Kerthelység

2008. szept 21.

„Jó kapcsolatok kialakítására törekszem”

Írta: admin Kategória: INTERJÚ

Beszélgetés dr. Horti István jegyzővel

Dr. Horti István szeptember 15-étől tölti be Törökbálint város jegyzői állását. Jelen beszélgetés tulajdonképpen bemutatkozás, hiszen konkrét tevékenységről és eredményekről értelemszerűen még nem tudunk beszámolni, ezekre természetesen a későbbiekben visszatérünk.

– Ön ezt megelőzően Gyál város önkormányzatának közigazgatási-szakmai vezetője volt. Milyen szakmai gyakorlatra tett szert az előző munkahelyein?
– Az elmúlt időszakban hazai és európai uniós pályázatok elkészítésében, közbeszerzési eljárások lebonyolításában vettem részt. Előző munkahelyeimen több évre visszamenően nagy gyakorlatot szereztem abban, hogy minél nagyobb részben tudjon az önkormányzat igénybe venni csatornaépítésekre, útépítésekre, iskolák, óvodák egyéb intézmények felújítására, lakásvásárlásra, társasházépítésre és a közvilágítás korszerűsítésére különböző állami támogatásokat. Mivel a hasznosítható vagyontárgyak száma csökken, az abból befolyó bevétel nem növekszik, ezért a növelés lehetőségét elsősorban a pályázatokon való részvétel erősítésében látom. 1998-tól évente több száz millió forint támogatást sikerült elnyernünk e célokra, és az ebben szerzett tapasztalatomat szeretném az új munkahelyemen is lehetőség szerint minél jobban kamatozatni.
– Itt, Törökbálinton mit tekint a legfőbb feladatának?
– Elsősorban a városban élő, tevékenykedő vállalkozásokkal való jó kapcsolat kialakítását. A jó kapcsolaton elsősorban a mindkét fél számára gyümölcsöző szakmai együttműködést értem. Ilyen lehet az épített környezet védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 30/A §-ában megfogalmazott településrendezési szerződés megkötése. Ez az önkormányzat részére bevételt, a vállalkozó részére pedig biztonságot és kiszámíthatóságot jelent.
– Hogy kívánnak segíteni a polgármesteri hivatal decentralizáltságán?
– Törökbálint Polgármesteri Hivatala jelenleg több épületben – szétszórtan – helyezkedik el. Fontos feladat az új városháza megépítése. Ennek érdekében a város pályázatot nyújtott be, az első forduló eredménye szeptemberre várható. Az első forduló sikeres teljesítését követően kiemelt hangsúlyt kell helyezni a második forduló teljesítésére és a pályázat megvalósulására.
– Hogyan látja a kistérségi szerepet?
– Erőteljesen – agglomerációs városhoz méltóan – részt kell venni a kistérségi munkában. Mindenféle kormányzati törekvés arra irányul, hogy megerősödjék a közigazgatás új szintje, a kistérség. Ügyelni kell azonban arra, hogy az a fajta kormányzati törekvés, amely a jegyzői feladatok 60 százalékát a kistérség központjába kívánja csoportosítani, az agglomerációban, különösen városi szinteknél ne valósulhasson meg. Ez a törekvés jól védhető a baranyai vagy alföldi aprófalvaknál, de egyáltalán nem célszerű városok – különösen agglomerációs városok – esetében.
A város mérete, jelentősége és fejlődési lehetőségei szükségessé teszik önálló okmányiroda létrehozását. Erre a jó példa az előző munkahelyem: közösen hoztunk létre egy új okmányirodát Ócsán, amely a Gyáli okmányiroda kihelyezett részlegeként működik.
– Hol tart az e-közigazgatás ügye az önkormányzatunknál?
– Tovább kell erősíteni az elektronikus közigazgatást. Ennek érdekében törekedni kell az e-közigazgatás 3-as, majd 4-es szintjének elérésére. Célszerű lenne a képviselő-testület minden tagjának, és a szükséges számú köztisztviselőnek notebookot beszerezni, és a képviselő-testületi anyagokat elektronikus formában kiküldeni, kezelni és tárolni. Ezt a megoldást előző munkahelyemen három éve vezettük be, a rendszer korszerű, gyors, olcsó és mindenki kedveli.

Bemutatkozás
1961. november 17-én születtem Kecskeméten. Nős vagyok, gyermekünk nincs. Feleségem kertépítő szakmérnök. Érden lakom.
Eredeti végzettségem útépítő és fenntartó, ennek megfelelően első munkahelyeim ehhez kötődtek. 1980 és 1990 között középiskolai végzettségemnek megfelelően útépítéssel foglalkoztam. Először az Aszfaltútépítő Vállalatnál, majd a Fővárosi Közterület-fenntartó Vállalatnál voltam művezető, építésvezető-helyettes. Jelentősebb munkáim: Belgrád rakpart teljes átépítése, Hősök tere, a Parlament melletti rakpart kockakőburkolata és jelentős számú kerületi út építése.
1990-ben pályázat útján kerültem a Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzat Polgármesteri Hivatalába útfelügyelői munkakörbe. 1992 után főelőadóként foglalkoztam a városgazdálkodási, városfejlesztési feladatokkal. A közigazgatási alapvizsga letétele után 1995-ben beiratkoztam az Államigazgatási Főiskolára, amelyet 1998-ban cum laude végeztem el.
A következő évben jelentkeztem a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi karára, az egyetemen szintén cum laude diplomát szereztem, diplomamunkám a választási eljárás volt.
Az egyetem alatt, 2000-ben közigazgatási szakvizsgát (választott szak a választási eljárás) tettem.
13 éven át a főváros XVIII. kerületében először beosztott főelőadóként dolgoztam, majd 1998-ban csoportvezetői kinevezést kaptam. Az akkori hivatali megoldásnak megfelelően ez vezető beosztásnak számít (a Ktv. szerint nem), hiszen a csoportba nyolc ember tartozott, és önállóan, jelentős gazdálkodási tevékenységet folytatott.
2000-ben kineveztek irodavezető-helyettesnek. Ez már ténylegesen is vezetői beosztásnak számít (a Ktv. szerint: osztályvezető).
2002-ben megpályáztam a megürült irodavezetői állást és megnyertem (a Ktv. szerint: főosztályvezető-helyettes). Az általam vezetett iroda 31 főből állt, fő területe a városgazdálkodás. Az iroda öt szervezeti alegységből állt. A csoportok önállóan – az irodavezető irányításával – látták el feladatukat.
A kerület teljes, mintegy 13 milliárdos évi költségvetéséből az iroda 1,5-2 milliárd forintot használt fel. A felhasználás zömét a képviselő-testület által elfogadott, 10 éves szennyvízcsatorna-építési koncepció megvalósítása jelentette, ezenfelül az iroda tevékenységébe tartozott az utak, járdák, parkok, zöldfelületek, közművek fejlesztése. Ennek kapcsán jelentős tapasztalatra tettem szert a szerződések előkészítésében, megkötésében, a műszaki ellenőrzésben, a munkák átvételében. 1992-ben egyéves képzés után műszaki ellenőri képesítést szereztem.
2004-ben pályázatot nyújtottam be Gyál város önkormányzatához jegyző állásra. A pályázatot megnyertem, 2004. május 18-a óta Gyál város jegyzője voltam. 2005-óta a szakmai előkészítő, véleményező munkát végző kistérségi Jegyzői kollégium vezetői feladatait láttam el.
1992-től a választások ideje alatt a helyi választási irodavezető-helyettes voltam, 2004 óta a választási irodát vezettem.

K.J.


Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!