Kerthelység

2012. jún 29.

Lépésváltás

Írta: admin Kategória: INTERJÚ

Úgy tűnik, felgyorsulnak az események. Fontos döntések születtek, előrelépés hírei érkeztek az elmúlt hónapban. A részletek mindig fontosak, így ezekről kérdeztük polgármestert.
Az új településszerkezeti tervről már előző számunkban kérdeztük polgármester urat. Eltelt egy hónap, milyen visszhangjai vannak a döntésnek?
Voltaképpen nem sok, hiszen többé-kevésbé világossá tette már maga a döntés is, hogy második olvasatra is visszakéri a képviselő-testület a dokumentumot, és csak ezt követően kerül társadalmi vitára. A napokban tárgyaltam Csenger-Zalán Annamária főépítész társaságában a tervezővel, és abban állapodtunk meg, hogy a májusi rendkívüli ülésen hozott testületi döntések átvezetését a terveken mielőbb elvégzik. Arra készülök, hogy július közepére kézhez kapom az anyagot, és akkor annak előzetes, a polgármesteri hivatal és a főépítész ellenőrzése után rendkívüli testületi ülést hívhatok össze a településszerkezeti terv – még mindig nem végleges – társadalmi vitára adható változata elfogadására.
Hogy visszatérjek a kérdésre: egy területről jött visszajelzés. A Fácán utcában érintett telektulajdonosok részéről komoly – és azt kell mondanom, jogos – felháborodás jelei jutottak el hozzám. Az történt ugyanis, hogy évek óta mondjuk: a terület mintegy 80 érintett telke nem kerülhet addig lakóövezetbe, ameddig a Fácán utcában nincs víz és a csatornázás nem készül el. A telektulajdonosok erre pénzt és energiát nem kímélve víziközmű-társulatot szerveztek és az önkormányzat segítségével megépíttették a vízhálózatot és csatornázták is a területet. Azt hiszem, nem volt korrekt az a testületi döntés, amely ezután mégsem támogatta a terület lakóövezetbe sorolását, hanem üdülőövezetben hagyta. Szerintem ezen változtatni kell, vissza kell térni a korábbi megállapodáshoz, hiszen az érintett övezet tulajdonosai valóban teljesítették a vállalásukat!
Hírlik, hogy folytatódhat a 18 hónapja álló iskolaépítés. Mivel tört meg a jég?
Úgy igaz, hogy 18 hónapja dolgozunk a megoldáson. Talán össze sem lehet számolni azoknak a megbeszéléseknek, jelentéseknek, kérvényeknek a számát, amelyeket ebben az időszakban elküldtünk vagy amelyeket lefolytattunk. De végre van eredménye. Valójában idén április–május folyamán gyorsultak fel az események. A korábbi történésekről a részletes beszámolóimat az érdeklődők a polgármesteri naplóból ismerik. A dokumentumok ismételt bekérése és egyeztető megbeszélések sorozata után végül is a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (a Nemzetgazdasági Minisztérium, az Emberi Erőforrások Minisztériuma és Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.) részvételével tartott államtitkári szintű egyeztetést Törökbálint önkormányzata, majd a projekt beruházója és kivitelezője részvételével. Ezen a május 17-ei tárgyaláson „tört meg a jég”, itt körvonalazta első alkalommal Hegmanné Nemes Sára államtitkár asszony a megoldást.
Mi történik az iskolával, és mi lesz a törökbálinti önkormányzat szerepe a megoldásban?
Az iskolaépítés hivatalosan 18 hónapja áll. Valójában a kivitelező már a vis maior helyzet bejelentése után végzett el több olyan munkafázist, amely szükséges volt a szerkezetkész állapot állagmegőrzéséhez (beépítette az akkor már leszállított ablakokat, ajtókat, véglegezte a tetőszigetelést stb.). Aztán 2010–2011 telén végleg bezárták az épületet, azóta csak őrzik a helyszínt. Ezt a félkész állapotot megvásárolja az állam a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. közreműködésével. Egy atipikus – de jogilag teljes értékű – közbeszerzési eljárás lebonyolításával választja ki a befejezés kivitelezőjét. Ez azt jelenti, hogy Törökbálint önkormányzata fel kell bontsa a ma még elvben, papíron érvényben lévő építési koncessziós szerződést.
Ez akkor azt jelenti, hogy kártérítést kell fizetni a kivitelezőnek?
Nem, erről a kivitelező az említett minisztériumi tárgyaláson már lemondott.
Honnan lesz pénz a befejezéshez?
A kormány június 13-ei ülésén döntött arról, hogy 15 milliárd forintot különít el önkormányzati ppp-szerződések kiváltására. Hegmanné Nemes Sára államtitkár asszony arról tájékoztatott, hogy ebből kiemelten elsődleges a törökbálinti iskola kivásárlása és befejezése.
Mikorra várható a munkák megkezdése, és mikor vehető birtokba a létesítmény?
