Kerthelység

2011. ápr 30.

Ciklusprogram 2011–2014

Írta: admin Kategória: INTERJÚ

A polgármester elkészítette és a képviselő-testület elé terjesztette a választási ciklus gazdasági programját. Egy ilyen programot összeállítani, abban napjaink, heteink ugyancsak változó körülményei között nem kis feladat, kihívás. Erről kérdeztük Turai Istvánt.
Mióta kell, és mi értelme van annak, hogy ciklusprogram készüljön?
Már az előző választási időszakok alatt is készültek ilyenek, de a 2006–2010 közötti ciklusban volt első alkalommal törvényi előírás, kötelező a gazdasági program készítése. Az önkormányzatoknak hat hónapjuk van arra, hogy az alakuló ülést követően tárgyaljanak a ciklusprogramról. Pár napos késésben vagyunk ugyan, de azt hiszem, azok a körülmények, amelyek között ma egy ilyen programot meg kell fogalmazni, hát finoman szólva sem szokványosak.
A ciklusprogram, gazdasági program célja, hogy meghatározza azokat az alapelveket, megfogalmazza azokat a prioritásokat, megállapítsa mindazon teendőket, amelyek lehetővé teszik, hogy önkormányzatunk költségvetésének egyensúlyban tartása mellett garantálja a város polgárai által igénybe vett intézmények működését, elkötelezetten alkalmas legyen a szolgáltatások színvonalának megtartására, illetve fenntartható fejlesztésére, gondoskodjon a város infrastruktúrájának folyamatos fejlesztéséről, állítsa előtérbe az élhetőbb környezet kialakítását, növelje a város közbiztonságát, csökkentse a hátrányos helyzetűek leszakadását és javítsa a halmozottan hátrányos helyzetű személyek életminőségét, segítse elő az itt élő munkavállalók versenyképessége növelését a munkaerőpiacon és támogassa a lakosság önszerveződő közösségeinek a tevékenységét.
Ez a megfogalmazás így első hallásra meglehetősen nehezen érthető meg. Segítsen az értelmezésben!
Nagyon leegyszerűsítve: a ciklusprogram azt igyekszik megfogalmazni, hogy a képviselő-testület, az önkormányzat mit szeretne megvalósítani a következő évek során. Alapvetően a négyéves választási időszakra szól, de természetesen számos kérdésben túlmutat ezeken az esztendőkön. Nem csoda, hiszen a négy év tennivalóit egy olyan „jövőképből” kell levezetni, amely meghatározója Törökbálint Város akár következő évtizedének is.
Ciklusprogramunk igyekszik kialakítani az EU-források megszerzésének hatékony módját, elősegíteni az ezt megalapozó felkészülést, és egy előre megtervezett fejlesztési irányvonalat határoz meg az önkormányzatnak. A ciklusprogram célkitűzései megfogalmazása során kritikával veszi figyelembe Törökbálint Város településfejlesztési koncepcióját és Integrált Városfejlesztési Stratégiáját.
A ciklusprogram tartalmazza az önkormányzat makrogazdasági környezetének leírását, elemzi a város adottságait, a fejlesztést kísérő kockázatokat, lehetőségeket és a közeljövőben várható kihívásokat. Foglalkozik az európai uniós forrásokhoz való hozzájutás lehetőségeivel. A program áttekinti az önkormányzat feladatait és ezen túlmutatva a jövőt meghatározó fejlesztési célkitűzéseket.
A megvalósításra tervezett célok a pénzügyi források, a gazdasági lehetőségek függvényében történhetnek meg. Bár a program – mint említettem – négy évre szól, egyes részei, illetve folyamatai csak hosszabb távon fejeződhetnek be. Fontos szempont a megvalósítás során a céltudatos, a város adottságainak és lehetőségeinek figyelembevételével végzett, folyamatosságot biztosító önkormányzati munka.
Akkor ez a dokumentum nemcsak a következő évek tennivalóit – önkormányzati vállalásait – foglalja össze, hanem egyfajta új gazdálkodási módszert is meghatároz?
Bizonyos tekintetben: igen. Erre utal a programdokumentum felépítése, szerkezete is. Egy rövid bevezető fejezet után a város jövőjét, gazdálkodásának, területfejlesztésének új alapjait jelentő „tézisgyűjteményt” állítottam össze. Ez tíz pontban foglalja össze a gazdasági program – szerintem – legfontosabb megállapításait.
A részletes kidolgozás egy a gazdasági, jogalkotási környezetet, városunk helyzetét bemutató fejezettel kezdődik. Ebben tárgyalom a kormány részéről várható elképzeléseket, azt a gyökeres változást, ami Törökbálint gazdasági helyzetében tavaly bekövetkezett, és egy részletes értékelemzést (SWOT-analízist) is bemutatok Törökbálintról. Az alapvető célkitűzések megfogalmazása után az önkormányzati munka legtöbb szakági kérdésével kapcsolatban igyekszem javaslatokat tenni.
Miből kerül pénz mindazon feladatok megvalósítására, amelyeket a ciklusprogram célul tűz ki?
Ezzel foglalkozik a 6. fejezet. A ciklusprogramban felsorolt feladatokat – amelyek persze nem tartalmaznak minden teendőt – Törökbálint Város megváltozott gazdasági helyzetének korlátai, a takarékosság, a gazdaságosság és a hatékonyság elveinek figyelembevételével, a pályázati lehetőségek maradéktalan kihasználásával, a bevételi források növelésével és azok teljesítésével, ésszerű vagyonhasznosítás mellett lehet megoldani. Ennek a gazdasági programnak a célja, a költségvetési egyensúly megtartása, az önkormányzat likviditásának, vagyoni és pénzügyi helyzetének stabilizálása.
A helyi adók, az új, termelő beruházások bevételeinek figyelembevételével, tudatos vagyonhasznosítással (bérbeadás, üzemeltetésre átadás) el kell érni, hogy az önkormányzati saját bevételek még a megváltozott gazdasági körülmények mellett is hosszú távon biztosítsák a város működését. Ez fontos feltétele annak, hogy a város működése fenntartható, adósságállománya csökkenthető legyen. A fejlesztési célok megvalósítása szorosan összefügg a pályázati lehetőségekkel, a még rövid távon elérhető EU-s pályázati források legjobb kihasználásával, természetesen oly módon, hogy figyelemmel vagyunk saját forrásaink (önrész) mértékére. Új fejlesztések csak új források megteremtése esetén kezdhetők. Az éves konkrét tervek elkészítése során figyelemmel kell lenni az adott időszakra vonatkozó főbb makrogazdasági mutatókra is. Megfelelő mértékű tartalékot kell képezni, hogy az év közben adódó, soron kívüli feladatok ellátása ne okozhasson problémát.
Mi az, amit kiemelne, amelyet a legfontosabbnak tart a most elkészült ciklusprogramból?
A fenntarthatóságot. Ez ugyanis fontos jelzője az igények és források közötti egyensúlynak. A ciklusprogram azt hangsúlyozza, hogy a fenntartható fejlődés szempontjait mindenkor figyelembe vevő elvek mellett tör lándzsát, és vallja, hogy a demokratikus módszerek elvét leginkább megtestesítő „párbeszédben álló település” gyakorlata adja az elvárható legjobb eredményt. A szakmai döntések párbeszéd nélkül nem aktivizálják az érintetteket, ezért hosszú távon nem eredményeznek fenntartható, jól működő állapotokat. A belső és a külső kommunikáció egyaránt kiemelésre érdemes, amikor egy település innováció- és versenyképességét kívánja megőrizni, vagy erősíteni.

