Beszélgetés Antal Jenővel, a Városgondnokság vezetőjével
A januári testületi döntés után gőzerővel indultak meg a Városgondnokság létrehozásával kapcsolatos szervezési munkák. Áprilisban testületi döntés alapján hivatalosan is megalakult szervezet Antal Jenő vezetésével kezdett munkához, és folyamatosan veszi át a város működtetésének és a hatáskörébe tartozó intézmények üzemeltetésének feladatait. Az eddigi tapasztalatokról és a jövőbeli feladatokról a Városgondnokság vezetőjét kérdeztük.
Milyen előnyöket várnak az összevont Városgondnokság működésétől?
Amikor felvetődött a Városgondnokság létrehozásának gondolata, alaposan körülnéztünk az országban, a környező településeken, és azt tapasztaltuk, hogy a Törökbálinthoz hasonló adottságokkal rendelkező kisvárosok szinte mindegyikében az önkormányzattal szoros kapcsolatban álló, azonban önállóan gazdálkodó cég végzi az üzemeltetéssel kapcsolatos feladatokat. Ennek számtalan előnye van. A közös beszerzések gazdaságosabban bonyolíthatók, a személyi állomány könnyebben mozgatható, jobban szervezhető, sokkal takarékosabban és rugalmasabban működtethető ez a rendszer.
Milyen feladatkörök kerültek közvetlenül a Városgondnokság hatáskörébe?
Gyakorlatilag a közterületekkel kapcsolatos teendők (zöldfelületek, parkok karbantartása, utak, járdák kátyúzása, síkosságmentesítése, hóeltakarítása stb.), az önkormányzati lakások, intézmények fenntartása. Hozzánk került a Városgazda Csoport és az általuk végzett összes feladat. Folyamatosan vesszük át az önkormányzati üzemeltetésben álló intézmények, a bölcsőde, az óvodák, az orvosi rendelők, a TTC focipálya üzemeltetési feladatkörét, valamint a temető fenntartását is. Kivétel ez alól a két önálló működtetésű iskola (Zimándy, Bálint Márton) és a művelődési ház gondozása, ahol a műszaki állomány továbbra is a korábbi szervezet része. A felsorolás közel sem teljes, de a pontos, tételes leírást az érdeklődők megtalálhatják a vonatkozó testületi határozatban. Fontos megjegyezni, hogy a beruházási feladatok az önkormányzat hatáskörében maradtak.
Az új intézmény létrehozása járt létszámcsökkentéssel, illetve -bővüléssel?
Átcsoportosításokról van szó, a Polgármesteri Hivatal és az intézmények állományában lévő dolgozók most egy új szervezetben folytatják munkájukat. A Városgondnokságon a bérük az áthelyezés után megegyezik a régivel, nincs szó a bértömeg növekedéséről.
Mit jelent az, hogy a Városgondnokság önállóan gazdálkodó szervezet? Milyen anyagi források állnak rendelkezésre?
Az önkormányzat a szakfeladatonkénti feladatcsoportok végrehajtására a költségvetésében elkülönített összegeket biztosítja a Városgondnokság részére, amelyekkel aztán felelősen és elszámolhatóan gazdálkodunk. Természetesen folyamatos egyeztetés van az önkormányzat és a Városgondnokság között, szimbiózisban működünk.
Mennyi idő alatt alakul ki a végleges állomány, illetve a működési rendszer?
A döntések következményeképpen az év végéig folyamatosan alakul ki a szervezet személyi feltételrendszere, azonban a feladatok többségét már átvettük. Természetesen egyik pillanatról a másikra nem változik meg a működés, hiszen a folyamatosságot biztosítani kell, azonban a folyamatokat szabályozottabbá kívánjuk tenni. A feladatunk az, hogy áttekintsük a jelenlegi állapotokat és mihamarabb létrehozzunk egy rugalmasabb, jobban működő és szervezettebb rendszert.
Milyen mélységben kell „beleszólnia”a Városgondnokságnak az intézmények életébe?
Folyamatosan egyeztetünk az intézményvezetőkkel, nem oktatási, nevelési feladatok kérdéseiben formálunk véleményt, hanem műszaki, üzemeltetési ügyekben segítünk. Bízom benne, hogy hamarosan ők is tapasztalják, hogy a működtetéssel kapcsolatos feladatokat „levesszük a vállukról”, így több idejük marad a szakmai feladataik ellátására.
Pontosan min lehet spórolni a közös beszerzések által?
Mindenki által ismert, hogy kedvezőbb áron akkor lehet vásárolni, ha nagyobb mennyiségre tartunk igényt. Itt van az üzemeltetésben jelentős tételt képviselő energiahordozók kérdése. A közelmúltban 16 százalékot tudtunk spórolni a több önkormányzat együttműködésével történő közös gázbeszerzési tenderrel. Tervezzük az elektromos áram beszerzésének hasonló rendszerét. Az egyre nehezedő gazdasági helyzetben így sokkal kedvezőbb tarifával juthatunk hozzá a földgázhoz és a villanyáramhoz.
Ezen logika alapján az intézmények igényeinek összevonásával kedvezőbb árakat érhetünk el az összes szolgáltatásnál (telefon, internet, takarítás, munka-, tűzvédelem stb.) és beszerzésnél (irodaszerek, tisztítószerek, bútorok stb.), mint ha az intézmények egyedül próbálnának vásárolni. Szándékunkban áll megpályáztatni a közeljövőben a karbantartási feladatok ellátását is. Ezekre a munkára elsősorban helyi vállalkozók jelentkezését várjuk.
A Városgondnokság feladatai tehát egyértelműek. De mit tehet a lakosság annak érdekében, hogy Törökbálint egy igazán szép, élhető kisvárossá fejlődjön?
A város nagyon sok pénzt és energiát fordít a közterületek rendben tartására. A rongálások, az illegális szemétlerakatok felszámolása folyamatos munkát ad, azonban minden ilyenre fordított költség kidobott pénz. Remélem, hogy Törökbálint polgárai hamarosan érzik majd a tevékenységünk következtében megvalósult kedvező irányú változást. Nagy szükség van a lakosok segítségére is azon a téren, hogy vigyázzunk közös értékeinkre. Van, aki nem tudja, hogy az ingatlanokhoz tartozó járdaszakasz, a csapadékvíz-elvezető árok, valamint az ezt határoló zöldterületek rendben tartása a tulajdonosok helyi rendeletbe foglalt feladata, kötelezettsége. Gyermekkorom sejlik fel, amikor minden szombaton sepertük, gereblyéztük a házunk előtti járda- és útszakaszt. Jó lenne, ha újra kötelességünknek éreznénk, hogy rendben tartsuk a környezetüket. Az ilyen irányú szemléletformálás nagyon fontos, amelynek igényét már kicsi korban ki kell fejleszteni. Ezért is örültem a Telenor kezdeményezésnek, amikor 351 dolgozójuk az önkormányzat és a Városgondnokság segítségével szépítette köztereinket, intézményeinket. Bízom benne, hogy ezt az akciót sok hasonló követi még, és az intézmények, vállalkozások és a lakosság is együttműködik velünk a közös cél megvalósítása érdekében.
Hiszem, hogy ez csak közösen érhető el, amihez tisztelettel kérem segítő együttműködésüket.
Perjés Erzsi