Kerthelység

2009. aug 29.

Tanévkezdés, építkezés, vendégeskedés a Zimándyban

Írta: admin Kategória: GYEREKSAROK

Úgy tűnik, csak napok teltek el azóta, hogy Palkóné Szabó Gabriella igazgatónővel a 2008–2009-es tanévkezdésről beszélgettünk. Egy pillanat, és mindez már a múlté, sőt a nyár is elszaladt, és az új tanév is itt kopogtat már. Az iskola sikeres évet tudhat maga mögött, és nagy lendülettel készül a szeptemberi évnyitóra. Az addig hátra lévő időben is rengeteg még a tennivaló. Erről kérdeztük az igazgató asszonyt.

– A szokásos nyári tisztasági festésnél jóval nagyobb átalakítások indultak az iskola épületében a nyár folyamán.
– Igen, ez valóban így van. Az iskolaépület homlokzata már nagyon rossz állapotban volt, így szükségessé vált a teljes felújítása. Az építkezés a tervezettnél sajnos jóval később indulhatott meg. Szerettünk volna belevágni azonnal az évzáró után. Az építkezést előkészítő tervezési és engedélyeztetési eljárást időben elindította az önkormányzat, de az azt felülbíráló érdi önkormányzat átszervezés miatt nem tudta időben véleményezni. Így az engedélyek több mint egy hónapot késtek, és a munkát végül csak augusztus elején kezdhették el.
– Most viszont teljes gőzzel dolgoznak a kivitelezők. Milyen átalakításokat terveznek?
– Megújul az egész homlokzat, mégpedig különleges módon. Mivel az iskola műemlék jellegű épület, a tervezők messzemenően szem előtt tartották az eredeti épület jellemzőit. Régi képeslapok, fényképek alapján rekonstruálták az eredeti formákat, és ezt követték a tervezésnél és később a kivitelezésnél. Sor kerül az utcafront nyílászáróinak cseréjére is. Az új ablakok is fából lesznek, és megmaradnak a dupla szárnyak, de az egyik természetesen hőszigetelt lesz. Kívülről tehát az eredetiség jegyében újul meg az épület. A belső terekben is újdonságok várják a szeptemberben visszaérkező diákokat és szülőket. Az iskola portálja teljesen megújult. A portásfülke helyén a lépcsőházzal egy térbe nyitott szép, világos szülői várószobában várhatják majd csemetéiket a hozzánk érkezők. Az előtér is új burkolatot kapott, és a tornaterem bejárata előtt felállított recepciós pultnál dolgoznak majd a portás nénik.
– Nagyon komoly munkák vannak tervben. De hogyan készül el mindez szeptemberig?
– Sajnos biztos, hogy nem készül el. A munkálatok legalább ősz végéig elhúzódnak, hiszen miután elkezdődik a tanév, csak a hétvégéken folyhat tovább a munka. Ezért nagy kár, hogy a nyár első hónapjait nem tudtuk kihasználni. De amit lehet, megteszünk, hogy az építkezés minél kevesebb kényelmetlenséget okozzon a gyerekeknek és a kollégáknak. Nem lesz könnyű feladat, de úgy gondolom, a végeredmény magáért beszél. Egy megszépült, kívül eredeti köntösbe bújtatott, belül pedig megújult, kényelmes, barátságos iskolába járhatnak a gyerekeink.
– Megújult környezetben indulhat tehát újra a tanítás. Történtek változások az elmúlt évhez képest az oktatásban is?
– A tavalyi évhez hasonlóan 31 osztály dolgozik tovább ebben a tanévben is.
Mindenképpen változást hoz, hogy a tavalyi nyertes pályázatoknak köszönhetően az iskola számítógépes állománya jelentősen bővült. A HEFOP pályázaton elnyert 9,5 millió forintot már el is költöttük, sőt az elszámoláson is túl vagyunk. Ezt a pénzt kis értékű eszközök beszerzésére kaptuk. Közel egyharmadát 43 darab notebookra, egyharmadát interaktív tanítást segítő segédanyagokra, körülbelül egyharmadát pedig kompetenciaalapú tankönyvcsomagokra költöttük. Ennek eredményeképpen az egy számítógépes munkaállomásra jutó tanulók mutatószáma a tavalyi 12,5-höz képest az idén 5,27. A HEFOP pályázaton túl többféle forrásból sikerült ezt megvalósítani.
– Biztosan szükség van ilyen komoly technikai háttérre?
– Egyes tantárgyak, anyagrészek sokkal könnyebben sajátíthatók el ezeknek az eszközöknek a segítségével. Ezenkívül a most felnövő generáció mindennapi éle­tében is kiemelkedő szerepet játszik a technika. Emellett ezek az eszközök nagyszerű segítőtársai a kollégáimnak is. Tervezzük az e-napló bevezetését, amely remek segítség lehet a szülő–pedagógus kommunikációban, s jelentősen megkönnyít­heti a pedagógusok adminisztrációs munkáját. Számtalan módszertani lehetőséget is rejt a technika használata az oktatásban.
– Várhatók módszertani változások, mint amilyen például a kompetenciaalapú oktatás bevezetése volt egyes tantárgyaknál?
– Az idei évtől tovább folytatódik ötödikben és hatodikban a matematika és a magyar tantárgyak nem szakrendszerű oktatása, melynek feladata az alapképességek és készségek megerősítése, szükség esetén fejlesztése. Magyar és matematika szakos kollégáim 120 órás tanfolyam keretében sajátították el a nem szakrendszerű oktatás módszertanát.
– Hogyan indul az új tanév?
– Vendégeskedéssel. Már szeptember második hetében megérkezik hozzánk székelyudvarhelyi testvériskolánk igazgatója húsz kollégájával. A baráti látogatáson túl ez szakmai találkozó is lesz, ahol az erdélyi kollégák megismerkedhetnek a nálunk alkalmazott eszközökkel, módszerekkel. Októberben pedig újra süsseni csoportot fogadunk. A Zimándy diákjainak látogatása májusban nagyszerűen sikerült. Igazán mindent megtettek a vendéglátóink, hogy mindannyian jól érezzük magunkat. Remélem, az idén nekünk is sikerül ehhez méltóan vendégül látnunk őket.



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!