Az önkormányzat gazdasági programjának tézisei
• Törökbálint Város népességének növekedési ütemét megfontolt helyi politikával mérsékelni kell, egyensúlyt kell teremteni a népességnövekedés és a minőségi településműködtetés között.
• Az értékek középpontjába ma olyan fenntartható fejlődést kell állítani, amelyben helyet kap az élet, az életközösségek tisztelete, a kultúra, a megfelelő életminőséghez szükséges környezeti állapot alakításának, megőrzésének lehetősége, a helyi közösségek önállósága, a település környezetével való harmonikus kapcsolata, de szükség esetén a közösség önellátó képessége is.
• Az önkormányzatiság várható változásának hatásait a következő négy esztendőben folyamatosan követni kell és fel kell készülni a korábban hozott döntések esetleg szükséges módosításaira.
• Az önkormányzat céljai maradéktalan megvalósítása érdekében fontos – az elégtelen és esetleges állami finanszírozás miatt – biztos anyagi háttérrel rendelkező, független, döntően saját forrásaira támaszkodó városi jövőkép kimunkálása és megvalósítása.
• A ciklusprogram gazdasági célja a költségvetési egyensúly megtartása, az önkormányzat likviditásának, vagyoni és pénzügyi helyzetének stabilizálása.
• Az önkormányzat maga határozza meg – a lakosság igényei alapján és a város anyagi lehetőségeitől függően –, mely feladatait, milyen mértékben és módon látja el.
• A városfejlesztési beruházások megvalósításához minden elérhető, állami és európai uniós támogatást meg kell pályázni, amennyiben a szükséges önerő ésszerű feltételek mellett előteremthető.
• Jelentősebb új fejlesztések csak új források megteremtése esetén kezdhetők.
• A hatékony településmarketing alkalmazása új szemléletet és új gyakorlati utakat ad a város fejlesztési céljainak elérésére. Törökbálint önkormányzata településmarketing-tevékenységét az életminőség-javítás, a fenntarthatóság és a városimázs kiemelt programjai megvalósításának szolgálatába kell állítsa.
• Törökbálint Város jövője szempontjából szükséges, hogy területén olyan vállalkozások, gazdasági társaságok telepedjenek meg, amelyek kevésbé a kereskedelem, sokkal inkább a jelentősebb hozzáadott értéket megvalósító termelő tevékenységben találják meg számításaikat. Kiemelten fontos az informatikai és kommunikációs kutatás-fejlesztés, valamint termelés, az egészségipar és a turizmus-idegenforgalom terén új projektek megvalósítása, akár önkormányzati részvétellel is.

