Kerthelység

2010. jan 30.

Kompetenciaalapú oktatás – már az óvodákban is

Írta: admin Kategória: ESEMÉNYEK

A törökbálinti oktatási intézmények közül először a Zimándy Ignác Általános Iskolában került sor a kompetenciaalapú oktatási módszer fokozatos bevezetésére, ettől az évtől pedig a Bóbita óvoda egyik csoportjában is ilyen rendszer szerint folyik majd a gyerekek nevelése. A módszer bevezetéséről a karácsonyi szünet előtt tartottak tájékoztatót az óvodában.

Pénzes Józsefné óvodavezető rövid bevezetője után Csuka Attila alpolgármester tekintette át a Bóbita óvodában az elmúlt években megvalósult fejlesztéseket. Az óvoda nem csak módszertani tekintetben áll változás előtt, hiszen hamarosan sor kerül az új, hatcsoportos óvoda épületének átadására az Árpád utcában, ahol a költözködés után egy különleges, a XXI. század igényeit is kielégítő épületben folytathatják a gyerekek oktatását, nevelését.
Ezt követően Hajdu Ferenc alpolgármester osztotta meg tapasztalatait a jelenlévőkkel. Felhívta a figyelmet, hogy minden, az oktatásban bevezetett paradigmaváltás tulajdonképpen olyan különleges kísérlet, amelynek gyermekek az alanyai. Éppen ezért nagyon körültekintően, fokozatosan kell bevezetni a módszertani változtatásokat. Mint elmondta, a Zimándy Ignác Általános Iskolában már évek óta, fokozatosan sor került a kompetenciaalapú oktatás bevezetésére, és a tapasztalatok pozitívak. Az iskolában negyedévente elvégzett felmérések azt mutatják, hogy a gyerekek megfelelően fejlődnek.  A biztos ismeretanyagra alapozott, a képességeik fejlesztésén és ezek kihasználásán alapuló oktatás lehetővé teszi, hogy a megszerzett tudást számonkéréskor megfelelően vissza is tudják adni.
A meghívott előadó, Barlai Róbertné az óvodai kompetenciaalapú programcsomag előnyeit, hozadékát mutatta be a gyerekek és az óvodapedagógusok számára. Mint a program országos bevezetésében részt vevő folyamat-tanácsadó, kiemelte, hogy az új módszer bevezetésének sikere az óvodapedagógusok és a módszert kidolgozó módszertani szakemberek együttműködésén is múlik. A program ajánlásokat fogalmaz meg, amelyeket a pedagógus saját csoportjára formálhat, a gyerekek, igényeinek megfelelően használhat fel. Paluska Gyuláné, a Bóbita óvoda óvodapedagógusa – aki elsőként vállalkozott arra, hogy csoportjával az új program szerint dolgozik – a módszertani továbbképzés tapasztalatairól számolt be. Mint elmondta, az oktatás során örömmel tapasztalta, hogy a módszerek jelentős része nem ismeretlen számára, hiszen a sarokpontok eddig is irányelvként szolgáltak az óvodai nevelésben. Inkább csak az összefoglaló rendszer, a szemlélet változott valamelyest. Az elsőre talán kicsit ijesztőnek tűnő több száz oldalas programcsomagból pedig sok jó ötletet gyűjtött.
Ott ültek a vendégek között a szülők is, illetve hivatalosak voltak azok az iskolai tanítók, tanárok, akiknek már van tapasztalatuk a kompetenciaelvű oktatás terén. Így alkalom nyílt a közös beszélgetésre, mindenki feltehette kérdéseit a szakembereknek.



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!