Kerthelység

2009. szept 30.

A városképet gyökeresen megváltoztató fejlesztések

Írta: admin Kategória: INTERJÚ

Lassan belépünk az év utolsó negyedébe. Az talán még korai, hogy az eltelt év önkormányzati fejlesztései teljesüléséről számvetést készítsünk, de a jövő év kiemelt feladatairól már minden bizonnyal beszélhetünk, hiszen ezeknek az előkészítése – láthatóan – megkezdődött. Erről beszélgettünk Csuka Attila alpolgármesterrel.

– A bevezetőben említettekre reagálva: ez így van. Miközben kihasználva az építésre alkalmas jó időt, gőzerővel dolgozunk az idei célkitűzések megvalósításán, már szorgalmasan alapozzuk a 2010-es esztendő feladatait. Ha röviden kellene jellemeznem, mire kell a fejlesztés során koncentrálnunk, azt mondanám: egyik az intézményfejlesztés, a másik pedig a közlekedési csomópontok fejlesztése.
– Kezdjük a közlekedést érintő jövő évi fejlesztési elképzelésekkel.
– A 2010-re tervezett közlekedésicsomópont-fejlesztés sokrétű, összetett feladat. Eredményeképpen a város szinte átalakul, megújul. Azok az utcák és csomópontok, amelyeket a törökbálintiak már régóta szeretnének jobb állapotban látni, biztonságosabbakká válnak, járhatóbbak lesznek. Kezdjük mindjárt a településkép szempontjából legmeghatározóbb beruházással, a főutca rehabilitációjával. Ahogy arról már hírt adtunk, eredményesen vettünk részt azon az uniós pályázaton, amely lehetővé tette, hogy az önkormányzati forrásaink mellett pénzt szerezzünk az új polgármesteri hivatal felépítéséhez, a Munkácsy M. utca rehabilitációjához, illetve a katolikus egyház közösségi épületének hátralévő létrehozásához. Ennek a pályázatnak az első fordulója már lezárult. Arról értesültünk, hogy – a tervezett összegnél kevesebb – 800 millió forint támogatáshoz juthatunk. Most fejeződik be a pályázat második fordulója. Várhatóan az év utolsó hónapjaiban kötik meg velünk a támogatási szerződést, ezután a Városfejlesztési Zrt. munkatársai elindíthatják a közbeszerzési pályázatot a feladat teljes körű megvalósítására. Ha a közbeszerzést időben lebonyolítjuk, talán már tavasszal elkezdődhet a Munkácsy M. utca–Főutca olyan megújulása, amiről már régen álmodott a település. Gyakorlatilag a Felsővártól a Szabadság térig teljes szélességében átalakul a főutcánk. Parkolókat, járdákat, zöldfelületeket alakítunk ki, a csapadékvíz elvezetését zárt rendszerűvé alakítjuk, az elektromos vezetékeket a légkábelek megszüntetésével a föld alá visszük. Az egész utca új burkolatot kap. A projekt részeként a jelenlegi polgármesteri hivatallal szemben (a mai épületek bontása után) megépül az új hivatali épület. Ezzel pedig megszűnik a jelenlegi hivatali széttagoltság. A polgárok egy helyen, egy épületben intézhetik majd ügyes-bajos dolgaikat. A feladat láthatóan grandiózus. Az építkezések alatt nagyon komoly szervezésre, a fejlesztéssel érintett területen élők türelmére, megértésére lesz szükség, hogy a közlekedést működőképes állapotban tarthassuk, és a törökbálintiaknak (különösen pedig a Főutca környékén élőknek) a lehető legkevesebb kellemetlenséget kelljen ez alatt az idő alatt elviselniük. Itt nem lehet szó rögtönzésről. A Munkácsy M. utca szakaszos lezárásához, illetve ennek kapcsán az egyéb (szükséges) elterelések kimunkálásához a képviselő-testület elkészíttetett egy forgalomtechnikai tanulmányt, amelyet a szeptember 3-ai ülésén már meg is tárgyalt. Az elkészített dolgozat alapos, körültekintő. A tanulmány egyik érzékeny pontja a buszvégállomás ideiglenes áthelyezésének kérdése. A forgalomtechnikai javaslat – az utcafelújítás idejére – az ideiglenes buszvégállomást a Bartók B. utcában jelölte ki, amit a képviselő-testület nem fogadott, nem fogadhatott el. Felkérte a szakmai anyag készítőit, hogy végezzék el a további területek vizsgálatát. Közülük az egyik a Munkácsy M. utca vége, Géza fejedelem út, Szabadság tér környéke (a zöld terület a Kossuth közig), a másik a Mérleg tér környéke. (Ez utóbbi helyszín azért problémás, mert itt tervezzük megépíteni a Bálint Márton Általános és Középiskola Tagiskoláját, amelynek közbeszerzési eljárása már elkezdődött.) Kétségesnek látszik, hogy ennek az óriás projektnek a kijelölt területén bármi más elhelyezhető lenne. Nem része a Munkácsy M. utca rekonstrukciójának a Szabadság tér csomópontjának rendezése. Ha valamikor rendezni akarjuk ezt a sokat bírált csomópontot, akkor éppen most lenne rá mód. Megrendeltük a csomópont körforgalmi kialakításához a terveket. Reményeink szerint ezek engedélyezése után a Munkácsy M. utca felújítása befejező szakaszában a körforgalom is megvalósítható.
