Kerthelység

2010. feb 28.

A főutcától a Fő utcáig

Írta: admin Kategória: INTERJÚ

Megjelent a hír, hogy  a város uniós támogatást nyert a Fő utca rehabilitációja elnevezésű projekt megvalósítására. Az ezzel kapcsolatos tervekről és feladatokról Gyarmati Mihállyal, az önkormányzat Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottságának elnökével beszélgettünk.

– A térképen úgy látszik, hogy nincs is ilyen utca Törökbálinton. Hogyan alakult ki ez a fejlesztési igény?
– Törökbálintnak jelenleg nincs sem Fő utca nevű, sem főutca funkciójú közterülete. De nem volt ez mindig így. 60 évvel ezelőttig mindkettővel rendelkezett. A mai Munkácsy Mihály utca nevet a második világháború után kapta az addigi Fő utca helyett. Akkor sok más, jellegzetesen helyi jelentőségű személyről elnevezett környező utcát is átneveztek. A  Zimándy utca Dózsa György, a Grimm Ferenc utca József Attila, a Walla József utca Bartók Béla nevét kapta, a Győri Sándor tér pedig Szabadság tér lett.
– A Munkácsy utcában sétálva ma lehangoló látvány fogadja az embert: lepusztult épületek sora, néhány kis forgalmú  üzlet. Nehéz elképzelni, hogy milyen lehetett néhány évtizeddel ezelőtt, amikor még a falu központja volt. Vissza lehet ezt hozni? Milyen lehetőségeket lát erre?
– A Fő utca sorsa merőben másként alakult a második világháború után, mint a többi utcáé. A falu minden utcája fejlődött, szépült, de a régi Fő utca lassú, de állandó sorvadás áldozata lett. Háromnegyed évszázad alatt visszafejlődött minden szolgáltatása, leromlott az utcakép is. Megszűnt a HÉV-végállomás, bezárt mind az öt vendéglője, nincs már hat vegyeskereskedés, három trafik, három fodrászat, négy pékség, négy zöldséges, négy hentes, két szabóság, cipész, fényképész, cukrászda, mint 1944-ben. Viszont megmaradt az igény, hogy a mai kor színvonalának megfelelően ismét legyenek kisvárosi üzletek, szolgáltatások, mint más hazai kisvárosban, vagy akár Budaörsön. Hiányoznak a vendéglátó-ipari, a banki, az idegenforgalmi, a kiskereskedelmi, a háztartási javító, elektronikai stb. szolgáltatások. Szeretnénk elérni, hogy e kellemes erdei háttér előtt újra főutca alakuljon, ahol sétatér, kiülős vendéglők, kisvárosi szolgáltatások sora várja  a város lakóit és az ide látogatókat. Ezt kellene feléleszteni funkcióbővítéssel, de az értékek megőrzésével. Védeni kell a kialakult utcaszerkezetet, beépítési módot, a helyi védelem alá tartozó néhány teret, épületet, szobrot, keresztet, vagyis múltunk emlékeit. E célt szolgálja az épített környezet védelméről szóló helyi rendeletünk is. A fejlesztések csak e keretek között képzelhetők el és valósíthatók meg.
– Milyen új épületek megjelenése emelné kisvárosi főutcává a mai lepusztult környezetet? Milyen utcaképet álmodna ide?
– A településközpontra vonatkozó érvényes szabályozási terv előírja a lehetséges beépítési módokat. Kívánatos lenne, hogy a zárt sorú beépítés mellett földszint plusz emelet vagy tetőtér-beépítés kínálta lehetőségekkel élnének a tulajdonosok és az ingatlanfejlesztők. Ez a beépítési mód biztosítaná azt a vonzó lehetőséget, hogy az utcafronti földszinti üzlet vagy szolgáltatás, emeleti/udvari lakás kialakítás legyen általános ebben az utcában. Ez lenne egy élhető kisvárosi főutca modellje, ez a végső célja a várhatóan beinduló fejlesztéseknek. Ugyanez a modell figyelhető meg a szomszédos Budaörs főutcáján is, ahol egyre több kétszintes ház épül úgy, hogy a földszintjén üzlet vagy bankfiók működik.
