Kerthelység

2009. ápr 04.

Fejlesztések a Zimándyban

Írta: admin Kategória: INTERJÚ

Pályázati forrásokból 11 milliót kapott az iskola

Bár a nagyberuházások az elmúlt évben befejeződtek a Zimándy Ignác Általános Iskolában, a fejlesztések, kisebb lépésekben, most is tartanak. 2008-ban a Közép-magyarországi Operatív Program keretében Törökbálint önkormányzata több mint 11 millió forintot nyert el közoktatási intézményeinek további fejlesztésére. Az idei évben elért eredményekről és a közeljövő terveiről Palkóné Szabó Gabriella igazgató asszonnyal beszélgettünk.

– Mi volt a legfontosabb előrelépés az utóbbi hónapokban?
– Nagy örömünkre szolgált, hogy a már meglévő számítástechnikai labor mellett az elnyert pályázati forrásokból idén sikerült kialakítani és gépekkel felszerelni az új kislabort is. Ez lehetővé teszi, hogy a számítástechnika szakos osztályok bontott csoportokban tanulhassák tovább a tárgyat, ami sokkal nagyobb hatékonyságot biztosít. Legalább ilyen fontos szempont, hogy a többi – nem számítástechnika szakos – kollégának is lehetősége nyílik, hogy saját tantárgya oktatásához alkalmanként kihasználja a számítástechnika, például az internet adta lehetőségeket.
– Ha jól tudom, bővült az iskola interaktív táblaparkja is.
– Igen, az újonnan beszerzett hárommal együtt most már nyolc ilyen táblája van az iskolának.
– Sokan szkeptikusan fogadták az interaktív technika megjelenését az oktatásban. Mi a tapasztalat, jól használhatók ezek az eszközök?
– A mai gyerekek szinte már úgy születnek, hogy bonyolult technikai világ veszi őket körül, amibe nagyon hamar bele is tanulnak. A tanulásban, illetve a tanításban mindenképpen érdemes felhasználni a technika adta lehetőségeket. Az új oktatási módszerek egyre jobban támaszkodnak a technikai háttérre, és ez új feladatok elé állítják a gyerekeket és az oktatókat egyaránt. A kompetencia elvű oktatásnak is szerves része a technika alkalmazása. Szerencsésnek érzem magam, mert azok a kollégáim, akik néhány éve vállalkoztak ennek az új módszernek a bevezetésére, nagy lelkesedéssel és kitartással fogtak hozzá a tanuláshoz. Az új módszert először nekik kellett elsajátítaniuk. Most már elmondhatjuk, hogy az új eszközök használatában meglehetős rutinra tettek szert, és úgy látom, ez az oktatás színvonalát is jó irányban befolyásolja. A kompetencia elvű oktatás sokkal összeszedettebb, alaposabb felkészülést kíván a tanártól, és hasonlóan koncentrált munkát vár el a gyerekektől is.
– A gyerekek mit szóltak a táblákhoz? Szeretnek dolgozni velük?
– A gyerekek akkor élvezik igazán az interaktív táblával való munkát, ha olyan programokkal dolgozhatnak, amelyek válaszolnak is nekik. Ez azt jelenti például, hogy a feltett kérdésre az érintőképernyőn keresztül válaszolhatnak, és a gép azonnal reagál. Az ujjukkal írhatnak, rajzolhatnak a táblára, és a munkájuk elraktározható a tanár laptopjában. Egyre több ilyen program kerül forgalomba, és ezek szinte mind nagyon jól használhatók a tanításban. Egyetlen hibájuk, hogy elég drágák. Ráadásul a használat jogát évente kell újítani, és persze ezért is fizetni kell. Nem olcsó mulatság tehát, de úgy érzem, hogy sokkal érdekesebbé, ezáltal hatékonyabbá teszi az oktatást, ezért érdemes áldozni rá.
– A számítástechnikai háttér megteremtése tehát továbbra is kiemelt feladat. De mi a helyzet a szabadidő eltöltésével? A gyerekek, főleg a napközisek szinte az egész napjukat az iskolában töltik. Ilyen irányban is történtek fejlesztések?
– Az év elejére elkészült az udvaron az új játszótér. A gyerekek nagy örömére átadták az EU-konform, gumiőrleménnyel körberakott mászókát és csúszdát. A terep rendezésére, a füvesítésre azonban ősszel már nem tudtunk sort keríteni, így az őszi-téli időszakban sajnos gondot jelentett a játszóteret övező szabad területen a sár és a por. Az elmúlt hónapban sikerült gyeptéglával lerakni ezt a részt. Így most egy kis kényszerű szünetet kell tartaniuk a gyerekeknek a csúszdázásban. De májusban, mire a fű megerősödik, újra birtokukba vehetik a játszóteret. Most már remélhetőleg nem lesz gond a sáros nadrágok miatt.
– Ezek szerint folyamatosak a fejlesztések. Gondolom, a következő lépés is tervben van már.
– Természetesen. Pont a napokban érkezett egy új HEFOP pályázat kiírása, amely már csak azoknak lett meghirdetve, akik 2005-ben hozzánk hasonlóan indultak ezen a pályázaton. Most speciálisan a kompetenciaalapú oktatási programok eszközeinek beszerzésére lehet pályázni. Tehát pontosan arra, amire szükségünk lenne a program továbbfejlesztéséhez. Persze ilyenkor mindig nagyon szűk a határidő, de nincs mese, meg kell próbálni. Az ilyen pályázatokon elnyerhető több millió forint olyan eszközök, tankönyvek, programok beszerzésére ad lehetőséget, amelyeket saját forrásból nem tudnánk biztosítani.
– Közeledik a beiratkozások ideje. Mire számítanak? Lesz túljelentkezés az idén is?
– A nyílt nap tapasztalataiból kiindulva sok jelentkezőre számítunk. Rengeteg érdeklődő kereste fel az iskolát az idén is. A szülők nem fértek be a termekbe a nyílt órákon. A körzetünkből jelentkező gyerekeket mindenképpen fel kell vennünk, de a férőhelyek száma sajnos véges.
– Milyen jelentős programok várhatók az iskolában a tanév végéig?
– Tavaly mi fogadtunk gyerekeket Süssenből és Székelyudvarhelyről. Az idén a mi gyerekeink mennek vendégségbe hozzájuk. Ezeket az utazásokat mindenki nagy izgalommal várja. Április 24-én 8 órakor koszorúzási ünnepséggel kezdődik a hagyományos Zimándy-nap, amelyre szintén nagy lelkesedéssel készülünk. Szóval lesz még tennivalónk bőven a vakációig.

Ny.E.


Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!