– Az ön által említett óriási beruházás mekkora értéket képvisel?
– A főutca rehabilitációjának értéke közel 2,2 milliárd forint, amiből, ahogy már említettem, a pályázaton 800 millió forint támogatás megszerzésére számíthatunk. A pályázati forráson felüli összeget a településnek kell kigazdálkodnia.
– Visszatérve a közlekedéssel kapcsolatos beruházásokhoz, milyen egyéb változásokra számíthatunk még?
– Az Őrház utca kétirányúsításának és ezzel egyidejűleg a vasúti híd alatt átérve a Bajcsy-Zs. út melletti körforgalom kialakításának a terveit megbízásunkra tervezőiroda készíti. Reményeik szerint ez a terv az év végére engedélyezésre kerülhet, s tavasszal, a közbeszerzést követően indulhat a beruházás. Itt még meg kell oldanunk az Őrház utca kiszélesítését, hogy alkalmas legyen kétirányú közlekedésre, és szükség van egy csomópont kialakítására a Kazinczy utca felől is. A beruházás célja, hogy rendezzük az évek óta kialakult kaotikus állapotot, ami a Blaha L. utcáról a Bajcsy-Zs. útra való rácsatlakozást, az SCB forgalmának a település szélén tartását és a gyalogosközlekedés átkelő hellyel védett biztonságosabbá tételét jelenti.  A beruházás értéke figyelembe véve, hogy a Bajcsy-Zs. úton egy ingatlant is meg kellett vásárolnunk a tervezett körforgalom kialakításához, megközelítően, öt-hatszáz millió forint. A tervező folyamatosan egyeztet a szakhatóságokkal, hogy elkerülhető legyen az az egyébként gyakori helyzet, hogy a terv elkészítését követően jelezze a szakhatóságok közül valaki, hogy ezért vagy azért nem járul hozzá a terv megvalósításához. A tervező sorozatosan jelzi a szakhatóságok kifogásait részünkre. Most például azt a körülményt, hogy az egyik szakhatóság jelezte, csak akkor járul hozzá a komplex megvalósításhoz, ha vállaljuk a Schöller előtti (a Tópark oldalán lévő) buszöböltől a kinyitásra tervezett vasúti átjáróig a járda kiszélesítését, illetve hogy a patak feletti hidat is szélesítjük. A híd kiszélesítése a rövid járdaszakasz bekerülési költségségét vállalhatatlan magasságba emelné, úgyhogy tárgyalásokat kezdeményezünk a hatósággal valami elfogadható kompromisszumos megoldásra.
Készen van a tervezés, engedélyezés, és már le is zajlott a közbeszerzés az Árpád utcát a Bajcsy-Zs. úttal összekötő új út vonatkozásában (a szolgáltató sor Deák F. utca felőli vége). A szerződések aláírása megtörtént, a munkálatok megkezdődtek, és még az év végéig be is fejeződnek. Ezzel az új átkötéssel az Árpád utca forgalomterhelése (a hatcsoportos óvoda, a tömegsportcentrum stb. miatt) lényegesen csökken. Az Árpád utca – az Árpád-köz és az új óvoda közötti szakaszának – felújításáról már régebben döntöttünk, az ezzel kapcsolatos közbeszerzés is megtörtént. Ezt a munkaszakaszt csak azért nem kezdtük el eddig, hogy az óvoda építkezésével járó építési forgalom az új utat ne tegye tönkre. Ahogy lehetséges, ennek a szakasznak a felújítása is megtörténik, természetesen még az év végére. Örömünkre szolgál, hogy az úgynevezett 1+1 pályázaton ismét eredményesen szerepeltünk, és további hat utca megvalósítására (felújítására) szerzünk 50 százalékot kitevő forrást. A nyertes hat utca között az Árpád utca is szerepel, így a Kápolna utca irányába is megújul majd az út – remélem, még a következő év vége előtt.
Készen vannak – s jelenleg engedélyezés alatt álnak – a Köles-dűlő melletti körforgalom tervei. A város a Köles-dűlő területéből intézményfejlesztési célokra 130 millió forint értékben vásárol területet. Ennek a csomópontnak a kiépítése azért szükséges, mert a jövőben – talán a jövő évben – itt épülhet meg egy már régóta várt bölcsőde-óvoda együttes, valamint egy új feltáró út leágazása, amely biztosíthatja a temetőnkhöz, a temető hátsó bejárata parkolójához a biztonságos közlekedést, akárcsak a Hegyalja út–Diósdi út, valamint a „szigettömb” megközelítését. Sajnos itt az állami szféra működésképtelensége akadályozza a munka gyors kezdését. A szükséges telekalakításokat addig nem tudjuk elvégezni, amíg az állam át nem veszi tőlünk az új Pannon utat, valamint néhány, az út mentén található kisebb területet, s így be nem fejeződik a folyamatba helyezett földhivatali eljárás. Már nem először akadunk el az államigazgatás érthetetlen lassúsága, ügyintézési gyakorlata miatt.