Új, hatékony eszközt kell a város vezetésének alkalmaznia: a tudatos településmarketinget. Ez az új megközelítés a városirányításhoz új szemléletet jelent. A célok hatékonyabb elérésének lehetőségét adja a városműködtetés és városfejlesztés minden területén. Mindenhol szükség van a minőség megőrzésére, a fejlődésre és ennek következtében marketingre, mivel nincs olyan település, amelyen ne kellene változtatni, még akkor sem, ha a benne élők teljes megelégedéssel lennének.
A településnek mint „terméknek” helyt kell állnia nemcsak befelé, saját lakossága, helyi vállalkozói felé, de a települések térségi, régiós, országos, európai vagy akár globális versenyében a vendégek, a potenciális lakosok és vállalkozók szempontjából is.
Mi lesz a sorsa a ciklusprogramnak? Mikor tárgyalja a képviselő-testület, és lehet-e beleszólása a lakosságnak, az érintetteknek a programba?
Az április 20-ai ülésen fogja tárgyalni a testület. Azt szeretném, ha oly módon határozna, hogy társadalmi vitára bocsátja az anyagot. Így megteremthető a lehetősége annak, hogy bárki hozzáfűzze véleményét. Már csak ezért sem tekintem „kőbe vésettnek” a javaslatomat. Aztán meg azért sem, mert oly sok minden fog megváltozni a közeljövőben, hogy amúgy is szükség lesz a program rendszeres felülvizsgálatára. Gondoljunk csak bele, hogy a kormányzat hány programmal állt elő ez elmúlt időszakban, s ezek mindegyike érinti, érinteni fogja az önkormányzatokat is.

P.I.



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!