnokság között, szimbiózisban működünk.
Mennyi idő alatt alakul ki a végleges állomány, illetve a működési rendszer?
A döntések következményeképpen az év végéig folyamatosan alakul ki a szervezet személyi feltételrendszere, azonban a feladatok többségét már átvettük. Természetesen egyik pillanatról a másikra nem változik meg a működés, hiszen a folyamatosságot biztosítani kell, azonban a folyamatokat szabályozottabbá kívánjuk tenni. A feladatunk az, hogy áttekintsük a jelenlegi állapotokat és mihamarabb létrehozzunk egy rugalmasabb, jobban működő és szervezettebb rendszert.
Milyen mélységben kell „bele­szól­nia”a Városgondnokságnak az intézmények életébe?
Folyamatosan egyeztetünk az intézményvezetőkkel, nem oktatási, nevelési feladatok kérdéseiben formálunk véleményt, hanem műszaki, üzemeltetési ügyekben segítünk. Bízom benne, hogy hamarosan ők is tapasztalják, hogy a működtetéssel kapcsolatos feladatokat  „levesszük a vállukról”, így több idejük marad a szakmai feladataik ellátására.
Pontosan min lehet spórolni a közös beszerzések által?
Mindenki által ismert, hogy kedvezőbb áron akkor lehet vásárolni, ha nagyobb mennyiségre tartunk igényt. Itt van az üzemeltetésben jelentős tételt képviselő energiahordozók kérdése. A közelmúltban 16 százalékot tudtunk spórolni a több önkormányzat együttműködésével történő közös gázbeszerzési tenderrel. Tervezzük az elektromos áram beszerzésének hasonló rendszerét. Az egyre nehezedő gazdasági helyzetben így sokkal kedvezőbb tarifával juthatunk hozzá a földgázhoz és a villanyáramhoz.
Ezen logika alapján az intézmények igényeinek összevonásával kedvezőbb árakat érhetünk el az összes szolgáltatásnál (telefon, internet, takarítás, munka-, tűzvédelem stb.) és beszerzésnél (irodaszerek, tisztítószerek, bútorok stb.), mint ha az intézmények egyedül próbálnának vásárolni. Szándékunkban áll megpályáztatni a közeljövőben a karbantartási feladatok ellátását is. Ezekre a munkára elsősorban helyi vállalkozók jelentkezését várjuk.
A Városgondnokság feladatai tehát egyértelműek. De mit tehet a lakosság annak érdekében, hogy Törökbálint egy igazán szép, élhető kisvárossá fejlődjön?
A város nagyon sok pénzt és energiát fordít a közterületek rendben tartására. A rongálások, az illegális szemétleraka­tok felszámolása folyamatos munkát ad, azonban minden ilyenre fordított költség kidobott pénz. Remélem, hogy Törökbálint polgárai hamarosan érzik majd a tevékenységünk következtében megvalósult kedvező irányú változást. Nagy szükség van a lakosok segítségére is azon a téren, hogy vigyázzunk közös értékeinkre. Van, aki nem tudja, hogy az ingatlanokhoz tartozó járdaszakasz, a csapadékvíz-elvezető árok, valamint az ezt határoló zöldterületek rendben tartása a tulajdonosok helyi rendeletbe foglalt feladata, kötelezettsége. Gyermekkorom sejlik fel, amikor minden szombaton sepertük, gereblyéztük a házunk előtti járda- és útszakaszt. Jó lenne, ha újra kötelességünknek éreznénk, hogy rendben tartsuk a környezetüket. Az ilyen irányú szemléletformálás nagyon fontos, amelynek igényét már kicsi korban ki kell fejleszteni. Ezért is örültem a Telenor kezdeményezésnek, amikor 351 dolgozójuk az önkormányzat és a Városgondnokság segítségével szépítette köztereinket, intézményeinket. Bízom benne, hogy ezt az akciót sok hasonló követi még, és az intézmények, vállalkozások és a lakosság is együttműködik velünk a közös cél megvalósítása érdekében.
Hiszem, hogy ez csak közösen érhető el, amihez tisztelettel kérem segítő együttműködésüket.

Perjés Erzsi



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!