A képviselő-testület határozatát végrehajtva az idei év folyamán egy csomagban írtuk ki a következő csomópontok tervezésének pályázatát: 1. engedélyes tervet kértünk a szolgáltató sor végénél körforgalom kialakítására, 2. a volt olajkút helyén (a CBA háta mögött) csomópont kialakítására koncepciótervet kértünk, 3. a Baross G. utca faltól falig felújítására engedélyes tervet, 4. a Szent István téri körforgalom kiépítésére engedélyes tervet, 5. a József A. utcán párhuzamos parkolók kialakítására a Temető-köztől egészen a Bottyán J. utcáig, valamint zárt csapadékcsatorna kiépítésére engedélyes tervet, 6. a Meredek u.–Kinizsi u.–Szent I. u. kereszteződésébe körforgalom kialakítására engedélyes tervre kértünk ajánlatokat. Sajnos a pályázati kiírásra az ajánlattevők elfogadhatatlan feltételeket ajánlottak, például a tervezési határidők 120 naptól egészen 720 napig (két évig) szórtak. A képviselő-testület ezért úgy döntött, hogy érvénytelenné nyilvánítja a pályázatot és az egyes feladatokat külön- külön pályáztatva tervezteti meg.
– Az imént azt mondta, hogy tervezetten körforgalom épül az Őrház utcánál, az utcán továbbhaladva a következő csomópont az új Árpád utcai átkötés, illetve tervben van véve a szolgáltató sor másik végén (Géza fejedelem út kezdetén) szintén egy körfogalom. Vagyis szakaszosan rendeződik ez a fontos utunk. De mi lesz a többi részével?
– Jogos a kérdés. Az új körforgalmak, csomópontok körül más típusú állapotok alakulnak majd ki, a terület ápolt, tiszta rendezett lesz. Egyre élesebb lesz tehát a kontraszt a felújított és felújításra váró területek között. Az ember először örül az újnak, majd miután megszokta, sokkal inkább látja a gyengeséget, hiányosságokat. A Bajcsy-Zs. út vonatkozásában bennünk is felmerült, hogy teljes hosszában rendbe kellene tenni. Ennek előkészítését néhány napja meg is kaptam feladatként a polgármester úrtól. Ez az útszakasz állami közút. Tulajdonosa a Magyar Állam, a kezelője a Magyar Közút Nonprofit Zrt. A tulajdonos, illetve a kezelő előzetes engedélyei nélkül semmihez, még a tervezéshez sem foghatunk itt. Két lehetőségünk van ebben és minden hasonló esetben: vagy megvárjuk, amíg az állam magától felújítja a tulajdonában-kezelésében lévő utakat, így a Bajcsy-Zs. utat is, vagy megpróbálunk saját forrásból előrehaladni. Azt azonban világosan látni kell, hogy csak a tulajdonos engedélyével, a tulajdonos által meghatározott módon lehet változtatásokat végrehajtani. Ennek pontos egyeztetése az előkészítés feladata. A nehézségeket a pénzügyi lehetőségek, illetve a már említett állami szervek lassúsága okozza. Hihetetlen, de néha egyszerűnek tűnő dolgok elintézése éveket vesz igénybe. Ha nem csinálnám, és nem látnám belülről, nem hinném el senkinek. Türelmes, kitartó munkával lehet ezeken a kátyúkon átvergődni.
A tervezett feladatok között vagylagos lehetőségként újra megemlítem a Szent István utca–Meredek utca kereszteződésében tervezett körforgalmat. Itt a csomópont kiépítésével és a mellette tervezett Szent István közpark 2010. évi megépítésével a településkép szintén gyökeresen megváltozik.
Összességében azt gondolom, egy kis szerencsével a jövő év a változások éve lesz. Optimista vagyok a ciklusprogram megvalósíthatóságával kapcsolatban is. A gazdasági válság, illetve a rajtunk kívül álló nehézségek ellenére is törekednünk kell a százszázalékos teljesítésre, a rendelkezésre álló források hatékony felhasználására.
A közlekedést javító beruházások kivitelezései a leggondosabb tervezés és szervezés ellenére is kellemetlenségekkel járnak. Lesznek átmeneti időszakok, amikor a település egyes területein – különösen autóval – nehéz lesz majd közlekedni. Ezért türelmet kérek minden kedves törökbálintitól. A munkák végeztével egy élhetőbb, szebb rendezettebb településsel büszkélkedhetünk majd. Ez bőven megéri, hogy az építkezésekkel járó kellemetlenségeket elviseljük.

F.K.


Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!