Kerthelység

2011. szept 30.

Iskolakezdés kérdőjelekkel

Írta: admin Kategória: INTERJÚ

Egy biztos. Hiába is reménykedtek a gyerekek az ellenkezőjében, szeptember elsején kezdődött a tanév. Ezenkívül azonban sok kérdés lóg a levegőben az idei szezon kezdetekor, hiszen a parlament a napokban szavaz az iskolák állami kézbevételéről. A várakozásokról Palkóné Szabó Gabriellával, a Humánpoltikai Bizottság elnökével, a Zimándy Ignác Általános Iskola igazgatójával beszélgettünk.
Igazgató Asszony! A parlament még csak most fog dönteni számos az oktatást alapjaiban érintő kérdésről. Formálódik az új köznevelési törvény. Ez hogyan befolyásolja az évkezdést a törökbálinti iskolákban?
Szeptember elsején annak rendje és módja szerint természetesen elkezdődött a tanév az oktatási intézményekben, hiszen a parlament mostani döntései csak a következő, a 2012–2013-as tanévben jelentenek majd változást. Egy iskola életében persze törvénymódosítás nélkül is mindig van változás. Ezek közül csak a legfontosabbak: a Bálint Márton Általános és Középiskola Keszler Márton tanár úr személyében új igazgatót kapott, a Zimándy iskola pedig közös igazgatású, többcélú intézmény lett a törökbálinti egységes pedagógiai szakszolgálat megszervezésével, elindításával.
A tanítás tehát zökkenőmentesen folyik majd, de a várakozás, a döntéseket megelőző bizonytalanság valószínűleg azért hatással van a tantestület munkájára. Nem így van?
Természetes, hogy egy ilyen horderejű változtatást fokozott várakozás előz meg, nemcsak nevelőtestületi, de önkormányzati szinten is, hiszen az esetleges fenntartóváltás és a finanszírozás kérdése jelentősen befolyásolhatja az egyes intézmények működését. A mi intézményeink tekintetében fokozottan is. Törökbálint város önkormányzatai az elmúlt 20 évben mindig nagy gondot fordítottak az intézmények műszaki, személyi és tárgyi feltételeinek biztosítására. Ennek köszönhetően intézményeink jó műszaki állapotúak, karbantartottak, megfelelően felszereltek. Ugyancsak az önkormányzatok gyermekcentrikus politikáját mutatja, hogy a segítőpedagógiai hálózat is kiválóan működik az intézményeinkben. Gondolok itt a megfelelő számú logopédus, fejlesztőpedagógus, gyógytestnevelő alkalmazására. A fenntartó nemcsak az intézményeit, de a pedagógusok béreit is mindig „gondos gazda módjára tartotta karban”. Összességében elmondható, hogy intézményeink eddig minden tekintetben a „napos oldalon” voltak. Épp ezért akár vesztesei is lehetünk egy fenntartóváltásnak.
Mi a helyzet az épületek, ingatlanok tulajdonjogával és fenntartásával? Erről tudnak már valami konkrétumot?
Az már kikristályosodni látszik, hogy az épületek fenntartása, karbantartása és a tulajdonjog is a települési önkormányzatok kezében marad. Ezzel mindenképpen egyetértek. Az a verzió, amely korábban a teljes államosításról szólt, számomra elég ijesztően hangzott. Akkor úgy éreztem, annak megvalósulása egy lassú amortizációs folyamatot jelent majd intézményeink tekintetében. Hála Istennek, úgy tűnik, ez már a múlté. Intézményeinkbe a törökbálinti polgárok gyermekei járnak. A helyi önkormányzat tud a leghatékonyabban és legrugalmasabban a befizetett adóforintokból a szülői igényeknek megfelelően eljárni az épületek felújítása, karbantartása, felszereltségének biztosítása tekintetében.
Mi várható a Nemzeti Alaptanterv változásával kapcsolatban?
A készülő dokumentumról én is csak olyan információkkal rendelkezem, amelyeket különböző újságokban, szakfolyóiratokban olvastam. Az oktatásirányítás hangsúlyozza, hogy nem új dokumentumot szándékozik létrehozni, hiszen a jelenlegi a maga funkciójában elfogadható és releváns, de a formája nem tanterv. Véleményük szerint közműveltségi tartalmi szabályozást kellene kapcsolni a meglévő „laza” tartalmakhoz. Az állam közoktatást biztosít, így ehhez meg kell határozni azt is, mi az a tartalom, amit minden iskolába járó gyermeknek meg kell kapnia. Nem szándékoznak visszanyúlni a szigorú, mindent leszabályozó 1978-as tantervek műfajához, de olyan minimumkövetelményeket akarnak meghatározni, amelyek nélkül nem létezhet közoktatás. Az új NAT-hoz várhatóan kerettantervek készülnek, de jóval kevesebb, mint korábban. Ezek közül választhatnak majd az iskolák, s tehetik helyi tantervvé az iskolára jellemző egyéni tartalmak hozzáadásával.
A törökbálinti oktatási intézmények finanszírozása nem csak a kormány, illetve a parlament döntésének függvényében változik, hiszen a Telenor helyi iparűzési adójának kiesésével minden helyi fenntartású intézmény működését átvilágították, és komoly változtatásokat kezdeményeztek. Melyek ezek?
A település valamennyi intézményét az önkormányzat felkérésére külső szakértők átvilágították. Az elkészült anyagokat az intézményvezetők áttekintették, véleményezték és kiegészítették. A képviselő-testület szeptember 1-jei ülésén jóváhagyta a megtakarításokra vonatkozó javaslatokat. Minden intézményvezető számára kiemelten fontos szempont kell, hogy legyen a takarékos gazdálkodás!
Az egyik legnagyobb változás a segítő szolgáltatásokat végző munkatársak, logopédusok, fejlesztőpedagógusok, gyógytestnevelők, pszichológusok egységes pedagógiai szakszolgálatba tömörítése. Erre azért volt szükség, hogy az önkormányzat részére lehívhatóvá váljék 1,2 millió forint/fő/év (2011-ben) normatíva. Az összevonás adminisztratív jellegű, tehát az érintett kollégák ugyanazokkal a gyerekekkel, ugyanazon kezelőhelyeken továbbra is együtt dolgozhatnak, viszont az egységes pedagógiai szakszolgálat utazó pedagógusaiként a Zimándy iskola alkalmazottai lettek. Iskolánk neve is megváltozott, ezután: Zimándy Ignác Általános Iskola és Egységes Pedagógiai Szakszolgálat a hivatalos nevünk.
Összességében elmondható, hogy az iskolák világában az új tanév sok változást, akár meglepetést is hozhat. A tanítás zökkenőmentesen elkezdődött, és a diákoknak nincs más dolguk, mint szorgalmasan, kitartóan tanulni.

Perjés



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!