Kerthelység

2009. júl 31.

Közvetlenül a termelőtől

Írta: admin Kategória: INTERJÚ

A napokban a szokásos szórólapok mellett egy újabbat találtak a törökbálintiak a postaládájukban. A Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége Szociális bolthálózata újabb üzletet nyit, immár az 57.-et, ezúttal Törökbálinton. Az üzlet céljáról az üzletvezetőt, Csuka Attilánét kérdeztük.

– Miért gondolta, hogy változtatni kell az eddig megszokott kiskereskedelmi módszereken?
– Több mint 17 éve foglalkozom üzletvezetéssel, és ezalatt az idő alatt megéltem mindazt a jót és rosszat, ami a kiskereskedelemmel történt Magyarországon.
A kis- és nagykereskedelemre épülő ­struk­túra megváltozott, a multik megjelenésével a kereskedelmi szisztémák közötti határok elmosódtak. A magyar tulajdonban lévő nagykereskedelmi cégek igencsak megritkultak a piacon, ezért a kis üzlettel rendelkező,  többnyire családi vállalkozások beszerzéseikkel beszorultak a multik által működtetett nagykereskedelmi láncokba. Ugyanakkor a multi ugyanazokon az árakon szolgálta ki a lakosságot is, ezért a kisvállalkozások az ár tekintetében versenyképtelenné váltak.
Ráadásul kereskedőként azt tapasztaltam, hogy a jól hangzó statisztikák ellenére a multiláncok kínálatából a magyar termékek fokozatosan kiszorultak. Hogy egy példát említsek: megdöbbentő, hogy Magyarországon kínai fokhagymát kell vásárolnunk. A híradások pedig tele vannak a különböző méreganyagokkal telített élelmiszerekről szóló hírekkel.
Ez ellen csak összefogással lehet védekezni. Az ország érdeke is, hogy a magyar alapanyagból termékeket előállító mezőgazdasági, húsipari és kereskedelmi vállalkozások talpon tudjanak maradni. Sok százezer, talán millió munkahely sorsa és családok egzisztenciája is múlik ezen.
Ugyanakkor azt is tudomásul kell venni, hogy ezekre a kihívásokra csak a piacgazdaság szabályainak megfelelő választ lehet adni. Ez pedig a gazdasági érdekek mellett történő szövetkezés. Ebben talált egymásra a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége és a családi vállalkozásokként működő úgynevezett kisboltok sokasága. A magyar mezőgazdaság adja a megbízható minőségű, ízletes élelmiszereket, a kisboltok pedig azt, hogy közel vannak az emberekhez, a vásárlókhoz. Mivel az áru közvetlenül a termelőtől kerül a bolt polcaira, így az árak is versenyképesek a nagy láncok áraival. Így lehetséges például hogy egy kiló fehér kenyér 175 forintért, de a félbarna kenyér már 165 forintért kerülhet a fogyasztó asztalára.
– A szociális bolthálózat megnevezés arra enged következtetni, hogy elsősorban a nehezebb helyzetben lévő fogyasztókat célozták meg. Ez igaz?
– Nem. Mi mindenkihez szólunk, mindenkinek kínálunk a számára megfelelő terméket. Minden fogyasztói réteget megcéloztunk. A magyar vásárló rendkívül árérzékeny, ezért várjuk azokat, akiknek fontos a kedvező ár. Várjuk a tudatos vásárlókat, akiknek elsősorban az számít, hogy nem génkezelt, hanem megbízható alapanyagokból kiváló minőséget kapjanak a pénzükért. Várjuk azokat, akiknek fontosak a magyar munkahelyek a főváros környékén és vidéken. Várjuk azokat, akik szeretik az ízeket, szeretik, ha a paradicsomnak paradicsom, a tejnek pedig tej íze van. Nem utolsósorban pedig várjuk azokat is, akiknek fontos a személyes kiszolgálás, az, hogy este hazafelé mondjuk a telefonon leadott rendelése összekészítve várja az üzletben.



Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!