Kerthelység

2010. ápr 30.

Törökbálint pénzügyei

Írta: admin Kategória: INTERJÚ

Az önkormányzat a februári ülésén elfogadta a város idei költségvetését. Azóta eltelt két hónap, a büdzsé működésének tapasztalatairól kérdeztük Elek Sándor képviselőt, a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság elnökét.

– Milyen arányú volt a költségvetési rendelet támogatottsága a képviselők körében?
– Idén nem volt egyhangú a döntés, de a nagy többség támogatta. A Fidesz-KDNP frakció  mellett a MSZP-CIF frakcióból is érkezett három támogató szavazat. A Független Platform Egyesület két képviselője –  számomra érthetetlen módon – látszatkifogásokra hivatkozva tartózkodott. Végül is úgy gondolom, hogy ez a támogatottsági arány nem rossz, a rendelet tervezete, a mellékletekben bemutatott táblázatok az óvatos tervezés elvének szem előtt tartásával születtek. Az előterjesztő polgármester figyelembe vette a januári ülésen az első olvasat kapcsán tett észrevételeket.
– Hagyomány, hogy nem egyetlen alkalommal tárgyalja a képviselő-testület a költségvetést? Most is említette a januári ülést és az ott szerepeltetett „első olvasatot”.
– Szerintem ez egy jól bevált módszer. Voltaképpen nem is első és második olvasatról van szó, hiszen a testület az első tervekkel már a megelőző év decemberében találkozik. Az államháztartásról szóló törvény szerint ugyanis a polgármesternek november 30-áig be kell nyújtania a következő  évi költségvetést megalapozó koncepciót. Ez ugyan nem tartalmaz még rendeletszöveget, meg táblázatokat is csak nagyon nagy vonalakban, de meghatározza azokat az alapelveket, amelyek figyelembevételével kell a költségvetés számadatait összeállítani. A koncepció voltaképpen a költségvetés legnagyobb tételét jelentő működési költségek számításához, tervezéséhez nyújt támpontot. Kellett is ez idén, mert nagyon sok minden megváltozott a közszféra –  közalkalmazottak és köztisztviselők – számára adható  személyi juttatások terén, elsősorban a kormányzat által bevezetett megszorítások, adóztatások kiterjesztésével.
– Milyen végösszeggel számol a költségvetés, és sor kerül-e idén hitelfelvételre?
– A költségvetés főösszege – bevételi és kiadási oldalon egyaránt – 7 milliárd 530 millió 628 ezer forint. Számoltunk fejlesztési hitel felvételével, ennek összege 1 milliárd 159 millió 324 ezer forint. A hitelfelvételre közbeszerzési eljárást kell indítani, erről a képviselő-testület várhatóan az áprilisi ülésén hoz döntést. Itt érdemes megjegyezni, hogy a hitelfelvétellel szemben áll egy közel ezzel azonos mértékű  céltartalék, 1 milliárd 092 millió 150 ezer forint összegben. Ez az egyensúly teremti meg gazdálkodásunk biztonságát.
A polgármesteri hivatal – és az általa ellátott olyan szakfeladatok, mint a közvilágítás, temetőfenntartás, háziorvosi és gyermekorvosi szolgálat, védőnők, fogorvosi szolgálat, parkfenntartás, hulladékgyűjtés, útfenntartás – működtetésére összesen 1 milliárd 964 millió forintot terveztünk.
Az intézmények fenntartása (bölcsőde, óvodák, iskolák, művelődési ház, könyvtár stb.) várhatóan 1 milliárd 861 millió forintba fog kerülni.
– Milyen bevételek állnak ezzel szemben, mi biztosítja e kiadások fedezetét?
– Bevételeink jelentősen nagyobb része a helyi adókból származik: 3 milliárd 999 millió forintot tervez a költségvetés. Azt kell mondanom, hogy gyakorlatilag elenyésző az a személyi jövedelemadó rész, amelyet az állam átenged az önkormányzatnak, mindösszesen 311 millió forint. (Csak összehasonlításként: a törökbálintiak 2008-ban közel 7 milliárd forintot fizetnek be az államkasszába csak személyi jövedelemadó formájában!) Az önkormányzati alapfeladatok ellátásához az állam mindössze 569 millió forinttal járul hozzá, de ebből 417 millió forintot azonnal vissza is vesz az önkormányza­tok közötti úgynevezett jövedelemkülönbség mérséklése címén. Így tehát – írd és mondd – 152 millió forint az egyenleg, ez áll szemben az ellátandó feladataink összesen közel 4 milliárd forintos költségeivel.
Költségvetésünk egyébként számol az Égett-völgyi önkormányzati tulajdonú ingatlan egy részének eladásával is.
– Az első  bevételek már a március 15-ei helyi adófizetési határnappal kellett, hogy jelentkezzenek. Mik a tapasztalatok?
– Több mint 1,7 milliárd forint helyi adó befizetése történt meg. Ez biztató kezdet, de a mértékadó ítéletet csak május 31-e után mondhatjuk ki. A márciusi adóelőleget ugyanis a tavalyi év adóelírása alapján kellett teljesíteniük a helyi cégeknek. A tavalyi adóév végleges elszámolása május 31-én következik. Ekkor derül ki, hogy volt-e tavaly, ha igen, akkor mennyi adótúlfizetése a helyi vállalkozásoknak. Ha volt, akkor lesznek olyanok, amelyek adót fognak visszaigényelni.
– A közelmúltban döntött a képviselő-testület arról, hogy megindítja egy új iskola, sportcsarnok és uszoda megépítését. Erre honnan lesz pénz?
– Ezt a beruházást építési koncesszió formájában kívánjuk megvalósítani, ami azt jelenti, hogy az önkormányzat biztosítja a telket, amelyre magánbefektető építi meg a létesítményt. A város lényegében 2012-től kezdi fizetni az építés és a létesítmény működtetésének költségét nyolc éven keresztül. Ez nem lesz kis összeg, mintegy évi 1,4 milliárd forint, de úgy ítéltük meg, hogy városunknak elengedhetetlenül szüksége van az új iskolára, mert iskoláskorú gyermekeinket két év múlva már nem tudjuk hova elhelyezni.
Ha az iskola építés miatt bármi nemű likviditási probléma merülne fel, abban az esetben még mindig lehetőségünk van arra, hogy más fejlesztési feladatokat elhalasszunk.

M.I.


Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!