Kerthelység

2008. máj 30.

Csak átgondolt beruházásokat szabad megvalósítani

Írta: admin Kategória: ESEMÉNYEK| INTERJÚ

A 2008. április 3-ai képviselő-testületi ülésen született határozat értelmében „Törökbálint város közoktatási intézkedési, fejlesztési tervei mentén meg kell fogalmazni az alapítandó új tagiskola (Bálint Márton Általános Iskola) tervezői programját, különös tekintettel egy tanuszoda-tornacsarnok megvalósításának lehetőségére, valamint az épületegyüttes moduláris megvalósítására, és ennek alapján elő kell készíteni a közbeszerzési eljárást, a pályázati kiírás megfogalmazását.” A döntés okairól és a határozat megvalósításának pillanatnyi helyzetéről Csuka Attila alpolgármesterrel beszélgettünk.

– Ön is megszavazta ennek a programnak az összeállítását, s benne a tanuszoda, tornacsarnok megvalósítását. Mi a magyarázata annak, hogy most szükségesnek tartja támogatni mindazt, amit alig egy éve még nem tartott lehetségesnek?
– Alapvetően megváltozott a helyzet. Egy évvel ezelőtt az önkormányzat alapfeladatainak ellátásához szükséges intézmények építése, felújítása, bővítése előnyt élvezett a sportkomplexummal szemben. Az akkori vezetés nem rendelkezett az intézmények (óvodák, bölcsődék, iskola) felújítására, újak építésére kivitelezhető, pénzügyi kondí­ciókkal alátámasztott koncepcióval, márpedig e nélkül sokmilliárdos, éveket felölelő fejlesztések megvalósításába nem szabad belekezdeni. A 2008. január 20-a utáni új vezetés első feladata az volt, hogy ezt a koncepciót – hozzáigazítva a település közoktatási igényeihez és pénzügyi lehetőségeihez – kidolgozza, ami meg is történt. Az új Közoktatási Fejlesztési és Intézkedési Terv pontosan megfogalmazta az előttünk álló oktatási feladatokat – gondolva a demográfiai változásokra is – és az ehhez szükséges intézményhálózatot – a bölcsődétől az iskoláig. A képviselő-testület erre a tervre alapozva megkezdte az építések, felújítások előkészítését. Ma 2010–2011-ig szinte hónapról hónapra tudjuk, mikor mi fog történni, mi a sorrend ebben az ügyben. A demográfiai adatokból kiderült, hogy a bölcsődei és óvodai férőhelybővítés mellett általános iskola építésére is szükségünk lesz. Ugyanakkor önkormányzatunk kevés olyan méretű saját területtel rendelkezik, ahol ezek a létesítmények megvalósíthatók lennének. Egy ilyen terület a Dulácska-tanya területe is, ahová az előző vezetés mintegy 2,5 milliárd forintért a sportcentrumot építtette volna. Ezzel viszont felhasználta volna az utolsó területet is, ami például általános iskola építésére alkalmas lenne. Az új önkormányzat a bizonytalan pénzügyi alapokon álló óriásberuházás helyett olyan célt fogalmazott meg, amely figyelembe veszi az intézményi ellátási kötelezettséget, de megoldást kínál arra a régi igényre is, hogy településünkön létesüljön uszoda és fedett sportolási lehetőség. A Dulácskán további területek megszerzésén dolgoztunk, most már bátran mondhatom, sikerrel. További két hektár terület megszerzésével már 7,3 hektár területünk van itt, s így lehetővé válhat egy ilyen méretű közoktatási és sportkomplexum megvalósítása.
Összességében azt gondolom, hogy a közoktatás és sport vonatkozásában egy átgondolt beruházási sorrendet sikerült felállítani, aminek eredményeképpen a ciklus végére nem – vagy alig – kell gyermekek felvételét óvodába, bölcsődébe és általános iskolába elutasítani, ugyanakkor az úszást és egyéb sportokat kedvelők is újabb lehetőségekhez jutnak. Mindehhez már látható a pénzügyi háttér előteremthetősége is.
2007 áprilisában az elmondottak hiányában a képviselő-testület többsége nem támogatta a sportkomplexum megépítését – természetesen én sem. Ma már viszont ez a feladat vállalható.
– Hol tartanak a tervezői program ­összeállításában?
