Kerthelység

2010. nov 30.

Az idősek szolgálatában

Írta: admin Kategória: INTERJÚ

Beszélgetés Török Hammer Katalinnal, a Szociális Iroda vezetőjével

Az idősekkel kapcsolatos megítélés a magyar társadalomban elég ellentmondásos. Hiszen egy oldalról ott a tudás, a bölcsesség, a tapasztalat, amellyel az idősek segíthetik a fiatalokat. Más oldalról viszont gondoskodásra, segítségre van szükségük. Törökbálint önkormányzata mindig is nagy figyelmet fordított az idősek helyzetére. A kötelező és minimálisan elvárható feladatok ellátása mellett számos módon segíti az idősek életét, hozzájárul életkörülményeik, életminőségük javulásához. Ebben az évben is több ilyen akció zajlott a Szociális Iroda közreműködésével, erről kérdeztük Török Hammer Katalin irodavezetőt.
– A Kerthelység hasábjain többször hírt adtunk már az időseket célzó helyi akciókról, elsősorban a Családsegítő Szolgálat munkájával kapcsolatban. A ti tevékenységetek miben különbözik ettől?
– Az idősekkel való törődés, a róluk való gondoskodás mindig is kiemelt figyelmet kapott az önkormányzat részéről. Az természetes, hogy az elesett, beteg vagy magányos idős embereket nem hagyhatjuk magukra. Fontos, hogy az idősebb emberek is megtalálják helyüket a város életében. Számítunk a véleményükre és tapasztalataikra. Ennek a munkának egyik nagy jelentőségű lépése volt az Idősek Tanácsa megalakulása. Ebben a tanácsban ott ülnek az összes időst tömörítő civil szervezetek képviselői, valamint minden olyan terület szakemberei, amelyek munkája valamilyen módon kapcsolódik az idősekhez. A tanács véleményét kértük ki abban a kérdésben is, milyen akciókkal, rendezvényekkel javíthatnánk tovább az idősek életkörülményeit a városban. Így vetődött fel az Agárdi Gyógynap ötlete.
– Mi volt ez pontosan?
– Az Idősek Tanácsa ülésén vetődött fel először, hogy érdemes lenne megvizsgálni a környékbeli gyógyfürdőkkel való együttműködés lehetőségét. Nagy lendülettel láttunk munkához, és már az első nekifutásra kiderült, hogy az Agárdi Gyógyfürdőnél nyitott kapukat döngetünk kezdeményezésünkkel. Az eredeti elképzelés az volt, hogy egy szerződés keretében a fürdő kedvezményes belépést biztosít a törökbálinti lakcímmel rendelkező nyugdíjasok részére. Mivel egy ilyen szerződésnek jelentős anyagi vonzatai is vannak, úgy éreztük, az alapos előkészítés érdekében mindenképpen kell tartanunk egy próbalátogatást, amelyen a kedvezményezettek, az idősek is részt vesznek, kipróbálják és véleményezik a fürdő kínálta lehetőségeket.
– Ez volt tehát az első Agárdi Gyógynap.
– Igen. Az Idősek Tanácsa által delegált közel ötven nyugdíjassal látogattunk el a fürdőbe, ez alkalommal az önkormányzat által bérelt busszal utaztunk. A megérkezés, jegyváltás után mindenki szabadon kipróbálhatta a fürdő szolgáltatásait, és egy egyszerű, de ízletes ebéd is várta a résztvevőket, majd ismét szabad program következett. A délutáni órákban indultunk haza a busszal. A kirándulásnak nagy sikere volt, a résztvevők nagyon jól érezték magukat és örömmel fogadták a lehetőséget, hogy a későbbiekben is kedvezményesen juthatnak fürdőbelépőhöz.
– A sikeres próbát szerződéskötés követte?
– Igen, aláírtuk a szerződést, amelynek keretében minden törökbálinti lakhellyel rendelkező nyugdíjas fél áron veheti meg a belépőt a fürdőbe a hét öt napján, hétfőtől péntekig. A díj másik felét minden hónapban összesítve önkormányzat egyenlíti ki. A tervek szerint ezenkívül évente kétszer az önkormányzat is szervez az elsőhöz hasonló egészségnapot az agárdi fürdőbe, ahol a résztvevőket az önkormányzat által bérelt busz szállítja le Agárdra, és ezeken a napokon az ebédet is biztosítjuk.
– Ha valaki önállóan szeretne utazni, milyen lehetőségei vannak?
– Tudomásom szerint legtöbben vonattal utaznak. A Kelenföldi pályaudvarról naponta több vonat is indul Gárdonyba, ahonnan menetrendszerű busszal lehet eljutni az agárdi fürdőhöz. A menetrendekről azonban mindenképpen érdemes előre tájékozódni.
– Törökbálint polgárai honnan tájékozódhatnak az önkormányzat által biztosított lehetőségekről?
– Szeptemberben megjelent a várva várt Szociális Kalauz, amelyben az ellátásokon túl sok hasznos információ is található. Terveink szerint ez a kalauz minden évben megjelenik az aktuális, pontosított információkkal.
– Az önkormányzat számos irodája a közelmúltban kiköltözött a GL Outlet területére, de a Szociális Iroda és az ügyfélszolgálat itt maradt a rendőrség mellett, a régi Elmű-épületben.
– Örülök, hogy sikerült itt maradnunk, hiszen bár a közlekedés a GL Outlethez megoldott, az időseknek, mozgásukban korlátozottaknak vagy akár a babakocsival érkező anyukáknak egyszerűbb a városközpontban intézni ügyeiket. Ügyfélszolgálatunk számos olyan ügyben is tud segítséget adni, ami nem tartozik közvetlenül az önkormányzat hatáskörébe: tájékoztatókkal, nyomtatványokkal állunk ügyfeleink rendelkezésére.
A hivatal belső átszervezése eredményeként a Szociális Iroda foglalja magában a szociális ügyek intézésén túl az ügyfélszolgálatot, valamint a hagyatéki ügyintézést. Erős, szakmailag jól képzett és elhivatott csapat jött létre, amelyre mindig számíthatok és így mindig legjobb tudásunk szerint állunk a törökbálinti lakosok rendelkezésére. Forduljanak hozzánk bizalommal!



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!