A megbeszéléseken államtitkár asszony ezekről a kérdésekről is tájékoztatást kért. Az hangzott el, hogy optimális feltételek esetén idén augusztus–szeptember fordulóján folytatódhat az építkezés és a 2013–2014-es tanév kezdetén már birtokba vehető lesz az iskola. Törökbálintiak fogják használni, mert az állam – az ígéret szerint – az elkészülte után visszaadja a létesítményt önkormányzati fenntartásba. (Természetesen a jövő esztendőtől életbe lépő új oktatásfinanszírozási rendszer szerint.)
Eljutott hozzánk a hír, hogy Törökbálint vezetése koncepciót dolgozott ki a helyi tömegközlekedés fejlesztésére. Mintha valami titkolózás lengené körül e kérdést. Mondana részleteket a tervről?
Szó nincs titkolózásról, mindössze szakmai műhelymunka folyt az elmúlt időszakban arról, hogy milyen megoldást találjunk a BKV járatainak kiváltására. Tudva lévő, hogy a járatok üzemeltetésére kötött szerződések idén év végén lejárnak, bár a BKV dolgait manapság tartalmilag intéző Budapesti Közlekedési Központ (BKK) jövő év április 30-áig fenntartaná a működést. Ami a lényeg: akár így, akár úgy, nekünk fel kell készülnünk arra, hogy ne legyen törés a szolgáltatásban, ne maradhasson közösségi közlekedés nélkül a város. A képviselő-testület több hónappal ezelőtt munkacsoportot hozott létre Elek Sándor alpolgármester vezetésével arra, hogy tegyen javaslatokat a váltásra való felkészülésünkre.
Hozott már javaslatot, eredményt ennek a munkacsoportnak a munkája?
Szerintem nagyon is sokat. A csoport tagjai Elek Sándoron kívül Gyarmati Mihály képviselő, a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság elnöke, Fernengel András képviselő ugyancsak e bizottság tagja, valamint Gáldi György és Mezei Gyula, akiket helyi közlekedési kérdésekben való jártasságukról ismerünk. A munkacsoport ülésein én is részt szoktam venni, elsősorban azért, hogy operatív kérdésekben segítségükre legyek.
Nagy távlatú projekt indításában gondolkodunk. Információink szerint mintegy 25 milliárd forint átcsoportosítására került sor uniós operatív programok között kimondottan zéró kibocsátási értékű autóbuszok beszerzésére és forgalomba állítására. Ebből az összegből mintegy 200 darab elektromos autóbusz (e-busz) beszerzése lehetséges. A pályázat előkészítéséről azt lehet tudni, hogy a beruházásra 85 százalékban európai uniós támogatás lesz igényelhető, és emellett a gördülékeny, rövid határidejű beszerzés érdekében a kormány felvállalja a 15 százalékos önrész biztosítását a projekthez. A pályázónak kell majd biztosítania az e-buszok fenntartásához és üzemeltetéséhez szükséges infrastruktúra létrehozását, beleértve mind a telephely magasabb felszereltségét, mind pedig a munkák elvégzéséért felelős alkalmazottak biztosítását. A pályázatokon kizárólag önkormányzati (és talán állami tulajdonú cégek) indulhatnak, így a magántársaságok biztosan nem hívhatnak le a keretösszegből.
Az elektromos járművek vitathatatlan előnye, hogy nincs lokális károsanyag-kibocsátásuk, a rendelkezésre álló technológiáknak köszönhetően akár nullára is csökkenthetők az emissziós értékeik.
Az az elképzelésünk, hogy Törökbálint a XI. és a XXII. kerülettel, valamint Budaörssel, Budakeszivel és Diósddal közösen induljon a pályázaton. Legtöbbjükkel már fel is vettük a kapcsolatot, partnerek a megvalósításban.
Jár-e valamilyen gazdasági előnnyel ez a megoldás, hiszen jelenleg közel 200 millió forint támogatást fizet Törökbálint a BKV-nak?
Az elektromos járművek közlekedtetése a gazdaságossági számítások szerint több mint 20 százalékos megtakarítást jelent a dízelbuszokkal szemben. Ez a hosszú távú megtakarítás nemcsak az agglomerációs és fővárosi önkormányza­toknál, de állami szinten is érezteti pozitív hatását. Az utazási komfort növekedése természetesen pénzügyileg is pozitív kilátásokat ígér, hiszen a megoldás várhatóan az utasok számának emelkedését és ezzel együtt a bevételek növekedését eredményezi majd. A teljes hosszban alacsony padlós, légkondicionált, hő- és fényvédő üvegekkel ellátott, a karosszériát nem rázó motorral közlekedő e-buszon az utazás sokkal kellemesebb, mint egy dízelautóbuszon.
A felvázolt innovatív projekt mindenki számára különösen előnyös változást, fejlődést hozna. Pozitív hatása van az agglomerációs önkormányzatokra, mivel mérsékelhető az általuk fizetendő önkormányzati hozzájárulás, a főváros terhei is hasonló mértékben csökkenthetők a többi alvállalkozónál jelentkező költségekkel szemben.

P.I.



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!