Kerthelység

2012. aug 31.

Belső ellenőr a hivatalban

Írta: admin Kategória: INTERJÚ

2012. április elsején kezdte meg munkáját belső ellenőrzési vezetőként Szmetana György Tibor a törökbálinti önkormányzatnál. Arról kérdeztük, hogy miért van szükség belső ellenőrre a hivatalban, mi a pontos feladata és konkrétan miket fog ellenőrizni.
2012. április elseje óta dolgozik az önkormányzatnál belső ellenőrzési vezetőként. Most érett meg a helyzet ilyen státus létrehozására, vagy más oka volt?
A válasz nagyon egyszerű. Tavaly év végén megjelent egy kormányrendelet, amely szerint minden ötven főnél több személyt foglalkoztató költségvetési szerv köteles független belső ellenőrt alkalmazni. A belső kontroll hazánkban is mindig működött, de amikor 1990-ben felállt az önkormányzati rendszer, valahogy eltűnt ez a jogintézmény, és négy évig nem is igen volt kötelező az önkormányzatoknak belső ellenőrt alkalmazniuk, 1994-ben lett ismét kötelező.
Önről mit kell tudnunk? Miért pont önre esett a választás?
1976 óta dolgozom a közszolgálatban. Elvégeztem az Államigazgatási Főiskolát és a Pénzügyi és Számviteli Főiskolát. A tanácsrendszerben gyakornok voltam és vb-titkár. 1985-ben katonaként a Honvédelmi Minisztériumhoz kerültem, 1990-ben voltam először belső ellenőr, akkor a Kincstári Vagyonkezelő Szervezetnél végeztem ilyen jellegű tevékenységet. 1992 és 2002 között a Belügyminisztériumban dolgoztam, ahol az önkormányza­tok gazdálkodásával és a helyi adóztatással foglalkoztam, majd ezután a ferencvárosi önkormányzathoz kerültem az ottani adóiroda vezetőjének. Ez azért volt érdekes, mert az  iroda amikor odakerültem mind szakmailag, mind morálisan teljesen le volt romolva, a vezetésem alatt közigazgatási mintahely lett. Ez idő alatt nem foglalkoztam belső ellenőrzéssel, de különböző konferenciákon tartottam előadásokat és oktattam is ellenőröket. Valamint társszerzője voltam egy könyvnek, amely a belső ellenőrzési ismeretek oktatásához készült. 2010-ben visszatértem a kormányzati világba és a Nemzeti Közigazgatási Intézetnél lettem gazdasági igazgató, ahonnan két év után egészségügyi okokból el kellett jönnöm. Polgármester úr már korábbról is ismert, többek között azért is, mert a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének helyi adó szakértője vagyok, és ő, illetve a jegyző asszony kért meg arra, hogy próbáljak meg felállítani és működtetni egy belső kontrollrendszert. Egyelőre egyedül vagyok, de a következő időszakban kiderül, hogy az önkormányzatnak milyen ellenőri kapacitásra lesz szüksége.
Kiből lehet belső ellenőr?
Egyik lehetőség, hogy valaki jogi vagy közgazdasági alapképzettséget, diplomát és két év szakmai gyakorlatot szerez. A másik lehetőség szerint bármilyen felsőoktatási diplomával is lehet valaki ellenőr, de ehhez több továbbképzést kell elvégezni, illetve ebben az esetben öt év szakmai gyakorlatra van szükség. Fontos még, hogy az orvosokhoz hasonlóan az ellenőröknek is bizonyos időközönként szakmai továbbképzésen kell részt venniük és azokat sikeresen teljesíteniük kell.
Korábban említette, hogy a belső ellenőrnek függetlennek kell lennie. De ez hogyan lehetséges, ha az önkormányzat a munkaadója?
A belső ellenőrt csak munkajogi szempontból lehet irányítani, ha például nem jár be rendesen a munkahelyére, akkor felelősségre lehet vonni, de minden más esetben az ellenőrnek függetlennek kell maradnia. Minden évben november 15-ig, általában a belső ellenőr javaslatára, a képviselő-testületnek el kell fogadnia a következő évi belső ellenőrzési tervet. Ha az ellenőr elkezdi a munkáját, semmilyen módon nem lehet befolyásolni, vagy­is nem lehet megmondani, hogy mit állapítson meg, mint ahogy azt sem, hogy az ellenőrzésben mit ne írjon le. Az ellenőrnek minden ellenőrzésnél ki kell adnia egy összeférhetetlenségi nyilatkozatot, hiszen nem mehetünk oda egy szervezethez sem úgy, hogy ott valakivel személyes ellenszenv van, tehát nem lehetünk előítélettel.
Vannak az ellenőrzött félnek is kötelezettségei?
Igen. Az ellenőrzött szervezeteknek például nem szabad semmit sem eltitkolniuk, minden okmányt át kell adniuk az ellenőrnek. Az ellenőr bárhova beléphet, nincs előtte titkolt terület, nincs előtte titok, viszont az ellenőr is köteles minden tudomására jutott dolgot titokban tartani, azaz illetéktelen személyeknek semmiféle tájékoztatást nem adhat, kizárólag a megbízóknak.
Az ellenőrt ellenőrzi valaki?
Jogszabály írja elő, hogy az én munkámat nem a polgármester vagy a jegyző ellenőrzi, hanem a teljes objektivitás érdekében erre külső szakértőt kell felkérni.
Volt már Törökbálinton konkrét feladata?
Április óta egy ellenőrzést tudtam elvégezni, amiről nem beszélhetek a titoktartás okán. Jelen pillanatban a program szerinti ellenőrzéseket felfüggesztettük és egy rendkívüli ellenőrzés lett elrendelve, amely az ügyintézési határidők betartását vizsgálja. Ellenőrizzük többek között, hogy az ügyintézési határidőket mi befolyásolja. Ha ezt befejeztük és nem jön közbe semmi, akkor az elfogadott terv szerint haladunk tovább.
Ez azt jelenti, hogy a belső ellenőr feladata bármire kiterjedhet?
Az ellenőrzések 80 százaléka a pénzről szól, azaz a közpénzek felhasználásának szabályszerűségéről, de emellett nagyon sok minden mást is lehet és kell ellenőrizni. Többek között a munkaidő helyes kihasználását, iratkezelési fegyelmet, de ellenőrizhetjük a szerződéseket is, nincsenek korlátaink.
Nyitott szemmel kell járnia, hogy észrevegyen hibákat, vagy csak azt ellenőrzi, amire megbízzák?
Magamtól nem kezdeményezhetek, de tehetek javaslatot, ha olyan dolgot látok, ami szerintem nem működik megfelelően.
Hogy zajlik az ellenőrzés? Lecsap, mint a NAV a boltosokra?
A belső ellenőrzés nem úgy működik, mint az adóellenőrzés, az hatósági munka, hatósági eljárás, a belső ellenőrzés ellenben fenntartói vagy tulajdonosi jellegű, tehát itt nem lehet azokat az eszközöket alkalmazni, amelyeket az adóhatóságok használnak. Nem is azonos az eljárási rend. Tehát ilyen NAV-os „lecsapások” a mi munkákban nem fordulhatnak elő.

Németh



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!