Kerthelység

2008. júl 30.

Rendeződhet a MÁV-állomás környéke

Írta: admin Kategória: INTERJÚ

XXI. századi elektronikus, információs pontra pályázunk

A MÁV-állomás és a téglagyár környékének állapotáról, valamint a város egyes területeinek forgalomtechnikai problémáiról Rothauszky Györgyné képviselő asszonnyal beszélgettünk.

– Képviselő asszony, az ön körzete a MÁV-telep, a téglagyár környéke, a Malom-dűlő, a Bajcsy-Zsilinszky út egy része, a Köztársaság tér, valamint a Kerekdomb utca alsó szakasza. Melyek azok az ügyek, melyek leginkább foglalkoztatják az ott élőket?
– Hol is kezdjem? A körzetben tapasztalható gondok, problémák évek óta gyakorlatilag változatlanok: a MÁV-állomás lerobbant állapota, a Bajcsy-Zsilinszky út–Vasút utca kereszteződésének forgalmi problémái, a téglagyár lakosságot rendkívül zavaró működése, a Malom-dűlővel kapcsolatos gondok. Az előző rövid ciklusban számos előterjesztést készítettem ezek megoldására, de az időközi választások miatt csak a benyújtásukig juthattam el. Az új képviselő-testület viszont rendkívüli megértéssel és segítő szándékkal viszonyul a 9-es választókörzet problémáihoz, hiszen ezek közül jó néhány nemcsak a választókerületben élők életét keseríti meg, hanem az egész települését. Itt elsősorban a forgalomtechnikai kérdésekre és a téglagyárra gondolok.
– Hivatalosan meg nem erősített hírek szerint bezár a téglagyár. Az olvasók megtudhatnának erről pontosabb információkat?
– Hivatalos információim még nekem sincsenek. Különböző informális csatornákon keresztül hallottam, hogy a termelés valóban megszűnik, a gyárban leszerelik a gépeket, és más országba szállítják. A törökbálinti telephelyen a megrendelések hiánya miatt összegyűlt tégla értékesítése történik. A dolgozók döntő többségének már fel is mondtak. Egyelőre nem lehet tudni, mi lesz a gyárépülettel, lehet, hogy néhány évig zárva marad. Ha a termelés valóban megszűnik, az jó hír a környéken élő törökbálintiaknak, hiszen – különösen hétvégén – a gyár tevékenysége nagyon zavaró volt, sokan kerestek meg engem is panasszal. Még az előző testületben kezdeményeztem, szólítsuk fel a téglagyárat, hogy legalább hétvégén szüneteltesse a termelést, de süket fülekre találtam. Úgy tűnik, ez a probléma a gyár bezárásával most megoldódik.
– A MÁV-állomás és környéke is elég elhanyagolt állapotban van. Itt mikor válható változás?
– Ebben az ügyben is jó hírekről számolhatok be. A képviselő-testület támogatta az előterjesztésemet a Téglagyár utca és a MÁV-állomás környékének rendezésére, sőt 25 millió forintot el is különített a költségvetésünkben erre a célra. A határozatban rengeteg javaslatot fogalmaztunk meg az állomás környékének rendezésére, amelyeket Turai István polgármester a MÁV képviselőivel folytatott tárgyalásokon eredményesen képviselt. Ezek alapján a MÁV lehetségesnek tartja, hogy az állomás épületét a település rendelkezésére bocsássa, illetve az államreform operatív program keretében közösen pályázzunk elektronikus információs pont kialakítására. Ez azt jelenti, hogy az állomás épületén belül kialakíthatunk egy XXI. századi információs terminált, ahol az utazó az internet-hozzáférésen keresztül a menetrendeket az egymásra épülő szinteken való átszállások követésével megtekintheti, illetve egyéb elektronikusan intézhető ügyeit is elintézheti.  Ezenkívül a MÁV esőbeállót tervez építeni a vágány mellé, és az épület környezetét is rendbe hozná. A rendelkezésünkre álló 25 millió forint egy részéből pedig az állomás melletti parkoló állapotán javítanánk. ­Hosszabb távon a parkolást a töltés túlsó oldalán, a Nestlé mellett oldanánk meg, így a Vasút utcaiak életét a forgalom nem zavarná.
– Említette, hogy a Téglagyár utcával kapcsolatban is voltak javaslatai.
– Igen, és már elkészült a járda a téglagyári buszmegállótól, az utca bevezető szakaszán megtörtént a parkosítás, a közvilágítás kiépítése pedig július végén kezdődik. Ha már a járdáknál tartunk, nagyon örülök, hogy a Bajcsy-Zs. úton a Hörpitől egészen a Vasúti hídig szintén kiépült, hiszen ezt az ott lakóknak megígértem. Továbbá rendeződött a járda a Bajor G. utcán, a Semmelweis utcától a Kisfaludy utcáig.
– A forgalomtechnikai kérdések sorában fontos a Bajcsy-Zs. út–Bajor G. utca kereszteződése.
– Ez fontos kérdés. Az elénk került tanulmányterv nem adott megnyugtató választ egy körforgalom kiépítésére. Mivel a Bajor G. utcáról a terv alapján még mindig nem megoldott a kihajtás, további változtatásokra – a képviselői javaslatok alapján – visszaadtuk a tervezőnek. Számomra fontos, hogy ennek a körforgalomnak ne legyen leágazása a Vasút utca felé, mert ezzel lehetőséget biztosítanánk arra, hogy az autósok a Vasút utcát használják egérútnak, amivel elviselhetetlen forgalmat zúdítanánk a Vasút utcára. A Bajcsy-Zs.–Vasút utca kereszteződésének biztonságossá tételét tavaly májusban kértem az akkori polgármestertől, de ebben az ügyben nem történt intézkedés. Ugyanebben az előterjesztésben kértem a Téglagyár utcai és a Vasút utcai buszmegállónál zebra kialakítását is. Bár a zebrák esetében már készül a megvalósíthatósági tanulmány, ennek ellenére szeretném ezt az előterjesztést újra benyújtani.
– A Köztársaság téren bezárt az ABC. Mi lesz az ingatlan további sorsa?
– Az ABC területén épülő új épülettel kapcsolatban elég riasztó hírek hallatszottak. A lakók kerestek meg azzal, hogy próbáljak valamit tenni annak érdekében, hogy az oda tervezett óriási épület – mely az ott élőket nagyon zavarná – ne épüljön meg. Sikerült elérni, hogy az építmény csökkentett méretben épülhessen meg, ugyanakkor az önkormányzat szolgálati célra lakásokhoz jusson benne.
– A választó körzet régi problémája, hogy az M7-es autópálya miatt a zajterhelés rendkívül erős. Lát-e lehetőséget az ott lakók nyugalmának biztosítására?
– Nemcsak az M7-es, hanem a vasút által keltett zaj is zavarja az ott élőket. Szorgalmazni fogom, hogy mindkét viszonylatban a zajvédő falak a lehető leghamarabb megépüljenek. Ez nem önkormányzati feladat, de az állami szervek felé folyamatosan jelezni kell a problémát.

K.J.


Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!