Kerthelység

2009. jan 30.

Kibővült fejlesztőpedagógusi státus a törökbálinti óvodákban

Írta: admin Kategória: ESEMÉNYEK

Aminek mindenki örül

Akár hiszik, akár nem, van aminek (akinek) mindenki örül! Tavaly február óta gyógypedagógus-fejlesztőpedagógus segíti a különböző problémákkal küszködő gyerekeket a törökbálinti óvodákban. Először heti 24 órában foglalkozott velük: 12 órában a Bóbita óvodásai, hat-hat órában pedig a Csupaszív óvoda és a Walla óvoda csemetéi játszottak, tanultak a keze alatt.

Már az első foglalkozásoknak is nagy sikerük volt a gyerekek, az óvó nénik és a szülők körében is. Az azóta eltelt időben pedig bebizonyosodott, milyen nagy szükség van egy ilyen szakember segítségére. A részletekről Pénzes Józsefné óvodavezetővel beszélgettünk.
Az elmúlt évben átfogó szűrővizsgálaton estek át az óvodáinkba járó ötévesek. A vizsgálatot a budaörsi nevelési tanácsadó immár nyugdíjas vezetője, Hanély Judit szakmai programja alapján végezték el. Minden kisgyermekről egy-egy kérdőívet töltöttek ki a szülők és az óvó nénik. Így átfogó kép alakult ki minden egyes gyerekről. Azon gyerekek szüleinek, akikről kiderült, hogy valamilyen nehézséggel küszködnek, a budaörsi nevelési tanácsadó gyermekpszichológusai felajánlották a segítségüket. Mint Pénzes Józsefnétől, a Bóbita óvoda vezetőjétől megtudtuk, a szülők meglepően pozitívan fogadták a lehetőséget. Kivétel nélkül mindenki hozzájárult, hogy gyermeke részt vegyen a fejlesztő foglalkozásokon.
A felmérésekből egyértelműen kiderült, hogy a legtöbb segítségre szoruló kisgyermek a Bóbita óvodába jár. Ennek elsősorban a nagy létszám (öt csoport) az oka, valamint a kötelezően ellátandó terület sajátosságai. Mivel a feladatok egyre sokasodtak, az óvoda vezetése azzal a kéréssel fordult a város képviselő-testületéhez, hogy az eddigi 12 helyett 24 órában foglalkozhasson a gyógypedagógus a Bóbitába járó gyerekekkel.
A döntés örvendetes gyorsasággal megszületett, így mostantól összesen 36 (24+6+6) órában dolgozik a gyógypedagógus az óvodákban.
Ennek mindenki örül. A „bóbitás” óvodások azért, mert így szinte mindennap találkozhatnak Kriszta nénivel, aki vagy egyéni foglalkozás vagy terápiás foglalkozás keretében foglalkozik, illetve játszik velük. A többiek irigylik is őket ezért! Az óvónőknek is nagy segítség, hogy a speciális szaktudást igénylő problémáikkal van kihez fordulniuk szakmai tanácsért, hiszen a segítség mindig kéznél van. A szülők is hálásak. Pénzesné Éva szerint örvendetes, hogy egyfajta bizalom alakult ki a szülők és a pedagógusok között. A szülők kezdik belátni, hogy a szakember segítsége gyermekük javára válik, együttműködnek, elfogadják a tanácsait. Kevésbé érzik „kínosnak”, hogy az ő gyermekük valamiben más, mint a többi, és látva a pozitív változást, maguk is szívesen változtatnak az érdekükben. Az óvodavezető kiemelte, hogy az egyes gyerekeknek nyújtott segítség így sokkal komplexebbé vált, hiszen a gyógypedagógusnak lehetősége nyílik a gyermeket körülvevő környezet, a család megismerésére is. Volt olyan család, ahol még a nagymamát is megkérdezték, hiszen sok időt töltött a csemetével, és a probléma megoldásához az ő segítségére is szükség volt. Mindenki örül tehát az új helyzetnek, beleértve Sándor Krisztina fejlesztőpedagógust is, akivel lapunk következő számában egy interjú keretében is találkozhatnak. Munkája örömeiről, nehézségeiről kérdezzük majd. Nem lehet könnyű dolga, hiszen heti 36 órában tanítja a gyerekeket Törökbálint négy különböző helyszínén, ami autó nélkül nem kis feladat.
Örvendetes a fejlődés, de természetesen amint megvalósul valami, ideje elkezdeni gondolkozni a következő lépésen. Esetünkben a másik két óvoda fejlesztőpedagógusi státusának kialakítása lenne a következő lépés. (A Nyitnikék óvodának már évek óta van saját fejlesztőpedagógusa.) Sajnos a nehézséggel küszködő gyerekek száma egyre nő. Az elfoglalt szülők sokszor észre sem veszik, hogy valami baj van. Segíteni persze sohasem késő. De a legtöbb probléma sokkal könnyebben orvosolható, ha korai stádiumban felismerjük és kezeljük. Ahogyan észrevesszük, hogy a gyermekünk beszédhibás, és logopédushoz fordulunk, úgy segíthet a gyógypedagógus a különböző beilleszkedési, magatartászavarok, képességbeli eltérések leküzdésében. Fogadjuk tehát bizalommal a pedagógus jelzéseit, fogadjuk el a segítséget. Használjuk ki a lehetőséget, hogy már az óvodában végére járhatunk a problémáknak, hiszen az iskolában a gyerekeknek már sokkal nehezebb dolguk lesz.

Ny.E.


Lapozzon bele
november–decemberi számunkba!