– Nehéz feladatot kaptunk a képviselő-testülettől, de ennek ellenére szépen halad a tervezői program összeállítása. Értékes műhelymunka alakítja napról napra a programot, aminek során vitában formálódik az az eredmény, amelyet a testületi döntésnek megfelelően előbb az iskolák igazgatóival, pedagógusaival, majd a júniusi képviselő-testületi ülésen a képviselőkkel vitatunk meg.
– Igaz, hogy ppp-konstrukciójú létesítményegyüttes létrehozásán, majd működtetésén gondolkoznak?
– Nem lehet kizárni a ppp rendszerű megvalósítást sem. Rendelkezünk két vállalkozói ajánlattal, amelyet a képviselő-testülettel megismertettünk. A velük folytatott beszélgetés során egyértelművé vált, hogy az építést szívesen megvalósítanák, de a speciális működtetés feladatait már nem szeretnék felvállalni. A megvalósítás finanszírozására pénzügyi konstrukciót kell keresnünk, olyan megoldást, amely lehetővé teszi az akár tíz évnél hosszabb idejű halasztott fizetést. Jelenleg ismerkedünk a Krisztus Légiója ajánlatával, amely szerint ők szeretnék saját költségviseléssel megépíteni a létesítményt, és üzemeltetnék is.
– Elegendő a 16 tantermes, 8 szaktantermes, tornacsarnokos, tanuszodás általános iskola épületkomplexumának megépítésére a Dulácska-majori terület?
– Igen, elegendő. Ez a 7,3 hektáros terület  az önkormányzat kizárólagos tulajdonában van. A terület ősfás, zöld lombos jellege miatt igazi kincs, a fejlesztések során ennek a megőrzésére törekszünk majd.  A képviselő-testület azt szeretné, hogy az udvari sportpályák, tornacsarnok, uszoda (amit iskolaidőn túl a város polgárai is használnak) mellett a területen lehetőség legyen egy nagyobb férőhelyes parkoló kialakítására is.
– Mi a megvalósítás prognózisa?
– A vitalapot képező tervezői programból látszik: létrehozható ugyan az intézmény moduláris rendszerben is, azonban ez nem tűnik célszerűnek. Az építkezés költségét és a területzavarás nehézségét szaporítjuk, ha a moduláris megvalósítás mellett döntenénk. Ennek az újragondolását fogjuk kérni a képviselő-testülettől.
– Mit jelent a moduláris építési rendszer?
– A moduláris megoldás ebben az esetben azt jelentené, hogy a teljes gépészet, a tornacsarnok, tanuszoda, aula, 8 tanterem és 4 szaktanterem, az udvari sportpályák, parkolók épülnének ki az első ütemben, a többi még hiányzó funkció – az újabb 8 tanterem és 4 szaktanterem – pedig csak majd évek múlva, amikor a felmenő osztályok miatt erre szükség lenne.
– Milyen módon és ütemben történik az intézményegyüttes megvalósítása?
– Május végén szakmai vitára bocsátjuk az addig elkészült tervezési programot, majd a javaslatok figyelembevételével a korrigált változatot bizottsági megfontolások után bemutatjuk a képviselő-testület júniusi ülésén. Az itt elhangzott vélemények átvezetése után rendeljük meg a telkek összevonását, az építmények bontási tervének elkészítést, majd a tervek alapján a bontásokat. Az építési, engedélyezési és kiviteli tervek elkészülte után megbízzuk a lebonyolítót, műszaki ellenőrt és a fenntartó műszaki felügyelőt. Testületi jóváhagyás után megjelentetjük a közbeszerzéshez az ajánlati felhívást. Úgy gondolom, ezek a tennivalók az év hátralevő idejét kitöltik, a tényleges kivitelezés jövő év elején elindítható, és a munka 9-12 hónap alatt befejezhető. Más a helyzet, ha a képviselő-testület elfogadja a Krisztus Légiója felajánlását. Ekkor nem önkormányzati forrásból épül meg az intézmény, nem lenne közbeszerzés sem, így hamarabb igénybe vehetnék a tanulók az iskolát, a város polgárai pedig a közösségi létesítményeket. A program indításához azonban meg kell várni, és figyelembe kell venni az iskola pedagógusainak észrevételeit, a szakmai és képviselő-testületi véleményeket. Erre várunk most.

P.I.


Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!