Kerthelység

2012. aug 31.

Új közbiztonsági referens az önkormányzatnál

Írta: admin Kategória: INTERJÚ

A törvény szerint ettől az évtől több önkormányzatnak is közbiztonsági referenst kell alkalmaznia. Törökbálinton a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen idén diplomázott, az önkormányzat jegyzői titkárságán dolgozó Nagy Adriennt kérte fel Turai István polgármester erre a feladatra. Nagy Adriennel beszélgettünk.
Ettől az évtől te lettél az önkormányzat közbiztonsági referense. Pontosan mit takar ez a státus?
A közbiztonsági referens a polgármestert segíti katasztrófavédelmi, rendvédelmi és honvédelmi feladatokban. Nekem nincs döntési jogköröm, csak az adminisztrációs és szervezési feladatokban veszek részt, illetve a szervekkel tartom a kapcsolatot. Az új katasztrófavédelmi törvény kimondja, hogy ki kell jelölni egy referenst, és leginkább azért esett rám a választás, mert idén végeztem a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen, katasztrófavédelmi szakirányon. Ez a végzettség nem jár automatikusan egy ilyen poszttal, szeptembertől külön oktatáson kell részt vennem és vizsgát is kell tennem.
Eddig nem is volt az önkormányzatnak ilyen felelőse?
De volt, csak szerződéssel. Az új törvény kimondja, hogy a referensnek köztisztviselőnek kell lennie és az önkormányzatnál kell, hogy dolgozzon.
Van valamilyen előfeltétele, hogy valaki közbiztonsági referens lehessen?
Középfokú végzettséget írnak elő, illetve azt, hogy az illetőnek legyen helyismerete.
Minden önkormányzatnál kell ilyen referens?
Nem, csak az I-es és a II-es besorolásúaknál. Ez veszélyességi fokozatot jelent, és összesen három osztály van. Az I-es jelenti a legveszélyesebbet, ilyen például Paks, mi azért lettünk II-esek, mert három autópálya is keresztülmegy a városunkon.
Egy fiatal lány miért megy a nemzetvédelmi egyetemre katasztrófavédelmet tanulni?
Valami izgalmas dolgot akartam tanulni, ezért választottam a Zrínyit. Mivel jelenleg is az önkormányzatnál dolgozom, levelező oktatást kellett keresnem, és a katasztrófavédelem ilyen volt. De nem bántam meg, mert nagyon érdekes tantárgyaink voltak.
A jelenlegi munkád mellett ez még elvégezhető, vagy teljes embert kíván?
Jelenleg még nem olyan nagy munka. Egyelőre adatlapokat kellett kitöltenem például arról, hogy egy esetlegesen bekövetkező katasztrófa esetén egyes intézmények milyen feladatot tudnak ellátni. Később lehet, hogy ez egész embert fog kívánni, majd meglátjuk.
Konkrét eseménynél mi lesz a feladatod?
Én csak felmérem a helyzetet, javaslatokat tehetek, de intézkedni a Katasztrófavédelem Érdi Kirendeltsége fog, döntéseket pedig a polgármester hozhat. Konkrétan olyasmi feladataim lehetnek, hogy szólok az intézmények dolgozóinak, hogy engedjék be az embereket, illetve gondoskodom az emberek ellátásáról, ha szükség van rá.
Ez egy olyan munka, ahol napi 24 órában kell készen állni, és még a nyaralásodról is hazahívhatnak, ha esemény van?
Szerencsére van helyettesem, Molnár István személyében, így ha én nem állok rendelkezésre, van aki helyettesítsen.

N.G.



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!