Kerthelység

2010. feb 28.

Az internetes vásárlás fogyasztóvédelmi szabályai

Írta: admin Kategória: Fogyasztó és állampolgár

Napjainkban egyre többen próbálnak időt és pénzt spórolni azzal, hogy interneten vásárolnak. Ugyanakkor az így kötött ügyletek esetében a vevőnek mindenképpen nagyobb körültekintéssel kell eljárnia.  Jogi tanácsadónkat arról kérdeztük, milyen alapvető fogyasztóvédelmi szabályok vonatkoznak az internetes vásárlásra.

– A szavatosság vagy a jótállás alapvető garanciális szabályai természetesen az interneten történő vásárlás esetén is védik a fogyasztókat, de fontos kiemelni néhány, az úgynevezett távollevők között kötött szerződésekre vonatkozó speciális szabályt. Talán ezek közül is a két legfontosabb az, hogy a fogyasztó a szerződéstől nyolc munkanapon belül indokolás nélkül elállhat, valamint az, hogy a vállalkozót terheli annak bizonyítása, hogy a vásárlás lebonyolítása során a jogszabály által megkövetelt tájékoztatási kötelezettségének eleget tett.
– Mit takar pontosan az elállási jog?
– Ez azt jelenti, hogy a vásárolt termék kézhezvételének napjától (illetőleg ha a kereskedő jogszabályban előírt írásbeli megerősítése még nem történt meg, akkor annak napjától) számított nyolc munkanapon belül bármikor meggondolhatja magát a vásárló és visszaküldheti a terméket anélkül, hogy döntését bármivel is indokolnia kellene. Szolgáltatás vásárlása esetén a nyolc napot a szerződéskötéstől (illetőleg az írásbeli megerősítés) kell számítani.
– Milyen interneten vásárolt termékre vonatkozik az elállási jog?
– Abban az esetben, ha a felek nem állapodnak meg ettől eltérően, a jogszabály egyes termékek esetén kizárja az elállás jogát. Így nem lehet elállni hírlap, folyóirat, időszaki lap vásárlásakor; hang-, képfelvétel, valamint számítógépes szoftver vétele esetén, ha a termék csomagolását már felbontották; a fogyasztó személyéhez kötött vagy az ő utasításai alapján, kifejezetten az ő kérésére készült termék esetén; a gyorsan romlandó vagy természeténél fogva vissza nem szolgáltatható termékek esetén; szerencsejáték-szerződés esetén; akkor, ha az értékesített termék ára a kereskedő által nem irányítható pénzpiaci ingadozásoktól függ, valamint szolgáltatás értékesítése esetén, ha a szolgáltató teljesítését az elállási határidő letelte előtt a fogyasztó beleegyezésével már megkezdte.
– Hogyan élhetünk elállási jogunkkal?
– Jogszabály az elállásra nem ír elő írásos formát, de természetesen célszerű írásban is közölni elállásunkat.
– Milyen következményekkel jár az elállás?
– A vállalkozás az elállás közlését követően haladéktalanul, de legkésőbb harminc napon belül köteles visszatéríteni a fogyasztó által kifizetett összeget. Fontos azonban tudnunk, hogy a termék visszaküldésének költségeit a vásárlónak kell fedeznie.
– Milyen szabály érvényesül akkor, ha a terméket vagy szolgáltatást hitelre vettük?
– Ha a termék vagy szolgáltatás árát akár részben is a vállalkozás által nyújtott hitel fedezi, akkor az elállás közlésével a vásárló hitelszerződését is felbontja. Ebben az esetben a fogyasztó nem köteles megtéríteni a vállalkozásnak a fogyasztási kölcsönszerződés felbontásából eredő kárát, és tőle kamat vagy egyéb költség sem követelhető.
– Követelhető-e a fogyasztótól a számára kérése nélkül megküldött termékért utóbb fizetség?
– Nem. A jogszabály kifejezetten rögzíti, hogy a vállalkozás nem követelhet a fogyasztótól ellenszolgáltatást, ha számára olyan terméket értékesít, amelyet a fogyasztó korábban nem rendelt meg. A vásárló nyilatkozatának elmulasztása nem értelmezhető a vállalkozó ajánlatának hallgatólagos elfogadásaként.

dr. Moravcsik Krisztina
Iroda:  2040 Budaörs,
Szivárvány u. 3. fsz.
Telefon: 20/414-3343



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!