– Milyen közterületi fejlesztések, rekonstrukciós munkák várhatók a Munkácsy utcában?
– Az első teendő a közterületek rendezése, a közművek rekonstrukciója. Időrendben először a közművek felújítása, korszerűsítése szükséges, amelyet majd követnek az út-, parkoló-, járda-, térrendezések és a parkosítások. Új helyen építjük ki az Alsóerdősor utca–Szabadság tér közötti szakaszon húzódó patakmedret. A jelenlegi kőboltozatos árok helyett vasbeton zártszelvényben folyik majd a Hosszúréti patak mellékága. Kicseréljük az utca – nem környezetbarát – azbesztcement anyagú ivóvíz-gerincvezetékeit. A Szent István utcától a Dózsa György utcáig átépítjük a falazott, fedett árkokat. 165 cm, illetve 80 cm átmérőjű új zárt gerinchálózatban biztosítjuk a felszíni csapadékvizek elvezetését. Természetesen folytatjuk a művelődési ház körzetében már megvalósított légkábel-kiváltási munkákat. Minden vezetékrendszer (áram, telefon, kábeltévé) föld alá kerül. Csak a kandeláberek jelennek meg a felszínen, de minden ingatlan földkábeles bekötést kap. Végre lehetőség lesz arra, hogy a fasorok teljes szépségükben fejlődhessenek, ne pedig torzóként csúfítsák az utcaképet. Jelenleg ugyanis a légvezetékek biztonsága érdekében évente meg kell nyírni a fák koronáját. A föld alatti közműkiváltási és átépítési munkák után új díszburkolatos parkok, járdák épülnek. Megújulnak az út- és parkoló felületek is, továbbá új parkokat és zöldfelületeket alakítunk ki.
– Tudomásunk szerint tartoznak a pályázathoz magasépítési feladatok is. Milyen létesítmények megvalósítása várható?
– A Fő utca rehabilitáció első ütemében, még 2006-ban hárommillió eurós támogatással a művelődési ház és a könyvtár épült újjá. Most a városháza van soron. E létesítmény a Munkácsy utca 72–76. számú ingatlanokon valósul meg, mintegy 3000 négyzetméter alapterületen. Az új épületben ismét együtt lesz a hivatal minden egysége, a mai, öt épületben való széttagoltság megszűnik. Szintén szerepel a tervben a műemléki környezetben lévő plébániaépület Pelsőczy utcai szárnyának felújítása.
–  A Munkácsy utcában és közvetlen közelében kialakult oktatási, kulturális, egészségügyi, egyházi létesítmények bizonyos alkalmakkor jelentős forgalmat gerjesztenek. Ehhez most még nagyobb igazgatási létesítmény kapcsolódik, ezzel pedig további járműforgalom társul. Hogyan kezelhető ez a probléma ebben a zsákutcás környezetben?
– A nagy járműforgalom az intézmények vonzása miatt keletkezik, kifejezetten időszakosan. E probléma kezelésére központi parkolót tervezünk létrehoznia a Kálvária domb melletti belső területen, ahonnan gyalogosan közelíthető majd meg a művelődési ház, a Zimándy iskola és a városháza is. El kell érnünk, hogy e parkoló járművel való megközelítése ne a Munkácsy utca felől, hanem új feltáró utca létesítésével, lehetőleg a Szent István utca felől történjen. Így tartósan tehermentesíthetjük a Dózsa György és a Munkácsy utcát, nemcsak annak rekonstrukciója idejére, de a reményeink szerint pezsgő főutcává válása idején is.
– Mik a projekt költségmutatói és mikorra várható a Munkácsy utcát érintő munkák elindulása és befejezése?
– A teljes projektköltség 2 milliárd 65 millió forint. Ebből 833 millió az elnyert pályázati támogatás, ami akkor válik ténylegessé, amikor megszületik a támogatási szerződés a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és a város között. Reményeink szerint erre még az első negyedévben sor kerül. A befejezés határideje az aláírástól számított 18 hónap.

M.Gy.


Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!